zaterdag 23 november 2013

Een boek over LUIKSE MEUBELEN | Le mobilier au Pays de Liège | Afbeeldingen en foto's van Luikse Meubelen

Het Don Bosco Instituut, Luik
Enkele maanden geleden was ik weer te gast in Luik bij het Don Bosco Instituut, de school waar ik mijn opleiding als ornamentsnijder gevolgd heb (tussen 1986-1989). Het Don Bosco instituut had namelijk vorig schooljaar de afdeling houtsnijden volledig opgedoekt en men had aan mij gevraagd of ik interesse had educatief materiaal over te nemen. Op deze manier heb ik enkele restanten van deze prestigieuze opleiding nog kunnen veiligstellen. 
Onder die restanten bevond zich een kleine partij zogeheten recueils met uniek beeldmateriaal die door de afdeling drukkersopleiding van deze school in 1991 zijn samengesteld. Over deze ongebruikte recueils die sinds 1991 verstopt lagen in een kast, wil ik het nu even met u hebben.


Le mobilier au Pays de liège 

Recueil,  Le mobilier au Pays de Liège
'Het meubilair in het land van Luik'

Dit boek of recueil handelt over de Luikse meubelkunst. Een recueil is een thematische verzameling van afbeeldingen, in dit geval afbeeldingen van Luikse meubelen, en is gedrukt op grote losse bladen (40 x 29 cm) van een zware papierkwaliteit.
De recueil is samengesteld door F. Drugmant de toenmalige leraar houtsnijden van het Don Bosco instituut. Professeur Drugmant was niet alleen houtsnijder, maar vooral een kenner van het Luikse meubel. Dat blijkt wel hieruit dat de recueil zo'n goed boek moet zijn dat latere leraars van de afdeling houtsnijden er geen behoefte aan gehad hebben een eigen werk uit te brengen. 
We kunnen dus zeggen dat dit naslagwerk met afbeeldingen van Luiks meubilair en detail-opnames onmiskenbaar een bijbel en handleiding was in de opleiding ornamentsnijden. Het naslagwerk kon enkel aangeschaft worden op de afdeling houtsnijden en het was spijtig genoeg nooit in de boekhandel beschikbaar.

Een boek met afbeeldingen van Luikse meubelen

Le Mobilier au XVIIIe Siécle
Zelf heb ik deze handleiding al sinds 1986 toen ik zelf nog student was op deze unieke opleiding houtsnijden van het Don Bosco Instituut. Deze recueil is uitgegeven in 1984 met een herdruk in 1991 aangevuld met enkele supplementaire pagina's. De afmetingen van deze boek zijn 40cm x 29cm, bijzonder groot dus en het telt 134 losse pagina's. Het zijn allemaal afbeeldingen in zwart-wit van goede kwaliteit en alle types van Luiks meubilair inclusief detail opnames komen aan bod. 
Nee, ik heb mijn recueil niet dagelijks in de hand, maar enkele malen per jaar is het in ieder geval een bron van inspiratie. Soms om een kastconstructie te bekijken en, wat vaker, om mijn kennis over bepaalde Luikse stijlperioden weer op te frissen. Vandaar ook mijn stelling dat het een zeer bijzonder naslagwerk is.

Mocht u interesse hebben in dit stukje Belgische geschiedenis, ik heb nog enkele exemplaren tot mijn beschikking voor de echte liefhebber.

Detailopname van Luikse sculptuur en ornamenten
Meer info
http://www.patrickdamiaens.be

dinsdag 19 november 2013

Houtsnijwerk van Jean Démontreuil | 18e-eeuwse Franse houtsnijder | De Burghley House Artcollection, Stamford, Lincolnshire


Een snijwerk van Jean Démontreuil 
in de kunstcollectie van Burghley House



Burghley House, stamford,  Lincolnshire


Burghley House is een groot 16de-eeuws Engels landhuis dat vlak bij Stamford ligt. Het mooie kasteelpark is ontworpen door Capability Brown. Het door Robert Smythson ontworpen huis is een belangrijk voorbeeld van 16e-eeuwse Engelse architectuur. Burghley House is één van de grootste en fraaiste huizen uit het vroeg Elizabethaanse tijdperk. Het heeft verschillende adembenemende pronkkamers, die in de 17de eeuw verbouwd en gedecoreerd zijn geworden in de toen populaire Engelse Barok stijl (Grinling Gibbons stijl). Het hoofdgebouw heeft 35 grote kamers die gelegen zijn op de begane grond en de eerste verdieping. Er zijn meer dan 80 kleinere kamers en veel andere minder belangrijke kleinere ruimtes.

Burghley is gebouwd door William Cecil, die later de eerste baron van Burghley werd. Hij was de Lord High Treasurer van Koningin Elizabeth I, van 1555 tot 1587.

De bouwperiode van dit uitzonderlijk gebouw duurde liefst 32 jaar en dit gebeurde in verschillende fases. Uit documenten is gebleken dat het oostelijke deel van het kasteel werd opgetrokken in 1555, aan het oostelijk en zuidelijke gedeelte werd er gewerkt tot 1564. Met een kort oponthoud werd het westelijk deel afgewerkt in 1577. Kenmerkend is de monumentale poort of ingang aan deze westzijde van het gebouw. Het Noordelijk deel van het Kasteel werd in 1587 beëindigd.

Aan de buitenkant  is Burghley House maar weinig veranderd sinds de 16de eeuw. Met zijn imposante afmetingen en solide architectuur geeft het de bezoeker het gevoel of het er op deze manier altijd al heeft gestaan.

Maar laat u niet misleiden, Burghley House heeft veel eigenaars  gehad en dat bracht vele veranderingen en smaken met zich mee. Deze veranderingen aan het interieur, zijn meubilair en decoratie geven de bezoeker een goed beeld en laat u kennis maken met de 450-jarige geschiedenis  van Burghley House en haar bewoners.

Tegenwoordig is het eigendom van The Burghley House Preservation Trust. Burghley House werd bewoond door Lady Victoria Leatham (een dochter van de 6de Markies van Exeter David) en Simon Leatham. Sinds mei 2007 wordt het huis bewoond door hun dochter Miranda samen met haar man Orlando Rock en hun drie kinderen.

Op het landgoed worden sinds 1961 jaarlijks de Burghley Horse Trials gehouden die behoren tot  één van de zes 4-sterren evenementen op dit gebied van de wereld.





_______________

Het paneel van Jean Démontreuil

In de uitgebreide kunstcollectie van Burghley House bevindt zich een paneel van Jean Démontreuil. De afmetingen van dit klein juweel zijn 20,3 cm hoog en 14cm breed.

Door welk familielid dit paneeltje van Jean Démontreuil aan de kunstcollectie werd  toegevoegd kon curator Jon Culverhouse van Burghley House ons niet vertellen. Waarschijnlijk is dit prachtig snijwerk door Brownlow Cecil de 2de Markies van Exeter (1793-1867) aangekocht, van wie we zeker weten dat hij geruime tijd in Parijs verbleef.

In de archieven bevindt zich wel een aankoopbewijs  van een openbare verkoop (Le Carpentier) op 14 Mei 1866 in Parijs. Het betreft lot 181 "Un oiseau mort, suspendu par une patte. Très-jolie sculpture en haut relief, par Demontreuil dans un cadre carré‚ en bois sculpt‚. Vertaald  Een dode vogel, opgehangen aan een poot, een zeer mooi snijwerk in hoog-reliëf door Démontreuil, met een vierkante omlijsting,van gesculpteerd hout . Verkocht aan 250 Franse frank. 

Dit thema werd door Démontreuil geregeld herhaald en het was kennelijk  een populair thema dat goed verkocht want het werd geregeld getoond op tentoonstellingen (Salons) in Parijs  in 1791 tot en met 1798 werden gehouden.

©Patrick Damiaens


Jean Démontreuil
Jean Démontreuil, ook wel Montreuil genoemd , werd geboren in Bordeaux, Frankrijk. Hij was professeur à l'Académie van Bordeaux. Démontreuil exposeerde op de Salon de Paris van 1791 tot 1798 . In de collecties van het Louvre en het Historisches Museum in Basel zijn ook werken van Démontreuil te bewonderen.
________________________________________
-Op 27 juni 2008 werd bij veilighuis Delvaux in Parijs een werk van Jean Démontreuil aangeboden. Het object werd beschreven als zeer fijngesneden. Gesigneerd en gedateerd op 1791. 
-Een paneeltje in de zelfde genre werd verkocht door  veilinghuis Lawrence of Crewkerne in 2004 en op de 3de juli 2007 werd ook een snijwerk van Démontreuil aangeboden in veilinghuis Woolley & Wallis's rooms in Salisbury , verkocht voor het bedrag van 13500 pond.


© Picture of the Démontreuil panel in this blogitem are and remain the property of Burghley House Art Collection and may not be reused without written permission

Burghley house
Website






http://www.patrickdamiaens.be

zaterdag 9 november 2013

Familiewapen Gravestein | Dupliceren van een familiewapen in hout | Miniatuur Familiewapenschild in hout

Heraldisch wapen Familie Gravestein
Patrick Damiaens
Heraldisch Houtsnijder

Dupliceren van een Familiewapen
Het Heraldisch wapen van de Familie Gravestein










Heraldische Familiewapens in hout gesneden is één van mijn specialiteiten. Het is steeds weer een persoonlijke uitdaging een familiewapen in hout te mogen snijden. Heraldiek is een zeer interessant onderwerp en ik kijk er ook altijd graag naar uit om aan een nieuwe opdracht voor een heraldisch wapen te mogen beginnen.
Je leert interessante mensen kennen die je boeien met elk 'hun' fascinerend familieverhaal of geschiedenis. En voor mij persoonlijk is het altijd fijn te horen dat ze mijn vakmanschap en kwaliteit enorm weten te waarderen.
Elk heraldisch wapen is anders. Meestal begint het met een voorbeeld als inspiratiebron dat in de vorm van een tekening, oude schets of fotomateriaal door de klant wordt aangeleverd.

In dit blogitem werd was onze inspiratiebron een miniatuur heraldisch familiewapen in hout.


familiewapen in hout

Sommige oude families hebben het geluk een familiewapen te bezitten en je hebt families die bovendien een afbeelding  ervan in hout te bezitten. Zo een familie is de familie Gravestein. 
Eerst wat wetenswaardigheden over het familiewapen en later over de familie.
De familie Gravenstein is in het bezit van een miniatuur gesneden familiewapen, dat vermoedelijk in de 19e eeuw is vervaardigd. Het is bijzonder fraai gesneden door een houtornamentist die zijn vak verstond.  
Het miniatuur heeft een doorsnede van 13 cm.
Omdat afbeeldingen en uitvoeringen van familiewapens in hout, steen of ijzer altijd bijzonder en geliefd zijn, kunnen deze tastbare voorwerpen een emotionele band opwekken bij de familieleden. Dat was ook hier het geval. Er waren meerdere gegadigden van deze Nederlandse familie die de wens hadden geuit dit kleinnood in hun bezit te hebben. Zo ontstond daaruit het idee een duplicaat van het originele miniatuur te laten vervaardigen. Zo kreeg ik dus de opdracht.


De Familie Gravestein
De stamboom van de familie Gravestein gaat terug tot 1662 in Overschie (bij Rotterdam) met het huwelijk op 7 december 1662 van Ary Ariaentse Gravesteijn met Maertie Claes Euvergaeuw.
Via omzwervingen langs Vlissingen, Middelburg en Zutphen kwamen de grootouders van de opdrachtgever in Den Haag terecht.
Wanneer het originele heraldische wapen in het bezit van deze familie kwam is niet geheel duidelijk, maar zeker is dat in 1887 het miniatuur familiewapen reeds in het bezit van de familie was.
De vader van de opdrachtgever heeft een onderzoek heeft laten uitvoeren naar de oorsprong van het familiewapen door het oudheidkundig museum in Leiden.
Het museum zou hebben ontdekt dat het wapen afstamt van een Franse aristocraat die in Zwitserland een buitenechtelijk kind verwekte bij een dienstmeisje.
Dat zou de diagonale balk op het familiewapen verklaren omdat een diagonale balk aangeeft dat het bastaard betreft.
De heraldische kleuren zijn rood aanduid door verticale lijnen en in de twee balken de heraldische kleur groen, aangeduid door schuine lijnen haaks in de balken. De vogel in het schild en op de helm kan verwijzen naar het bestaan van een vierde zoon.
Tot zover een korte schets van de familie Gravestein.


 Hier volgen enkele afbeeldingen
Gravestein Familiewapen in hout




Dupliceren van het Gravestein familiewapen in hout



Het modelleren
Uitzagen






















Dupliceren van een familiewapen in hout



Het afwerken van de helm




Familiewapen Gravestein in hout
Gravestein wapenschild in hout, afwerking.


http://www.patrickdamiaens.be
http://www.patrickdamiaens.be