vrijdag 14 februari 2020

Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk | Houten spiegellijst boven een schouwmantel | Trumeau spiegel | Rococo spiegel laten maken

Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk | Houten spiegellijst boven een schouwmantel
Een spiegel in Rococo-stijl snijden in hout
Houten spiegel boven een schouwmantel | Trumeau spiegel

Een spiegel in Rococo-stijl snijden.
Houten spiegel boven een schouwmantel | Trumeau spiegellijst
____________________
_______________

Het ontwerp

We beginnen steeds met het maken van een ontwerp. De lindehouten spiegel die door ons atelier in 2019 werd uitgevoerd was gebaseerd op een rococo spiegellijst die gemaakt of zullen we zeggen gegoten was in een soort van giethars of polyester. Deze uitvoering hing reeds 40 jaar in de woonkamer van mijn klant.

Als je iemand bent met een 'lange termijn' visie, dan is polyester of giethars zeker geen goede investering:  het is geen lang leven beschoren. Reeds geruime tijd braken er kleine en middelgrote stukken van de spiegel af; de gehele rococo spiegel was eigenlijk uit elkaar aan het vallen, hij was sprok geworden.
Het item was dus aan vervanging toe en een mogelijke optie voor de klant bestond erin om van het reeds bestaande model een (verbeterde) kopie in hout te laten maken.

Het ontwerpen van een tekening op papier is steeds een plezierig en bijzonder creatief moment. Door een verbeterde versie te maken kan de ontwerper de eventuele fouten en onvolmaaktheden opnieuw vormgeven en het onlogisch lijnenspel van het origineel een ander karakter geven, maar dit steeds met respect voor de stijlperiode.
De rococo spiegellijst met ornamenten is bedoeld als decoratie boven een marmeren schouwmantel. Soms zie je dit soort spiegels ook verwerkt in een houten trumeau, maar dit exemplaar is ongeveer 2 meter hoog en 120 breed en bedoeld voor een woning in Nederland.

Tekening op het hout plaatsen

Het preparen van de lindehouten constructie van de spiegel, het uitzagen en de verschillende bewerkingen met de bovenfrees neemt al heel wat tijd in beslag. In elke fase in dit stadium is nauwkeurigheid belangrijk. En dat begint reeds met het overbrengen van de tekening van de spiegel op kalkpapier. Eens dit gebeurd, wordt door middel van doorslagpapier of handfilm het ontwerp op het lindehout overgetekend.
Denk eraan, deze tekening is erg belangrijk en er dient zeker goed gecontroleerd (zowel op het kalkpapier als op het hout) zorg ervoor dat alle lijnen van het ontwerp aanwezig zijn. Niet onbelangrijk om te vermelden: een slecht ontwerp of tekening kan enkel maar leiden tot een minderwaardig eindresultaat.
In deze creatieve fase is alles aan elkaar gelinkt: vergeet je iets of  bereid je iets slecht voor dan heeft dit gevolgen in een later stadium.

Praktische bevestiging

De vier afzonderlijke delen van de rococo spiegel worden op plaatmateriaal verlijmd. Om ervoor te zorgen dat na het beëindigen van het snijwerk het gesneden onderdeel van de spiegel gemakkelijk terug los komt van het plaatmateriaal wordt  tussen het hout van de spiegel en het plaatmateriaal  een krant of gewoon papier verlijmd.

Waarom deze bevestigingstechniek? Er zijn een aantal voordelen. Eén ervan is dat de onderdelen van de spiegel uitgezaagd zijn en dat het bijzonder moeilijk is deze stukken op de traditionele manier op de werkbank te installeren namelijk tussen 'stoothaken'. In deze fase zijn de onderdelen van de spiegel nog steeds vlak en kan men op dat moment nog een lijmklem gebruiken als tijdelijke bevestiging op de werkbank, maar na verloop van tijd zal dit vlakke deel gemodelleerd worden en krijgt het haar uiteindelijke vormgeving en is deze traditionele manier van bevestigen niet meer mogelijk. Daarom verlijmen we het lindehout op een plaat. (plaatmateriaal naar keuze, blokplaat of MDF )
Op bepaalde delen van de spiegel kan het snijwerk/ornamenten erg dun worden en fragiel. Door het hout op plaatmateriaal te bevestigen hebben deze onderdelen een extra steun en zullen niet zo gemakkelijk kunnen afbreken. Bovendien verkrijgen de onderdelen van de spiegel waarop de ornamenten gesneden worden een betere stabiliteit. Nadat het snijden van de ornamenten beëindigd is, verwijderen we heel eenvoudig het plaatmateriaal van het lindehouten onderdeel. De krant of papier dat diende als tussenlaag-bevestiging kan dan weggestoken/verwijderd worden mocht de houtsnijder of klant dit wensen.

Een origineel

Zoals ik reeds vermeldde: de creatie van de ornamenten gebeurt op basis van het nieuwe ontwerp op papier en het 40 jaar oude voorbeeld uit hars. Met een hoogtemeter nemen we cruciale maten en bepalende punten op het origineel en brengen deze referentie hoogtes over op het lindehout. De grote lijst wordt als eerst gesneden en dient dan als referentie voor en rococo vormgeving van de ornamenten. Deze ornamenten hebben specifieke namen zoals rocaille, acanthusblad motief, agrafe, hanekam, etc... Elke stap in het snijden van een ornament is belangrijk. We beginnen steeds met het bruut vormgeven van het geheel en geleidelijk aan verfijnen we, totdat we tevreden zijn over zowel de vormgeving als de afwerking. Als de zichtbare voorkant van elk onderdeel - in dit geval vier stuks - klaar zijn,  draaien we het stuk om en leggen het in een deken om vervolgens  de achterkant te kunnen snijden: het overtollige hout achter het ornament wordt verwijderd en zo begint het rococo ornament visueel een andere dimensie te krijgen. Je kijkt zijdelings niet meer tegen een massa hout aan en alle aandacht kan nu naar het ornament zelf  gaan. Wat nu nog rest zijn de vier overgangen van de onderdelen, zorgen dat lijstwerk en ornamenten vloeiend in elkaar overgaan.
Deze rococo spiegellijst zal nog van bladgoud worden voorzien, maar dat is een andere specialisatie die door een andere vakman gedaan zal worden.

Rococo

De rococo stijl  is een Europese stijlperiode die haar hoogtepunt beleefde tussen 1730 en 1760. De naam rococo is afgeleid van het Franse woord rocaille: een asymmetrisch schelpmotief dat in het midden van de  18e-eeuw veel gebruikt werd op o.m  meubilair, deuren, lambrisering, etc… . Het woord rocaille gaat terug op de Franse woorden roc (rots) en coquilles (schelpen) en geeft aan dat het vooral om een decoratieve stijl gaat.
De rococo ontstond in Frankrijk als reactie op de strenge classicistische barok van rond 1700. De daarop volgende rococo-stijl  kenmerkt zich door sierlijkheid, elegantie, charme, geestigheid en speelse erotiek. De stijl bleef ruim zeventig jaar populair in de achttiende eeuw. Daarna diende de stijl van het neoclassicisme zich geleidelijk aan en verdween de stijl van het rococo.


Zoals veel stijlen hun naam hebben gekregen in de kunstgeschiedenis, was ook de benaming rococo in eerste instantie spottend bedoeld. Het woord refereert aan decoratieve schelpvormen uit de barok. Ondanks de vele opdrachten, kregen de kunstenaars van het rococo veel kritiek te verduren. Tegenstanders vonden dat hun kunstwerken inhoudelijk gezien niet serieus genoeg waren. Bovendien zou het te veel in dienst staan van de decadente hogere klasse. Het rococo werd daarom vooral beschouwd als een decoratieve stijl. 

Rococo houtsnijwerk | Houten spiegellijst voor boven een schouwmantel





Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk
|  Rococo spiegel laten maken


Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk |
 Houten spiegellijst boven een schouwmantel


Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk |
Rococo spiegel laten maken

Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk |
 Rococo spiegel laten maken



Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk | Houten spiegellijst boven een schouwmantel
 Houten spiegellijst boven een schouwmantel | Trumeau spiegel |
Rococo spiegel laten maken

Trumeau spiegel |
Rococo spiegel laten maken

Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk |
Houten spiegellijst boven een schouwmantel | Rococo spiegel laten maken

De Rococo-stijl spiegel na het vergulden
(Foto's Redres, Gebouwen makelaar )

De rococo spiegel na het vergulden
De rococo spiegel na het vergulden
Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk | Houten spiegellijst boven een schouwmantel
Spiegel in Rococo-stijl snijden in hout | Rococo houtsnijwerk |
Houten spiegellijst boven een schouwmantel

https://www.patrickdamiaens.nl 

LINK FACEBOOK 









zaterdag 1 februari 2020

Tour & Taxis - Brussels | BRAFA Antiekbeurs van België | De Brafa | 18de eeuwse Luikse vitrinekast

Brafa 2020 Brussel

BRAFA 2020

Op 26 januari bezocht ik weer eens de BRAFA in Brussel, zoals steeds een 'niet te missen evenement' op mijn culturele agenda.
BRAFA 2020, de 65ste editie reeds, verwelkomt 133 kunstgalerieën uit 14 landen waarvan 50 nationale en 83 buitenlandse kunsthandelaars bezoekerscijfers hebben we nog niet maar de 2019 editie mocht 66.000 belangstellenden, kunstliefhebbers en verzamelaars verwelkomen.

Volgens de website van Brafa staat de beurs voor de beste kwaliteit, diversiteit in al zijn pracht, elegantie zonder pretentie en natuurlijk de warme Belgische gastvrijheid die zowel door exposanten als gasten wordt gewaardeerd.
Een bezoek aan de beurs is een buitengewone reis doorheen de geschiedenis en verschillende culturen; als het ware een esthetische en culturele inwijding. 

Moet toch even zeggen dat het aanbod voor mijn smaak en mijn persoonlijke interesse naar uitgaat, steeds kleiner wordt en ik was een beetje ontgoocheld bij het verlaten van het evenement dat doorgaat in de gebouwen van Tour & Taxis in Brussel.

Tour & Taxis | BRAFA Brussel |
Galerie Steinitz Paris

Mixed feeling

Brafa heeft wel duidelijk een nieuwe weg ingeslagen, net zoals vele andere kunst en antiekbeurzen, het aanbod aan 'kunst' is meer gericht op een ander soort publiek. Trendy kunst objecten, ronkende namen en veel, zeer veel gebakken lucht. Een bekend spreekwoord in de kunstwereld, "rijke mensen kopen steeds herkenbare kunst".

En inderdaad, als je op geregelde tijdstippen de 'hoogwaardige' kunst en antiekbeurzen bezoekt leer je dit vanzelf, zo leer je na een aantal jaren in één oogopslag , een Chagall, Miro, Panamarenko, Tuymans, Fabre, etc...  herkennen.  
Maar wat belangrijker is, is het prijskaartje die kunstverzamelaars neertellen dat associeert gaat met deze 'kunstwerken', iets wat toenemend belangrijker is geworden voor de hedendaagse 'kunstverzamelaar'. Want op deze manier herkent hun vriendenkring hun smaak, intellect en wat belangrijker is, hun bankrekening.

Het heeft me veel moeite gekost op de Brafa 2020 om een aantal leuke foto's te maken vol inspiratie en vakmanschap voor deze houtsnijwerk blog.

Een zeer mooie Luikse vitrinekast was voor mij persoonlijk de blikvanger van deze beurs. En zoals steeds heeft Galerie Steinitz uit Parijs één van de mooiste stands, het is een echte 'must see'.

Brafa Brussel | Tour & Taxis

Een bijzonder leuk moment op de beurs, ik werd aangesproken door een Nederlandse man, die vroeg of ik de persoon of eigenaar was van de houtsnijder - houtsnijwerk blog, vriendelijk antwoordde ik ja, en hij zei me dat op geregelde momenten artikels van mijn blog las, toch wel een beetje fier en leuk moment.

En een aantal dagen later op 28 januari luisterde ik naar een aflevering van Pompidou op de VRT radiozender Klara die live uitzond op de Brafa, het thema-gesprek ging over de hoge kwaliteitscontrole, het onderzoek en echtheid van kunstwerken, etc.. en dit gesprek was gecombineerd met een Interview met antiekhandelaar-standhouder Klaas Muller, moest toch even lachen en met mijn hoofd schudden. 
Wat kunnen ze het toch goed uitleggen, te denken dat er een aantal jaar geleden nog gestolen-verdwenen kunst stond op zijn stand.

Op de stand van Röbbig Fine Art, Munchen , Brafa Brussels |
Luikse vitrinekast


Luikse vitrinekast

Op de stand van Röbbig (Munchen, D) stond een prachtige Luikse vitrinekast uit +/- 1750 ze had een hoogte van 2,60, breed 1,88 en 60 cm diep. Ze was gesneden in Luikse rococo stijl, bijzonder mooie en elegante composities van ornamenten, perfect in balans. Deze vitrinekast werd op 27 oktober bij Sotheby's geveild en bracht 50.000 USD op.

Je komt deze kwaliteit zelden tegen,  met een topstuk in Luikse stijl. De laatste keer was in 2006 op de TEFAF in Maastricht op de stand van Mülhbauer, daar stond  een prachtige Luikse Bahut, prijskaartje 145.000 Euro en was verkocht. 

Deze prachtige vitrinekast komt uit The Lesley and Emma Sheafer Collectie (1973), The Metropolitan Museum of Art New York. Ook deze vitrinekast heeft een aardig prijskaartje, 120.000 Euro. 

Röbbig Fine Art, Munchen


Imperfecties zijn en zullen er altijd zijn of kritiek zijn over constructie, ornamenten of kleur van het meubilair. Maar voor mij persoonlijk is dit een stuk dat perfect past in een museum dat opgedragen is aan de Luikse kunsten uit de 18de eeuw of in een top privé collectie.


Röbbig Fine Art, Munchen


Website: Röbbig in Munchen 


Ook gezien op de stand van Callisto Fine Arts uit London, twee zeer mooie en van hoge kwaliteit, 18de eeuwse wassen bas-reliëf. Niet erg groot, ze zijn 32 x 48 cm en zijn origineel voorzien van een lijst. 
Deze twee zeer gedetailleerde relief - ornamenten zijn waarschijnlijk ontwerpen of projecten een een ambachtsman en zouden kunnen gediend hebben als model in het atelier van een houtsnijder of goudsmid. Het eerste paneel straalt klassisme uit dus laat 18de eeuw dus en het tweede reliëf  met als thema Diana, Godin van de jacht is duidelijk iets vroeger, de Lodewijk XV stijl. Het doet je wat denken aan de schilderijen van Boucher. Op één van de panelen is de signatuur B.C te herkennen.
Een aantal opnames:

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Website :
http://www.callistoart.com





Nog een aantal sfeerbeelden van BRAFA 2020
______________________
_________


Gesneden lambrisering en vergulde spiegel | Brafa 2020

Console met marmeren blad | Brafa


BRAFA Brussel


https://www.patrickdamiaens.nl

Our FB Page