Festoen of Guirlande |
Patrick Damiaens
Ornamentsnijder
Een Festoen of guirlande
Fruit, bij elkaar
gebonden in combinatie met bladeren en bloemen was een populaire decoratie bij de
Romeinen, ook in de ornamentiek van de in de Renaissance en latere stijlperiodes.
Deze vorm van versiering, decoratief ornament kunnen we in 2 toepassingen onderscheiden.
1 Een hangende vorm, In het Engels heet dit Clusters, ‘Een samenhangende bundel van fruit en bladeren’ vertikaal opgehangen
aan een lint, en dit (eventueel) herhalend aan hetzelfde lint. Deze ‘Festoen’
kwam veel voor als er meer lengte was dan breedte aanwezig was om te decoreren.(
Pilasters, zuilen)
2 De festoen in
hangende vorm (meeste bekend) hangt aan de 2 uiteinden vast, is lichtgebogen en
het aanwezige fruit en bladeren word samengehouden door een lint of touw. De
correcte naam is Festoen of guirlande.
De 2 uiteinden of aanhechtingspunten zijn
meestal in de vorm van een rozet , knoop, lint of nagels. Minder gebruikelijk ,
in de vorm van gezichten of zelfs schedels.
Een festoen in de vorm van samengebonden eikenbladeren,
laurierbladeren of zelfs schelpdieren is ook een manier die veel voorkomt in de
ornamentiek en decoratie.
Festoen of guirlande |
Oorsprong
De origine van de festoen of de toepassing
is eigenlijk heel simpel, in de Romeinse tempels werden deze festoenen
van echt fruit en bloemen opgehangen aan de friezen en zuilen van heilige plaatsen. Deze festoenen van fruit en bloemen werden in
eventuele , specifieke omstandigheden gecombineerd met offerdieren,
schedels of religieuze gebruiksvoorwerpen.
Deze stijl van decoreren werd vele eeuwen
later (Renaissance) niet alleen gebruikt in heiligdommen ,maar ook in andere (wereldlijke) architecturale gebouwen.
Patrick Damiaens, Het tekenen van een Festoen, Guirlande |
In de Romeinse periode werd de lege ruimte
boven de festoen opgevuld door rozetten, maskers of figuren. In de Italiaanse
Renaissance werden deze items vervangen op de graftombes en kerkelijke
architectuur door Putti of Engelenhoofdjes.
Het atelier van Patrick Damiaens |
In de Renaissance veranderd het uiterlijk
van de Festoen in een meer of mindere aangepaste vorm, maar was niet meer weg te
denken in de architectuur, decoratie en meubelkunst.
Latere stijlperiodes
zullen allemaal hun eigen specifieke stijlkenmerken en invloed hebben op dit
ornament.
In de hedendaagse ornamentiek en decoratie is het nog steeds mogelijk dit ornament op een smaakvolle manier toe te passen, de volgende foto's laten enkele mogelijkheden zien, die door ons Atelier werden uitgevoerd.
Een Guirlande met tandarts instrumenten. |
De toepassing van een festoen of Guirlande in een keuken |
FESTOEN |
VOOR MEER INFORMATIE OVER HOUTSNIJWERK EN ORNAMENTEN, VRIJBLIJVEND