dinsdag 28 augustus 2012

een FESTOEN in HOUT GESNEDEN | GESCULPTEERDE GUIRLANDE of FESTOEN | FESTOEN van VRUCHTEN en BLOEMEN


Festoen of Guirlande
Patrick Damiaens
Ornamentsnijder

Een Festoen of guirlande








Fruit,  bij elkaar gebonden in combinatie met bladeren en bloemen was een populaire decoratie bij de Romeinen, ook in de ornamentiek van de  in de Renaissance en latere stijlperiodes.

Deze vorm van versiering, decoratief ornament  kunnen we in 2 toepassingen onderscheiden.

1 Een hangende vorm, In het Engels heet dit Clusters, ‘Een samenhangende bundel van fruit en bladeren’ vertikaal opgehangen aan een lint, en dit (eventueel) herhalend aan hetzelfde lint. Deze ‘Festoen’ kwam veel voor als er meer lengte was dan breedte aanwezig was om te decoreren.( Pilasters, zuilen)


2 De festoen in hangende vorm (meeste bekend) hangt aan de 2 uiteinden vast, is lichtgebogen en het aanwezige fruit en bladeren word samengehouden door een lint of touw. De correcte naam is Festoen of guirlande. 
De 2 uiteinden of aanhechtingspunten zijn meestal in de vorm van een rozet , knoop, lint of nagels. Minder gebruikelijk , in de vorm van gezichten of zelfs schedels.
Een festoen in de vorm van samengebonden eikenbladeren, laurierbladeren of zelfs schelpdieren is ook een manier die veel voorkomt in de ornamentiek en decoratie.

Festoen of guirlande

Oorsprong

De origine van de festoen of de toepassing is eigenlijk heel simpel, in de Romeinse tempels werden deze  festoenen van echt fruit en bloemen opgehangen aan de friezen en zuilen van heilige plaatsen. Deze festoenen van fruit en bloemen werden in  eventuele , specifieke omstandigheden  gecombineerd  met  offerdieren, schedels of religieuze gebruiksvoorwerpen.
 
Deze stijl van decoreren werd vele eeuwen later (Renaissance) niet alleen gebruikt in heiligdommen ,maar ook in  andere (wereldlijke) architecturale gebouwen.

Patrick Damiaens, Het tekenen van een Festoen, Guirlande

In de Romeinse periode werd de lege ruimte boven de festoen opgevuld door rozetten, maskers of figuren. In de Italiaanse Renaissance werden deze items vervangen op de graftombes en kerkelijke architectuur door Putti of Engelenhoofdjes.


Het atelier van Patrick Damiaens

In de Renaissance veranderd het uiterlijk van de Festoen in een meer of mindere aangepaste vorm, maar was niet meer weg te denken in de architectuur, decoratie en meubelkunst. 
Latere stijlperiodes zullen allemaal hun eigen specifieke stijlkenmerken en invloed hebben op dit ornament. 

In de hedendaagse ornamentiek en decoratie is het nog steeds  mogelijk dit ornament op een smaakvolle manier toe te passen, de volgende foto's laten enkele mogelijkheden zien, die door ons Atelier werden uitgevoerd.


Een Guirlande met tandarts instrumenten.



De toepassing van een festoen of Guirlande in een keuken
FESTOEN



 VOOR MEER INFORMATIE OVER HOUTSNIJWERK EN ORNAMENTEN, VRIJBLIJVEND


zondag 26 augustus 2012

Een MUZIEK OF JACHTTROFEE in hout gesneden | GESCULPTEERDE TROFEE IN HOUT | GESCULPTEERDE LAMBRISERING


Een Muziek trofee

PATRICK DAMIAENS
'De gesculpteerdeTrofee'

















Het was gebruikelijk bij de Grieken om op het slagveld de achtergelaten wapens van de verslagen of vluchtende vijand op te hangen aan bomen . Deze tekens van overwinning, of Trofeeën heeft door de eeuwen heen zijn plaats verworven in de decoratie van meubilair en interieur.
De Romeinen richtte symbolische gebouwen en monumenten uit steen en brons op in de vorm van kolommen, zuilen, triomfbogen en andere architecturale structuren.Deze werden gedecoreerd en versiert.


Een combinatie van festoen en trofee

De instrumenten van de tandarts

Sinds die tijd worden trofeeën niet alleen gebruikt in de decoratie van deze oorlogsmonumenten en victorie monumenten, maar worden steeds meer gebruikt in de elegante decoratie van gebouwen, kastelen, kerken, lambriseringen of als smaakvolle decoratie in het interieur.
Later werd het dan ook heel normaal dat jacht-wapens werden verwerkt in deze trofeeën , omdat deze veel gelijkenis vertonen met  oorlogswapens.

Symboliek

Door het groeperen van werktuigen, instrumenten….  kunnen trofeeën een bepaalde symboliek uitstralen, net zoals oorlog en jacht worden ook voor de Kunsten zoals muziek, architectuur, schilderkunst….of astronomie, wetenschap, … een specifieke trofee van gemaakt worden.

Jachttrofee gesculpteerd in eikenhout

Zingen is bijvoorbeeld gesymboliseerd door de lier en dit met of zonder partituren. Muziek door fluiten, hoorns, panfluit, viool…. Dansen door een tamboerijn en castagnetten . Het acteren door een masker en schilderen door palet en penselen. Het sculpteren van steen en hout, door een hamer en beitels in de trofee te voorzien.

Muziek trofee

De verschillenden kunsten en metiers hebben dus eigen symbolen gekozen waar aan je hun vak of kunst kunt herkennen, later zien we bedrijven en verenigingen die hun producten of diensten in een trofee afbeelden.

 Meer informatie bij Patrick Damiaens


HET RODE HUIS IN MONSCHAU | Das Rotes Haus in Monschau | 18de Eeuwse Stijlkamers

Het Rode Huis in Monschau



Patrick Damiaens,
Ornamentsnijder


Bezoek aan 'Das Rotes Haus'
in Monschau (D) 

___________________________________
__________________________


In dit blogitem bezoeken we Het Rode Huis (Das Rotes Haus) in Monschau (Duitsland, Eifel) Een bijzonder Museum met prachtige stijlkamers.

Waarschijnlijk is het bezoek aan Musea en Kastelen  de belangrijkste bron van inspiratie voor de Houtornamentist-Ornamentsnijder
Het zijn plaatsen waar de vakman zijn ideeën haalt, waar hij op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en steeds voor nieuwe verrassingen komt te staan, en zelfs na 25 jaar ervaring nog steeds het gevoel heeft iets nieuws te leren.
Er gaan kijken hoe je collega’s  300 jaar geleden de problemen oploste, hun kennis van de smaakvolle verhoudingen toegepaste in het interieur , hun kennis van  decoratie en snijtechnieken . 




MONSCHAU
Monschau ligt in de smalle en diepe vallei van de Rur, op amper vier kilometer van de Belgische grens. Het is oorspronkelijk een Waalse plaats in het hertogdom Limburg. Rond de Dertigjarige Oorlog verduitste het stadje door de toevloed van protestantse Duitstalige vluchtelingen op zoek naar godsdienstvrijheid. 

Het stadje hoorde hierna bij het hertogdom Gulik. In de Franse tijd was Montjoie een kantonhoofdplaats in het Roerdepartement. Pas in 1918 veranderde het stadje onder keizerlijk bevel zijn naam officieel van Montjoie naar de Duitse uitspraak hiervan: Monschau.


De oude binnenstad is dat deze de afgelopen 300 jaar niet veel is veranderd. De binnenstad wordt zoveel mogelijk verkeersvrij gehouden wat het wandelen door de Middeleeuwse straatjes des te aangenamer maakt.
Als je de ogen goed de kost geeft dan zie je telkens andere dingen, prachtige gevels, antieke toegangsdeurtjes, kleine raampjes, pittoreske binnenplaatsjes en prachtige vakwerkhuizen in diverse kleuren. Scheve huisjes grenzen direct aan de oever van het door het centrum stromende riviertje de Rur.


Gang en monumentale trap van Das Rotes Haus












Das rote Haus

De naam zegt het al en het in het centrum liggende roodkleurige opvallende huis is het bekendste museum. Het was eens het woonhuis van de rijke textielfamilie Scheibler. Het uit 1752 stammende huis is nu opengesteld voor het publiek en U kunt de diverse antiek ingerichte kamers bezichtigen, evenals de oude stalenboeken met wel zo’n 6000 voorbeelden. Het meest beroemd is de heel bijzondere eikenhouten wenteltrap die 3 etages met elkaar verbind. U moet dat beslist even bekijken.



In de 18de eeuw was het stadje Monschau in de Eifel één van de belangrijkste centra van de lakenindustrie in het Rijnland. De lakenhandel was voor veel burgers een bron van inkomsten en droeg bij aan de economische bloei van Monschau. Het mooiste en belangrijkste overblijfsel uit deze lang vervlogen bloeitijd is het zogeheten Rote Haus, een monumentaal gebouw van bovenregionaal belang, dat tot op de dag van vandaag het beeld van Monschau bepaalt. 




Het Rote Haus, dat rond 1760 werd gebouwd door de rijke lakenhandelaar en koopman Johann Heinrich Scheibler, bevindt zich nog grotendeels in de oorspronkelijke staat. Het huis weerspiegelt de luxueuze levensstijl en wooncultuur van de hogere burgerij uit met name de 18de en 19de eeuw. Een bijzondere blikvanger is de vrijdragende houten trap in rococostijl met 21 reliëfgravures, die de plaatselijke lakenindustrie tot onderwerp hebben. 

De tweedeling van het gebouw duidt erop dat het Rote Haus niet alleen als woonhuis voor de familie Scheibler diende (Zum goldenen Helm), maar ook als kantoor, magazijn en werkplaats (Zum Pelikan). 
Het water van de Laufenbach werd hier onder andere gebruikt om de wol te wassen en te verven. De uitgestalde voorwerpen in de bedrijfsruimten tonen de ontwikkeling van de ondernemersfamilie Scheibler en de geschiedenis van de lakenproductie in Monschau. 



Om dit uniek monument voor het publiek toegankelijk te maken, werd het Rote Haus in 1963 ondergebracht in de "Stiftung Scheibler-Museum Rotes Haus Monschau", waarin de familie Scheibler en het Landschaftsverband Rheinland zitting hadden.




 
Adres:
Laufenstrasse 10 Monschau (D)
Geopend van di t/m zo ieder heel uur entree .
entreeprijs €2,50

 
http://www.patrickdamiaens.be


link