dinsdag 28 augustus 2012

een FESTOEN in HOUT GESNEDEN | GESCULPTEERDE GUIRLANDE of FESTOEN | FESTOEN van VRUCHTEN en BLOEMEN


Festoen of Guirlande
Patrick Damiaens
Ornamentsnijder

Een Festoen of guirlande








Fruit,  bij elkaar gebonden in combinatie met bladeren en bloemen was een populaire decoratie bij de Romeinen, ook in de ornamentiek van de  in de Renaissance en latere stijlperiodes.

Deze vorm van versiering, decoratief ornament  kunnen we in 2 toepassingen onderscheiden.

1 Een hangende vorm, In het Engels heet dit Clusters, ‘Een samenhangende bundel van fruit en bladeren’ vertikaal opgehangen aan een lint, en dit (eventueel) herhalend aan hetzelfde lint. Deze ‘Festoen’ kwam veel voor als er meer lengte was dan breedte aanwezig was om te decoreren.( Pilasters, zuilen)


2 De festoen in hangende vorm (meeste bekend) hangt aan de 2 uiteinden vast, is lichtgebogen en het aanwezige fruit en bladeren word samengehouden door een lint of touw. De correcte naam is Festoen of guirlande. 
De 2 uiteinden of aanhechtingspunten zijn meestal in de vorm van een rozet , knoop, lint of nagels. Minder gebruikelijk , in de vorm van gezichten of zelfs schedels.
Een festoen in de vorm van samengebonden eikenbladeren, laurierbladeren of zelfs schelpdieren is ook een manier die veel voorkomt in de ornamentiek en decoratie.

Festoen of guirlande

Oorsprong

De origine van de festoen of de toepassing is eigenlijk heel simpel, in de Romeinse tempels werden deze  festoenen van echt fruit en bloemen opgehangen aan de friezen en zuilen van heilige plaatsen. Deze festoenen van fruit en bloemen werden in  eventuele , specifieke omstandigheden  gecombineerd  met  offerdieren, schedels of religieuze gebruiksvoorwerpen.
 
Deze stijl van decoreren werd vele eeuwen later (Renaissance) niet alleen gebruikt in heiligdommen ,maar ook in  andere (wereldlijke) architecturale gebouwen.

Patrick Damiaens, Het tekenen van een Festoen, Guirlande

In de Romeinse periode werd de lege ruimte boven de festoen opgevuld door rozetten, maskers of figuren. In de Italiaanse Renaissance werden deze items vervangen op de graftombes en kerkelijke architectuur door Putti of Engelenhoofdjes.


Het atelier van Patrick Damiaens

In de Renaissance veranderd het uiterlijk van de Festoen in een meer of mindere aangepaste vorm, maar was niet meer weg te denken in de architectuur, decoratie en meubelkunst. 
Latere stijlperiodes zullen allemaal hun eigen specifieke stijlkenmerken en invloed hebben op dit ornament. 

In de hedendaagse ornamentiek en decoratie is het nog steeds  mogelijk dit ornament op een smaakvolle manier toe te passen, de volgende foto's laten enkele mogelijkheden zien, die door ons Atelier werden uitgevoerd.


Een Guirlande met tandarts instrumenten.



De toepassing van een festoen of Guirlande in een keuken
FESTOEN



 VOOR MEER INFORMATIE OVER HOUTSNIJWERK EN ORNAMENTEN, VRIJBLIJVEND


Geen opmerkingen:

Een reactie posten