Lodewijk XVI-stijl snijwerk |
Patrick Damiaens
Ornamentsnijder
De Rozet,
een typisch classicistisch ornament .
(Lodewijk
XVI-Stijl )
Lodewijk XVI-stijl
In de laatste helft van de 18de eeuw ontstond in Frankrijk een nieuwe kunstrichting, die beschouwd kan worden als een reactie op de luchtige, gracieuze rococostijl en die zich kenmerkte door een versobering van de vormgeving en ornamentiek. Het is een teruggrijpen naar de antieke elementen.
Dit laatste ook onder invloed van de opgravingen die te Herculanum en Pompeï in 1709 en 1748 werden uitgevoerd.
In de laatste helft van de 18de eeuw ontstond in Frankrijk een nieuwe kunstrichting, die beschouwd kan worden als een reactie op de luchtige, gracieuze rococostijl en die zich kenmerkte door een versobering van de vormgeving en ornamentiek. Het is een teruggrijpen naar de antieke elementen.
Dit laatste ook onder invloed van de opgravingen die te Herculanum en Pompeï in 1709 en 1748 werden uitgevoerd.
Deze nieuwe stijlperiode, die voor een deel samenvalt met de regering van Lodewijk XVI (1774-1789), draagt, hoewel reeds tijdens Lodewijk XV aangevangen (stijl-transition), de naam Lodewijk XVI stijl. Deze eenvoudige en soms enigszins stijve stijl met zijn aan de Griekse en Romeinse stijl ontleende vormen, zoals medaillons, parel en eierlijsten, strikken, guirlandes , festoen en rozetten, droegen een gracieus karakter.
Een Festoen |
In tegenstelling tot de rococo met zijn vrije en fantastische vormen werd de
versiering herhaald en trad de symmetrie op de voorgrond. In alles werd werd
naar de vereenvoudiging gestreefd en geometrische vormen, als rechthoek,
vierkant, cirkel en ovaal, kwamen veelvuldig in gebruik.
Naturalistische bloem guirlandes, met linten gebonden, waren evenals aan het landleven ontleende attributen ( Trofeeën) zeer geliefde versieringsvormen. Het snijwerk is in deze periode ook zeer verfijnd en zeer vaak naturalistisch.
Naturalistische bloem guirlandes, met linten gebonden, waren evenals aan het landleven ontleende attributen ( Trofeeën) zeer geliefde versieringsvormen. Het snijwerk is in deze periode ook zeer verfijnd en zeer vaak naturalistisch.
De versiering die tijdens de rococo alles overheerste, kreeg in deze L. XVI periode weer een dienende taak. De constructie van het meubel werd niet meer door de versiering en ornamenten verdoezeld.
Waarschijnlijk is de rozet het meest typische ornament dat met de Lodewijk XVI stijl is verbonden. Je kunt ze in twee groepen onderbrengen, de ronde of vierkante.
Als de rozet in een vierkante vorm voorkomt dan word meestal het acanthusblad als versiering gebruikt (Acanthus-rozet) in de ronde vorm noemt men ze zonnebloem- rozet. Maar een moeilijkere ronde vorm is het getorste of opdraaiende rozet ( acanthusblad), dit vind ik persoonlijk de meest dynamische van alle rozetten.
Typische Lodewijk XVI Lijsten |
De volgende foto's laten kort zien de verschillende stappen voor het snijden van een vrij grote getorste rozetten.
Het was een kleine opdracht voor een klant in Duitsland ,een onderdeel in de decoratie van een bibliotheek, uitgevoerd in eikenhout.
Het sculpteren of snijden van een Rozet
Een rozet in hout |
Een rozet in hout gesneden |
WEBSITE |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten