Nederlandse Vakblad
Raam & Deur
In het oktober nummer 2013 verscheen een redactioneel artikel over onze werkzaamheden.
In het Nederlandse Vakblad Raam & Deur werd er een artikel geschreven over bijzondere voordeuren. Het vakblad wou een viertal totaal verschillende voordeuren in de kijker plaatsen. Vakblad Raam & Deur heeft getracht twee Belgische en twee Nederlandse bedrijven naast elkaar zetten die op de een of andere manier voldoen aan bepaalde extreme eisen van een klant.
Met deze totaal verschillende voorbeelden van buitenschrijnwerk wou de redactie van Raam & Deur de lezers een indruk geven van het uiterste wat mogelijk is op het gebied van exclusief maatwerk bij deuren.
Zo behoort het Atelier Damiaens in Maaseik volgens 'Raam & Deur' tot makers van buitendeuren die te maken krijgt met uitzonderlijke wensen van klanten.
Daarom wou het vakblad een mooi voorbeeld hebben van een voordeur die onlangs door ons atelier vervaardigde is voor een bijzondere woning of een buitendeur voor een openbaar gebouw die aan hoge eisen moest voldoen.
Hoe een voordeur een
persoonlijk sieraad kan zijn
persoonlijk sieraad kan zijn
Door Louis Jongeleen, Bouwjournalist
Hij heeft een zeldzaam beroep. Ongewoon is ook de overgave waarmee ornamentsnijder Patrick Damiaens (48) uit het Vlaamse Maaseik zijn beroep uitoefent. Zeer precies en volgens specifieke wensen van zijn klanten, snijdt hij verfijnde decoraties en ornamenten voor exclusieve voordeuren. Bij de vervaardiging van landelijke, traditionele of klassieke deuren werkt hij nauw samen met schrijnwerkers.
Maar echt persoonlijk wordt een deur pas als Damiaens er een houten ornament voor gaat maken, in passende stijl. Dat kan neo-gothiek zijn, Italiaanse barok of in de verfijnde ‘Luikse stijl’ uit de achttiende eeuw, zijn specialiteit.
Hij legt nu de laatste hand de voordeur van een rijtjeshuis uit 1935. De opdrachtgever, een hoge ambtenaar, wilde beslist dat zijn Art Deco-deur, die door houtkrimp was scheefgetrokken, zou worden vervangen door een kopie met dezelfde afmetingen en in de oorspronkelijke houtsoort.
Ook eiste hij hedendaagse profielen en isolerend glas in het bovenpaneel om met tocht en geluidoverlast af te rekenen. Voor het onderpaneel wilde hij een gesneden motief met een symbool dat hoort bij de originele Art Deco-stijl. De constructie kostte Damiaens niet overdreven veel tijd . Dat in tegenstelling tot wat de ziel van de deur zou worden.
Inspiratie voor het snijwerk haalde hij uit de vorm van het smeedijzeren rooster van de oude deur. Maar toen begon het pas. Damiaens: “Mijn klant had ooit en bijzonder motief gezien op een deur van een hotel in New York. Nu ben ik aardig op de hoogte van de architectuur van New York en Miami van het begin van de twintigste eeuw. Ik heb er foto’s van in mijn eigen archief. Het motief van de zogeheten ‘frozen fountain’ maakt deel uit van die vormentaal. Dat werd de basis voor mijn snijwerk. “
Hij heeft een zeldzaam beroep. Ongewoon is ook de overgave waarmee ornamentsnijder Patrick Damiaens (48) uit het Vlaamse Maaseik zijn beroep uitoefent. Zeer precies en volgens specifieke wensen van zijn klanten, snijdt hij verfijnde decoraties en ornamenten voor exclusieve voordeuren. Bij de vervaardiging van landelijke, traditionele of klassieke deuren werkt hij nauw samen met schrijnwerkers.
Maar echt persoonlijk wordt een deur pas als Damiaens er een houten ornament voor gaat maken, in passende stijl. Dat kan neo-gothiek zijn, Italiaanse barok of in de verfijnde ‘Luikse stijl’ uit de achttiende eeuw, zijn specialiteit.
Hij legt nu de laatste hand de voordeur van een rijtjeshuis uit 1935. De opdrachtgever, een hoge ambtenaar, wilde beslist dat zijn Art Deco-deur, die door houtkrimp was scheefgetrokken, zou worden vervangen door een kopie met dezelfde afmetingen en in de oorspronkelijke houtsoort.
Ook eiste hij hedendaagse profielen en isolerend glas in het bovenpaneel om met tocht en geluidoverlast af te rekenen. Voor het onderpaneel wilde hij een gesneden motief met een symbool dat hoort bij de originele Art Deco-stijl. De constructie kostte Damiaens niet overdreven veel tijd . Dat in tegenstelling tot wat de ziel van de deur zou worden.
Inspiratie voor het snijwerk haalde hij uit de vorm van het smeedijzeren rooster van de oude deur. Maar toen begon het pas. Damiaens: “Mijn klant had ooit en bijzonder motief gezien op een deur van een hotel in New York. Nu ben ik aardig op de hoogte van de architectuur van New York en Miami van het begin van de twintigste eeuw. Ik heb er foto’s van in mijn eigen archief. Het motief van de zogeheten ‘frozen fountain’ maakt deel uit van die vormentaal. Dat werd de basis voor mijn snijwerk. “
´Het is net of de deur er altijd al heeft gestaan´, zei de klant, een mooi compliment en je weet dat je geslaagd bent in je opzet.
Art-Deco buitendeur met houtsnijwerk |
http://www.patrickdamiaens.be |