De Kunst-en Antiekbeurs in Namen
Bron van inspiratie
Waarschijnlijk is het bezoek aan Musea, Kastelen, kerken en antiekbeurzen de belangrijkste bron van inspiratie voor de ornamentsnijder.
Het zijn plaatsen waar de vakman zijn ideeën haalt, waar hij op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en steeds voor nieuwe verrassingen komt te staan, en zelfs na 25 jaar ervaring in het snijden van ornamenten, nog steeds het gevoel heeft iets nieuws bij te leren.
We gaan er kijken hoe onze collega houtsnijders lang geleden de problemen oplosten, hun kennis van de smaakvolle verhoudingen toegepast hebben in het interieur en om hun vormgeving en houtsnijtechnieken te analyseren .
Antica Namur (Namen)
Antica Namur, een niet te missen evenement voor Belgische en buitenlandse antiquairs. Antica Namur, de onmisbare ontmoetingsplaats met: 125 Belgische en buitenlandse antiquairs, 28.000 professionelen, verzamelaars en kunstliefhebbers. De place to be in het najaar!
Antica Namur verenigt kwaliteit, charme, traditie en gezelligheid om je een uitzonderlijk moment te doen beleven in de wereld van kunst en antiek.
De authenticiteit van de tentoongestelde stukken wordt gegarandeerd door de controle van het expertenteam.
Dit jaar is het thema van de beurs 'Gastronomie'.
De gast is Gerald Watelet die het menu van het restaurant van de beurs verzorgt en zijn talent als decorateur botviert op een stand met een bijzondere sfeer gewijd aan het thema van de beurs.
Rond deze ruimte zullen de antiquairs het thema van de Gastronomie in kunst opvoeren aan de hand van schilderijen, gravures, verzamelobjecten of ook nog de kunst van de tafel, waaronder meubilair, porselein, glas en zilverwerk of ook nog textiel uit collecties.
Luikse hoekkast, Antica Namur 2014 |
Een 18de-eeuwse Luikse hoekkast
Bij mijn bezoek aan Antica Namur 2014 viel mij dadelijk deze in het oog springende 18de-eeuwse Luikse hoekkast op. Een bijzonder mooi exemplaar vond ik; het nodigde mij uit om dit exemplaar van dichtbij te onderzoeken. De standhouder vertelde me dat deze hoekkast een onderdeel is geweest van een lambrisering - muurkast, en dat het binnenwerk (leggers, rug) uit een recentere tijdsperiode was.
De maker ervan had kennis van zaken, mooi kwartiers gezaagd eikenhout, prachtig lijstwerk zoals we dat veelvuldig aantreffen aan Luikse Meubelen. Wat mij in het bijzonder opviel waren de composities van ornamenten en de kwaliteit van het houtsnijwerk op de driedelige deur, dat naar mijn mening bijzonder mooi en fraai afgewerkt was. De mooie elegante composities waren met veel fantasie en respect voor tijdsgeest bedacht en de rocailles ware met veel liefde en aandacht voor detail gemaakt.
Bij nader onderzoek vertelde ik aan de antiquair dat dit meubel een zogeheten samengesteld meubel is, 'om op zijn bewering verder in te spelen'. Waarschijnlijk oorspronkelijk een deur van een lambrisering, en dat de hoekkast in een latere periode gemaakt is. De meubelmaker heeft daarbij gebruik gemaakt van originele 18de-eeuwse delen afkomstig van andere kasten of een lambrisering.
Dat laatste lijkt voor mij ook de meest voor de hand liggend aangezien de stijlen erg breed zijn, te breed om van een Luikse garderobekast of bibliotheekkast afkomstig te kunnen zijn.
De lengte van de asymmetrische decoratieve motieven in 'Luikse stijl' verraden dat ze eerder van een lambrisering-muurkast of van een monumentaal meubel afkomstig moeten geweest zijn, op de stijlen bevinden zich drie motieven, een onder-, midden- en bovenmotief. Ik zeg met opzet 'Luikse-stijl' omdat deze composities van motieven uit twee Luikse stijlperiodes afkomstig kunnen zijn, te weten de 'Luikse régence' en de 'Luikse Lodewijk XV-stijl'.
Om een juiste datering of oorsprong te kunnen maken, moet je eigenlijk het geheel van de kast of lambrisering kunnen zien. De originele kast of opstelling vertelt ons namelijk of het afkomstig is uit de Luikse Régence of L.XV stijl.
Als je goed kijkt zie je ook dat de stijlen horizontaal doorgezaagd werden, (foto middenmotief). De mooie delen met het snijwerk werden hergebruikt om te dienen als decoratief deel.
Het blijkt dat de meubelmaker niet helemaal op de hoogte was over het gebruiken van Luiks houtsnijwerk of hoe composities van ornamenten moeten toegepast worden in een meubel. Hij heeft namelijk de composities van Luiks ornamenten omgedraaid, ze staan dus ondersteboven. Een fout die onmiddellijk opvalt als je iets van Luikse meubelen of composities af weet.
Ondanks alles, het blijft een intrigerend meubelstuk.
Luikse hoekkast middenmotief - (ondersteboven) |
Luikse hoekkast Bovenmotief - (ondersteboven) |
Deur Luikse Hoekkast | Antica Namur 2014 |
__________________________________
Dit zijn een aantal foto's die ik genomen heb op
ANTICA Namur 2014.
De antiekbeurs is zeker de moeite waard en in combinatie met een cultureel bezoek aan de stad Namen,bent u verzekert van een geslaagde dag.
ANTICA Namur 2014.
De antiekbeurs is zeker de moeite waard en in combinatie met een cultureel bezoek aan de stad Namen,bent u verzekert van een geslaagde dag.
______________________
___________________
Een prachtige gesneden en vergulde spiegel |
Bron van inspiratie, een gepolychromeerde en vergulde lambrisering |
Een prachtige Franse 17de-eeuwse spiegel |
Een mooie gesneden en vergulde spiegel op één van de stands (Antica Namur) |
http://www.patrickdamiaens.be |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten