donderdag 8 december 2016

Monument van Sir Nicholas Throckmorton | Gestolen kunst is teruggevonden | Press release BELGA Newsagency Brussels

 PERS RELEASE
 ⟾BELGA NEWSAGENCY  BRUSSELS

Maaseikenaar ontdekt ontbrekend Brits kunstwerk bij Belgische antiekhandelaar.



Pictures by Patrick Damiaens, no use without written approval.


De Maaseikse houtornamentist en heraldische beeldhouwer Patrick Damiaens heeft het ontbrekend 16de-eeuws familiewapen van een belangrijke Britse ambassadeur ontdekt op een antiekmarkt in Namen. De kerk van St Katharine Cree in Londen, waar het kunstwerk tijdens Wereldoorlog II verdween, heeft een advocaat aangesteld om het kunstwerk terug te krijgen.

"Op een antiekmarkt in Namen sprong het opzetstuk me in het oog", vertelt Patrick Damiaens. "Het reliëf in kwestie stelt een 16de eeuws familiewapen voor, het is ongeveer 80 cm hoog en is gemaakt van albast en de uitvoering is van een hoge kwaliteit. 
De antiquair bood het aan als een Duits-Oostenrijks reliëf midden 16de eeuw. Dat vond ik heel raar, omdat het eerder leek van Britse oorsprong te zijn." Na uitvoerig onderzoek over de herkomst van het kunstwerk kwam Damiaens terecht bij de adellijke familie Throckmorton in Engeland. "Het opzetstuk ontbrak al jaren van het monument van Sir Nicholas Throckmorton, een vertrouweling van Elisabeth I en Mary Queen of Scots", aldus Damiaens. "Hij was een Brits ambassadeur in Frankrijk en de familie heeft een belangrijke rol gespeeld in het Engeland van de 16de eeuw." Damiaens is honderd procent zeker dat het opzetstuk dat hij op de antiekmarkt in Namen zag, behoort tot de adelijke Britse familie. 

The monument of Sir Nicholas Throckmorton (1793)


Ook Marc Van der Cruys, uitgever van een heraldisch tijdschrift, is overtuigd van de authenticiteit. "Naar mijn mening is er weinig twijfel dat de sculptuur met het wapen het opzetstuk is dat ooit het grafmonument Throckmorton in de parochiekerk van St Katharine Cree sierde", aldus Van der Cruys. "Het is inderdaad plausibel dat het reliëf tussen de brokstukken zat die na een bombardement in WOII uit de kerk zijn weggedragen. 
Wellicht heeft een van de werkmannen die opzij gezet als een 'appeltje voor de dorst' voor na de oorlog. In die periode, toen de bommen je letterlijk om de oren vlogen, maakte men daar ook weinig problemen over." De verantwoordelijke van de kerk van St Katharine Cree in Londen heeft intussen stappen ondernomen. 

Met een advocaat die gespecialiseerd is in gestolen, geplunderde en ontbrekende kunstwerken wil de kerk het opzetstuk weer op haar rechtmatige plaats krijgen. Op dit moment is het familiewapen nog in het bezit van de antiekhandelaar die ermee op een beurs stond in Namen. "Het stuk is wettelijk gezien van mij, ik moet het dus niet teruggeven", aldus de antiquair die liever anoniem blijft. "Maar ik ga het toch doen uit ethische redenen. Ik zou me er niet goed mee voelen moest ik het houden of doorverkopen. Ik heb net (woensdagmiddag, red) nog contact gehad met de advocaat uit Engeland en er is een oplossing in de maak."

Monument Throckmorton 1929

https://www;patrickdamiaens.nl

1 opmerking:

  1. Wat een geweldig artikel is dit, wat een kwaliteit. Het laatste stuk herken ik maar al te zeer. Advocaten en kunst ... dan moet je oppassen. Advocaten zijn gefocust op slechts één ding en dat is geld. Handen op de zakken dus.
    Maar laat het niet de hoofdthema worden hier, het gaat hier om een geweldig stuk kunstgeschiedenis, geweldig gedaan heer Damiaens

    BeantwoordenVerwijderen