Kasteel RHEYDT | Een Renaissance kasteel in Duitsland |
Vanuit Roermond, op weg naar Düsseldorf ?
Stop dan eens even in Rheydt, vlakbij Gladbach een klein oord gesitueerd in Noordrijn-Westfalen halfweg de Nederlandse grens en Düsseldorf (D).
Ik had het bruine bord met verwijzing 'schloss Rheydt' langs de autosnelweg reeds een aantal maal gezien en in het voorjaar van 2019 leek het ons eens een goed idee een korte pauze in te lassen aangezien we anders te vroeg op onze afspraak waren in Düsseldorf. We namen even de tijd dit kasteel aan de rivier De Niers te bezoeken.
Kasteel Rheydt
Kasteel Rheydt neemt een heel bijzondere plaats in tussen de talrijke herenhuizen en adellijke residenties aan de oevers van de Niers. Het gebouwencomplex is het enige volledig bewaard gebleven renaissancepaleis aan de Neder Rijn.
Kasteel Rheydt neemt een heel bijzondere plaats in tussen de talrijke herenhuizen en adellijke residenties aan de oevers van de Niers. Het gebouwencomplex is het enige volledig bewaard gebleven renaissancepaleis aan de Neder Rijn.
De eerste vermelding van dit paleis in een document is reeds in 1180, waarin aartsbisschop Philip von Heinsberg de heerlijkheid van het paleis van de "Heren van Rheydt" verwerft. Het in de akte genoemde kasteel leek echter niet veel op het huidige complex.
In het kader van de wederopbouw en restauratie van de afgelopen jaren zijn nu vijf fasen van de bouw geschiedenis van het paleis vóór de 16e eeuw gedocumenteerd, die gedocumenteerd worden door talrijke structurele veranderingen en verbouwingen.
Het kleine kasteel huisvest een bijzondere mooie collectie kunst en rariteitenkabinetten.
Jammer genoeg geen foto's maken van de mooie kunstvoorwerpen. :( Maar ik verzeker je, mochten jullie op doorreis zijn, het is zeker de moeite om even halt te houden aan Schloss Rheydt. In één van de bijgebouwen is ook een restaurant gevestigd, na een aangenaam bezoek van een uurtje kan hier iets genuttigd worden.
Het verschil met het huidige gebouw is heel duidelijk herkenbaar, want het doet nog meer denken aan een kasteel. Tussen dit model en het huidige Rheydtkasteel waren er nog drie andere bouwfasen. De belangrijkste reconstructie werd uitgevoerd in de 16e eeuw, toen het kasteel in het bezit was van de familie von Bylandt. Otto von Bylandt (rond 1525 - 1591) gaf de Jülichse bouwmeester Maximiliaan Pasqualini (1534 - 1572) de opdracht voor de veranderingen die het kasteel zijn huidige vorm gaven.
Kasteel Rheydt bij Düsseldorf, aan de slotgracht |
Het kleine kasteel huisvest een bijzondere mooie collectie kunst en rariteitenkabinetten.
Een kunst- en rariteitenkabinet is een kast waarin een
verzameling van kunst en rariteiten kon worden bewaard. In bredere zin wordt
ook de verzameling van voorwerpen die in een dergelijke kast werden bewaard als
rariteitenkabinet aangeduid.
Het concept was vooral populair in de 16e, 17e en
18e eeuw. De populariteit van het kunst- en rariteitenkabinet had te maken met
het toenemend contact met exotische, tropische oorden na 1500 en interesse voor
planten en (fabel)dieren die wel of niet in de Bijbel voorkwamen.
De
verzameling werd aangevuld met voorwerpen, zoals Romeinse munten en (klassieke
of renaissance) auteurs die de bestaande kennis, natuurlijke historie, maar ook
alchemie hadden beschreven. Het doel was het systematiseren van kennis,
aanvankelijk op alfabet tot de opkomst van natuurwetenschappelijk onderzoek of
volgens de werken van Linnaeus, de eerste die op geslachtskenmerken ordende.
Foto ter info, in het kasteel mag niet gefotografeerd, maar ik heb door de jaren heen op andere plaatsen vele van zulke kabinetten gefotografeerd, hieronder een uit het Rubenshuis in Antwerpen.
Kunstkabinet in het Rubenshuis van Antwerpen |
Rubenshuis van Antwerpen |
Snijders & Rockoxhuis in Antwerpen, kunstkabinet |
Kasteel RHEYDT, binnenkoer |
Rariteiten
Onder 'rariteiten' verstaan we zeldzame voorwerpen die meestal werden ingevoerd van buiten Europa. Dat konden vreemde schelpen zijn, zoals de nautilusschelp, struisvogeleieren, mineralen, kristallen, edelstenen, parels, opgezette dieren, exotische dieren - de aankomst van een neushoorn in 1515 veroorzaakte al een hype, de Surinaamse pad zou erg populair worden in rariteitenkabinetten - en gedroogde planten. Ook inheemse eigenaardigheden zoals narwaltanden en Siamese tweelingen werden erin opgenomen. De 'kunstcollectie' omvatte bovenal schilderijen en prenten, waarvan Nederland in zijn Gouden Eeuw een enorme productie had.
Onder 'rariteiten' verstaan we zeldzame voorwerpen die meestal werden ingevoerd van buiten Europa. Dat konden vreemde schelpen zijn, zoals de nautilusschelp, struisvogeleieren, mineralen, kristallen, edelstenen, parels, opgezette dieren, exotische dieren - de aankomst van een neushoorn in 1515 veroorzaakte al een hype, de Surinaamse pad zou erg populair worden in rariteitenkabinetten - en gedroogde planten. Ook inheemse eigenaardigheden zoals narwaltanden en Siamese tweelingen werden erin opgenomen. De 'kunstcollectie' omvatte bovenal schilderijen en prenten, waarvan Nederland in zijn Gouden Eeuw een enorme productie had.
Het woord kabinet sloeg aanvankelijk op het opbergmeubel
waarin deze voorwerpen verzameld werden. Mettertijd ging men de kamer waar de
'rariteiten' opgeslagen waren kabinet noemen en ten slotte omvatte het woord
kabinet de hele verzameling.
Jammer genoeg geen foto's maken van de mooie kunstvoorwerpen. :( Maar ik verzeker je, mochten jullie op doorreis zijn, het is zeker de moeite om even halt te houden aan Schloss Rheydt. In één van de bijgebouwen is ook een restaurant gevestigd, na een aangenaam bezoek van een uurtje kan hier iets genuttigd worden.
Schloss Rheydt, in één van de bijgebouwen is ook een restaurant gevestigd |
Het verschil met het huidige gebouw is heel duidelijk herkenbaar, want het doet nog meer denken aan een kasteel. Tussen dit model en het huidige Rheydtkasteel waren er nog drie andere bouwfasen. De belangrijkste reconstructie werd uitgevoerd in de 16e eeuw, toen het kasteel in het bezit was van de familie von Bylandt. Otto von Bylandt (rond 1525 - 1591) gaf de Jülichse bouwmeester Maximiliaan Pasqualini (1534 - 1572) de opdracht voor de veranderingen die het kasteel zijn huidige vorm gaven.
Hij liet het landhuis verbouwen tot een representatief gebouw. Dit was mogelijk geworden doordat de verdedigingslinie was verplaatst naar de bastions rondom het hele complex. Hierdoor verloor het landhuis een deel van zijn militaire verdedigingsfunctie en kon het esthetischer en representatiever worden ontworpen. Pasqualini gebruikte deze vrijheden om een indrukwekkend Italiaans renaissancegebouw te creëren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten