zondag 1 december 2019

Twee medaillon vormige paneeltjes toegeschreven aan Aubert Parent | Ovale paneeltjes met fijn houtsnijwerk | Aubert Henri Joseph Parent


Twee kleine ovale paneeltjes toegeschreven aan Aubert Parent |
Medaillon vormige paneeltjes met fijn houtsnijwerk | Antica Namur

Antica Namur

Gespot op Antica Namur 2019 op de stand van Galerie Berger uit Beaune (Frankrijk): twee ovale paneeltjes met vergulde lijst en ongeveer 40 cm hoog. Volgens de Franse antiekhandelaar zijn ze gesneden in eikenhout.

Hij zei me dat ze gesneden zijn door de Franse houtsnijder Aubert Parent, maar dat beide werkjes niet gesigneerd zijn. Wie vertrouwd is met mijn blog weet dat ik reeds aan aantal keren een artikel schreef over het werk van Aubert Henri-Joseph Parent en zijn fantastische composities van houtsnijwerk.
Wat me persoonlijk opviel was dat de basis van het snijwerk -  men noemt dit ook wel eens 'fond'- zwart geschilderd was en dat de ornamenten verguld waren. Ik ben geen specialist in de techniek van het vergulden en kon dus niet uitmaken of het daadwerkelijk verguld was of dat we  met goudverf te maken hadden.
Maar één ding is zeker: ik moet zeggen dat de boeketten van bloemen erg fraai gesneden zijn. We kregen toelating om foto's maken.




Persoonlijke twijfels

Ik heb toch mijn twijfels omwille van het niet gesigneerd zijn van het werk;  het gebruik van 'bladgoud' op de ornamenten en  de gekleurde 'fond' die niet echt een handelsmerk van Aubert H.J. Parent is. Maar dit inkleuren en vergulden kan veel later toegevoegd zijn door een volgende generatie(s) en aangezien Parent zijn paneeltjes ook wel eens met een pyrograaf of met een potlood signeerde, is het goed mogelijk dat deze signatuur onder de zwarte verf is komen te zitten.

Maar de bewering door de antiquair dat de twee ovale paneeltjes uit eikenhout zouden zijn gesneden lijkt me helemaal onwaarschijnlijk. Nooit heb ik online een snijwerk tegengekomen van Aubert Parent dat van eikenhout was gesneden. Dit zou dan de eerste keer zijn dat ik 'twee' paneeltjes tegenkom die in eikenhout zijn uitgevoerd.

Maar ook hier is het mogelijk dat de antiekhandelaar zich vergist kan hebben en dat ook deze ovale panelen uit lindehout gesneden zijn, de geprefereerde houtsoort van Parent. 

De structuur van eikenhout is erg ruw en heeft zijn beperkingen in afwerking. Aangezien er op het snijwerk geen houtstructuur zichtbaar is, wil dit zeggen dat er overvloedig gebruik gemaakt is geworden van gesso (onderlagen bladgoud) en dit om de eikenhouten houtstructuur te camoufleren. Deze techniek van overvloedig aanbrengen van gesso botst dan weer door de overvloed aan fijnheid en aan details van de ornamenten. Dus persoonlijk denk ik niet echt dat de panelen uit eikenhout zijn gemaakt.

Het snijwerk en compositie

Wat het snijwerk en de compositie betreft twijfel ik  over de echtheid van de twee paneeltjes omwille van de half bedekte seringen (1), iets wat een houtsnijder met faam zoals Aubert Parent nooit zou doen. 
Hij zou eerder zijn vakmanschap tonen: namelijk de complexiteit van een mooie tros seringen. Als je goed gedocumenteerd bent van zijn andere geverifieerde werken, zie je steeds dat de seringen prominent aanwezig zijn en nooit bedekt. Het is als het ware dat hij wou tonen wat hij in zijn marge had, een persoonlijke signatuur.


Ook de grootbloemige chrysanten (2) op één van de paneeltjes heb ik nog nooit gezien in een Aubert Parent combinatie van natuurgetrouwe bloemen. Dit zou dan de eerste keer zijn dat ik zulke bloem- combinatie tegenkom. Ik moet  er ook even bij vermelden dat zijn oeuvre niet erg groot is en bijna al zijn gesigneerde werken bekend zijn. 

Tenslotte is er  dan de afwerking van één bepaalde bloem op datzelfde paneel (3) die van een inferieure kwaliteit is. Het is precies of de sculpteur  er zich snel vanaf heeft willen maken. Dit is zeker iets wat je nooit tegenkomt in het werk van Parent.

Antica Namur | Paneeltjes toegeschreven aan Aubert H. J. Parent 


Antica Namur | Paneeltjes toegeschreven aan Aubert H. J. Parent 


Het ovale paneeltje met de rozen heeft ook een aantal kenmerken die anders zijn dan de typische kenmerken van een Aubert Parent snijwerk: het betreft namelijk de rozen en het takje met rozenblaadjes. 

De rozen (1) zijn erg bolvormig wat bijna de machteloosheid en kunde van de houtsnijder toont, namelijk de moeilijkheid van het binnenste van een roos natuurgetrouw te snijden. Een dichte roos is dan ook de gemakkelijkste oplossing, een A.Parent roos heeft een meer langwerpige vorm en geeft steeds het binnenste van de roos prijs:  ik bedoel de vele rozenblaadjes en er is steeds een overvloed aan omslaan en omkrullen van de rozenblaadje die ook  steeds weer anders uitgevoerd zijn.

Als er een roos of rozen aanwezig zijn in de composities van bloemen dan vallen steeds  de rozentakjes (2) op met de typische bladstructuur  die zo kenmerkend is in alle Parent panelen. Hoofdnerf en zijnerven van de rozenbladeren hebben steeds een opliggende structuur. Nooit zijn ze met een V- beitel aangebracht, en in dit geval is enkel de hoofdnerf opliggend zichtbaar, de zijnerven, welbepaald de uiteinden van het blad zijn ook anders, duidelijk een andere beeldvorming van de uitvoerder over hoe een rozenblad eruit moet zien.

De takjes met blaadjes op de ovale panelen zijn daarentegen minder gedetailleerd op de uiteinden en staan uit verhouding. Beide composities van ornamenten staan niet in balans en missen diepgang maar ook  het herkenbare karakter van Aubert Parent. De afwerking en details zijn niet genoeg natuurgetrouw zoals het bij een Parent paneel zou moeten zijn.



Antica Namur | Paneeltjes toegeschreven aan Aubert H. J. Parent 


Ter vergelijking met de seringen, roos en rozenblaadjes.


Mijn persoonlijke mening als professionele houtornamentist is dat de twee ovale paneeltjes geen echte Aubert Parent paneeltjes zijn maar dat de houtsnijder die deze fraai gesneden paneeltjes vervaardigd heeft zich misschien geïnspireerd heeft op het werk van Parent. 

Er blijft het duidelijke kwaliteitsverschil op alle gebied tussen een geverifieerd origineel en de twee ovale paneeltjes op Antica Namur 2019. Maar beide zijn zeer fraai gesneden paneeltjes, een hedendaags professioneel houtsnijder zou al zijn persoonlijke ontwerp en snijtechnieken moeten nuttigen om deze afwerking en kwaliteit te halen.

Werk van Aubert Parent :

Werk van Aubert Parent. 





Aubert H. J. Parent 

________________________________________________
________________________

- Ook nog even deze foto, in het voorjaar van 2018 bracht ik een bezoek aan het graf van Aubert H. J.Parent in Valenciennes (FR)

Graf van Aubert Parent in Valenciennes (FR)

https://www.patrickdamiaens.nl 
FB link Patrick Damiaens



Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen | Bezoek aan Belgische antiekbeurs

Antiek fair Namur | ANTICA Namen 2019


Antica Namen 2019
ANTICA Namur 2019
Antiek fair ANTICA Namen














Antica Namur Fine Art Fair since 1977

Antica Namur is hét evenement voor liefhebbers van kunst en antiquiteiten. Antiek fair Antica streek ook dit jaar weer neer in de Expo van de Waalse hoofdstad Namen en dit van 9 tot 17 november. 

Op zondag 17 november waren we al vroeg uit de veren en trokken richting Namen en stonden om 11:05 aan de ingang van Namen expo: ons vier uren durende bezoek kon beginnen. Het viel me reeds op bij het binnenrijden van de parking dat we het rijk voor onszelf zouden hebben. Ik  zei nog tegen mijn medereiziger:  'het zal wel liggen aan het vroege uur', maar een uurtje of twee later merkte ik toch op, "waar is de gezellige drukte die ik  op dit evenement gewoon ben". Er waren met momenten gangpaden waar geen bezoekers rondliepen. 
Deze grote afwezigheid kwam ook later in een aantal gesprekken met standhouders  ter sprake. 
Blijkbaar was het reeds de gehele week zeer rustig op de beursvloer en alleen het openingsweekend was een traditioneel succes. 
De oorzaak van deze leegloop is me volstrekt onbekend, maar het zou kunnen te maken hebben met de desinteresse in antiek en traditionele kunsten, en dit vooral bij en door de opkomende generatie. Om eerlijk te zijn, veel jonge mensen ben ik ook niet echt tegengekomen. 
Een andere oorzaak zou kunnen zijn  dat de 'oudere' generatie die opgroeide met de nodige stijlkennis, de kunst om antiek te appreciëren en het herkennen van kwaliteit 'aan het uitsterven is'.


Voor de 2019 editie werd extra aandacht besteed aan de selectie van de +/- 130 galeriehouders en antiquairs. Enkele grote internationale huizen maar ook een aantal jonge antiquairs en galeriehouders, en enkele prominente  namen kan ik vermelden zoals:  Gallery de Potter d’Indoye, la Belgian Gallery, la Mésangère, Jan Muller, Ming’k-I Gallery en Galerie Berès. Klinkende namen die getuigen van de steeds toenemende invloed van deze beurs, die stilaan een vaste waarde is geworden en waarvan de reputatie onze landsgrenzen ruimschoots overschrijdt.

In de loop der jaren bouwde Antica Namur een stevige reputatie op, waardoor het nu een vaste afspraak is voor al wie houdt van kunst en antiek. Ze stelt namelijk een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding voor aan antiquairs en galeriehouders, die nieuwe verzamelaars en kunstliefhebbers willen ontmoeten.


Antica Namur wordt tegenwoordig beschouwd als een niet te missen beurs die zich positioneert als barometer van het beursseizoen.

Antica Namen 2019

Enkel impressies van Antica Namen 2019
_______________
_______

Malvosin, stoffen van hoge kwaliteit

Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen


Prachtige Rococo vergulde spiegel

Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen


Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen

Charles François ROSSIGNEUX

Detail van een notelaren wandklok


Uitzonderlijke decoratieve commode met schelpen | 
Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen


Fronton van een vergulde spiegel
Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen


Patrick Damiaens |
Italiaanse barok spiegel overdadig versierd met acanthusbladeren.

Medusa
Antiek fair ANTICA Namen 2019 | De antiekbeurs van Namen

https://www.patrickdamiaens.nl


dinsdag 12 november 2019

Wapenschild Nicholas Throckmorton ontdekt | G-Geschiedenis artikel | Gestolen kunst ontdekt op Antica Namur

Cover G-Geschiedenis,
november editie 2019

Wapenschild Sir Nicholas Throckmorton ontdekt
______________________
door Harry Van Royen, G-Geschiedenis

Snuffelen op antiekbeurzen kan aanleiding geven tot rare ontdekkingen. Dat mocht ook Patrick Damiaens ervaren. Als houtsnijder gespecialiseerd in heraldische sculpturen zoekt hij naar sporen van zijn eigen kunstambacht. Een ontdekking van formaat was een verloren gewaand opzetstuk van het grafmonument van de Elizabethaanse hoveling Sir Nicholas Throckmorton. 

Wapenschild Nicholas Throckmorton ontdekt | G-Geschiedenis artikel |
Gestolen kunst ontdekt op Antica Namur 

De familie Throckmorton (toen Trogmorton geschreven) van Coughton Court behoorde in het 16de-eeuwse Engeland tot de prominentere landadel in Warwickshire. Nicholas Throckmorton (1515-1571) werd geboren als vierde zoon en moest niet hopen om het familiebezit te kunnen erven. Hij ging in dienst bij de (hogere) adellijke familie Parr. 

Lord Parr stuurde hem voor verschillende opdrachten naar Schotland. Toen Catherine Parr in 1543 met koning Henry VIII huwde, werd hij lid van haar hofhouding. Na de dood van de koning in 1547 bleef de relatie met de weduwe van koning Henry VIII goed en aan haar hof leerde hij de jonge prinses Elisabeth en prins Edward kennen. 



Zijn relaties met de regenten van Edward VI waren uitstekend want hij werd aangesteld als verbindingsman tussen hen en de prins. De zoon van Henry VIII stierf jong en werd in 1553 opgevolgd door de katholieke Mary als koningin. In 1554 werd Sir Nicholas gearresteerd en berecht voor zijn deelname aan de Wyatt-opstand tegen koningin Mary. 

Zijn zelf gehouden verdediging was zo goed dat hij een van de weinigen is die een proces van hoogverraad won en uiteindelijk werd vrijgelaten. Hij ging in ballingschap naar Frankrijk, waar hij goed gebruik maakte van zijn tijd en de nodige contacten legde. 

In 1557 verleende koningin Mary Sir Nicholas genade en nam hem terug in overheidsdienst. Voor de protestantse zaak De dood van Mary in 1558 betekende dat Elisabeth koningin werd. Throckmorton was een van de edelen in haar omgeving die het herstel van een protestantse staatsvorm bij de nieuwe koningin ondersteunden. Hij was ook voorstander van Engelse steun aan andere protestanten in Europa. 

Gestolen kunst ontdekt op Antica Namur 

Het vertrouwen van de koningin bracht hem in 1559 terug naar Frankrijk als ambassadeur waar hij partij koos voor de Hugenoten in de hoop om Calais terug te krijgen voor de Engelse kroon. Dat leverde Sir Nicholas in Frankrijk uiteindelijk huisarrest op. 

Nadat hij in 1564 terug in Engeland was, werd hij ook betrokken bij de plannen rond Mary, Queen of Scots. Hij kende het best de Fransen aan het Schotse hof en een aantal Schotse hoofdrolspelers. Vooraleer dit dynastiek probleem vredevol kon worden opgelost, overleed hij, op 12 februari 1571. Dit onder andere tot groot verdriet van Sir Francis Walsingham, het hoofd van de geheime dienst van koningin Elisabeth, door Throckmorton in Frankrijk opgeleid. 
Sir Nicholas Throckmorton werd begraven in Londen, in St Katharine Cree en ter nagedachtenis werd een fraai albasten grafmonument gemaakt dat zijn standing reflecteerde. De kwaliteit is dusdanig dat vermoed wordt dat het door gevluchte protestantse Vlamingen werd gemaakt. 

De (hout-)sculpteurs onder hen, veelal afkomstig uit Brabant, vestigden zich in Londen. St Katharine Cree St Katharine werd in de 13de eeuw gebouwd als parochiekerk, onderdeel van de daar in 1107 gestichte augustijnenabdij. De abdij werd in 1532 opgeheven en werd eigendom van de hertog van Norfolk. 

De fiscale rechten van het domein bleven gehandhaafd en werden door de eigenaar gebruikt om de economisch interessante Vlaamse vluchtelingen te vestigen en er hun ambachtsactiviteit te laten hernemen. De parochiekerk van de Holy Trinity Priory, Christ Church - later verbasterd tot Cree, was een van de weinige overblijfselen van het abdijcomplex. 

In 1628 begon een grootschalige verbouwingscampagne van de parochiekerk onder leiding van architect Inigo Jones - ook beroemd voor het ontwerp van Banqueting House waar Pieter Paul Rubens later het plafond beschilderde - die in 1630 afgerond werd. Gotische elementen werden in het schip aangevuld met Korinthische kolommen. 

De kerk werd in reisgidsen van voor 1850 naast de pittoreske architecturale stijlverwarring vooral geroemd als de begraafplaats van Hans Holbein en voor de mooie grafmonumenten van Samuel Thorpe en van Sir Nicholas Throckmorton. Verloren door de Blitz Tijdens de Blitz in 1940 en 1941 veroorzaakte de Luftwaffe met haar bombardementsvluchten veel slachtoffers en materiële schade in Londen. 

Misdaad tierde welig dankzij de oorlogs-chaos en geholpen door de verduistering. Plunderaars sloegen hun slag en ook hulpverleners namen wel eens iets mee om op de zwarte markt te verkopen. Tussen september en december 1940 werden 4.584 zaken voor plundering behandeld in de Old Bailey, de Londense rechtbank. Ook bij opruimingswerken kon nadien nog wel iets ontvreemd worden. De kerk van St Katharine werd licht beschadigd bij een luchtaanval in 1941. 

Wapenschild Nicholas Throckmorton ontdekt

Een van de glasramen nabij het grafmonument van Throckmorton werd vernield. Bij de opkuis blijken de drie losse bovenstukken verdwenen. Bij herstellingswerken na de oorlog werd het grafmonument tenslotte verplaatst. Het opzetstuk kan kort na de oorlog bij een verzamelaar terecht gekomen zijn.

Uiteindelijk werd het in 2016 op de antiekbeurs Antica in Namen door een Vlaamse kunsthandelaar aangeboden. Houtsnijder Damiaens uit Maaseik was geïntrigeerd en contacteerde zijn Engelse collega Lichten en het management van het ondertussen door de National Trust beheerde landhuis van Coughton Court. De link naar de Throckmortonfamilie en de kerk in Londen werd snel gelegd. Monumentaal Begin 2017 werd het albasten reliëf met het wapenschild aan de anglicaanse kerk in Londen terugbezorgd. 

De St Katharina Cree is sinds 1950 beschermd als een Grade I monument. Het is een van de weinige kerken in de City die geen schade heeft geleden door de grote stadsbrand van 1666. Het restitueren van het opzetstuk met het wapenschild van Sir Nicholas Throckmorton maakt dat de kerk een beetje in zijn oude grandeur is hersteld. De twee wapenschilden op de beide uithoeken van het grafmonument zijn spijtig genoeg nog niet teruggevonden.


zondag 3 november 2019

Houtsnijwerk in ART DECO | EXCLUSIEVE DEUREN | Ornamenten in ART-DECO STIJL | SNIJWERK VOOR DEUREN


Art Deco houtsnijwerk | Houtsnijwerk voor exclusieve deuren


EXCLUSIEVE DEUREN | Houtsnijwerk in ART DECO
SNIJWERK VOOR DEUREN | Ornamenten in ART-DECO STIJL




Houtsnijwerk voor buitendeuren  Art Deco Houtsnijwerk

ART DECO

Art deco was een populaire stijlbeweging van 1920 tot 1939 die een weerslag had op de decoratieve en toegepaste kunst.

De kunststroming ‘Art Deco’ is een zeer vooruitstrevende stroming die maar een korte bloeiperiode kende. Deze kunststroming beleefde zijn hoog tijden van 1920 tot en met 1939.
Het was een alles omvattende stijl en werd niet alleen in de architectuur gebruikt, maar ook  in de schilderkunst, beeldhouwerk, industriële en interieurontwerp.

Maar Art Deco werd pas echt bekend toen deze stroming ook werd gebruikt in de meubelkunst. In de meubelkunst werd er veel gebruikt gemaakt van exotische houtsoorten en lakwerk. Vernieuwde materialen als chroom, nikkel en celluloid vond je ook terug in de kunststroming.

Patrick Damiaens | Art Deco houtsnijwerk

Ontstaan
Art Deco is afgeleid van een internationale tentoonstelling die in Parijs gehouden werd in 1925. De naam van de tentoonstelling was: ‘L’Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Modernes’. De stijl Art Deco is in Parijs na de Eerste Wereldoorlog ontstaan en is wereldwijd bekend geworden.

Deze grondleggers hadden het idee om vernieuwing aan te brengen in de stijl en daardoor ontstonden er verschillende vernieuwende stijlen in één. Er werd dus gewerkt met kostbare materialen maar aan de andere kant zochten kunstenaars ook strakke simpele vormen die ze voor de massaproductie konden gebruiken.

De stijlen expressionisme, kubisme, modernisme en functionalisme zijn terug te vinden in Art Deco.
In 1971 werd de naam Art Deco pas echt gebruikt in de rest van de wereld, doordat er een boek uitkwam onder de naam: The World of Art Deco. En er werd een tentoonstelling georganiseerd met de naam Art Deco.
  
houtsnijwerk voor deuren

Twee vormen
Eigenlijk waren er twee verschillende vormen van Art Deco. De ene vorm bestond uit kostbare, rijke materialen die met de hand gemaakt werden. Deze stijl was bedoeld voor rijke mensen, door de verschillende kostbare materialen waren deze schilderijen en meubels duur en kostbaar. De andere vorm was simpel, functioneel en er was massaproductie van.

Zoals de naam eigenlijk al laat weten is de Art Deco een zeer decoratieve stijl. De Art Deco is een soort gestileerde mengelmoes van verschillende stijlen en kunststromingen. Dit maakt het niet altijd even makkelijk de Art Deco stijl te herkennen of te definiëren. Er is niet helemaal een richtlijn met kenmerken hiervoor, maar met een beetje kennis van de specifieke ornamenten is het vlot herkenbaar.
Wel is de Art Deco stijl een soort reactie geweest op de Jugendstil en zijn er wel wat kenmerken, zoals wat strakke lijnen en een eenvoudige vormgeving en ornamenten, ondanks het decoratieve karakter van de stijl.

Het Project
Een buitendeur in Art Deco stijl

Exclusieve Buitendeuren |
Art Deco deuren



Art Deco stijl Ornamenten

Exclusieve Buitendeuren

Frozen Fountain Ornament

Art-Deco Buitendeur met houtsnijwerk | Exclusieve Buitendeuren
https://www.patrickdamiaens.nl


WEBSITE :