Het snijden van een parellijst |
Ornamentsnijder
Een parellijst in hout -
De verschillende stadia
In tegenstelling tot mij andere blogitems volgt hierna een 'mini-item' over het snijden van een parellijst. Misschien hebben jullie er wat aan.
Voor sommigen onder ons zijn de sociale media zoals Facebook en Twitter een dagdagelijkse bezigheid geworden. Alles moet men tegenwoordig maar kunnen delen met de medemens.
Maar het grootste deel van de aangeboden informatie op sociale media is van een onbelangrijk niveau en nauwelijks het vermelden waard.
Misschien is dit blogitem over het snijden van een parellijst ook wel zoiets. Het is niet altijd nodig alle informatie te delen met elkaar, maar ik had reeds enkele foto's genomen van de verschillende stadia. Dit item over het snijden van een parellijst heeft een educatief doel. Aan u om te oordelen of dit terecht is.
Voor de OLV Basiliek in Maastricht
Het beeld, een 14e-eeuwse
Duitse Piëta, dat ook op de console in de nis stond, werd de
afgelopen maanden gerestaureerd. De voet van de Piëta staat op een rechthoekig
blad. In principe een goede manier.
Echter, dat rechthoekige blad stak met twee
uiteinden buiten het bovenblad van de console en dat deed veel afbreuk aan de presentatie van de Piëta.
Om de Piëta beter tot
haar recht te doen komen hebben we in opdracht van de OLV Basiliek een conisch
verhoog (conische verhoging) aangebracht, waardoor de Piëta een 15-tal cm hoger kwam te staan. De Piëta
kreeg daardoor ook meer uitstraling.
Deze verhoging is
voorzien van een parellijst. Van de
verschillende stadia van het sculpteren van deze parellijst laat ik u de
volgende foto’s zien.
OLV Basiliek in Maastricht |
De verhoging op de console loopt goed over in het originele, en is helemaal niet storend.
http://www.patrickdamiaens.be |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten