Aubert-Henri-Joseph Parent FECIT |
Ornamentsnijder
Het werk van houtsnijder
Aubert-Henri-Joseph PARENT (1753-1835)
Het houtsnijwerk van Aubert Parent
Aubert Parent is geboren in 1753 in de Franse stad Cambrai en overleden in 1835 te Valenciennes.
Vele jaren geleden kwam ik toevallig in contact met het werk van deze extreem begaafde Franse houtsnijder, en zijn fantastisch gedetailleerd werk is me steeds blijven fascineren. Hij is, samen met de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721), mijn andere grote bron van inspiratie. Het werk van deze twee houtsnijders is het perfecte voorbeeld hoe kwalitatief houtsnijwerk eruit moet zien.
Het Getty Museum in Los Angeles en het Metropolitan in New York hebben allebei werken van Aubert Parent in hun vaste collectie, waarschijnlijk dé topstukken van zijn hand. Het zijn reliëfs, waar het meest over geschreven is geworden of de afbeeldingen ervan geregeld terug te vinden zijn op Blogs en websites.
Het Historisches Museum in Basel, Zwitserland
Door mijn persoonlijke interesse en nieuwsgierigheid kwam ik heel toevallig in Zwitserland terecht. Het Historisches Museum in Basel had, dacht ik op dat moment, twee kleinere werken van Parent in hun collectie, maar in een gesprek met de conservator van het Museum kwam ik echter te weten dat het museum 5 werken in zijn bezit heeft, en dat er zich verschillende reliëfs van Parent in enkele Baselse privécollecties bevinden.
Aubert Parent, Slang op strooptocht. Afm. 16.5 cm x 24.5 cm |
Italië
Parent ontwierp technisch zeer hoogstaande en exclusieve wandpanelen (reliëfs) in lindehout. 'Stillevens in hout' zouden we ze kunnen noemen: vazen met een overdaad aan bloemen, vogels, insecten, medaillons ... en voor zijn tijd in een ongeëvenaard, verbluffend gedetailleerd realisme. Aubert Parent verkreeg voor het eerst publieke bekendheid in 1770, critici schreven in hun commentaren:
"Men verwacht het nauwelijks, dat op zo'n kleine beperkte oppervlakte, dergelijke fijnheid verenigd te zien met zulk een elegantie".
Zijn carrière kreeg een boost toen hij in 1777 een reliëf aan Lodewijk XVI presenteerde, een paneel dat een grote bloemenmand voorstelde en dit vergezeld met de symbolen van oorlog en vrede. De koning was zo onder de indruk van zijn werk dat hij het liet ophangen in zijn privé-eetzaal in het kasteel van Versailles.
Parent exposeerde van 1779 tot 1783 in het Parijse 'Salon de la Correspondance'. Op deze manier kwam hij steeds vaker en vaker in contact met adel en het entourage uit de hofkringen en de gegoede burgerij, en kon hij zo op deze manier 'patronage' verwerven.
In 1784 won hij een koninklijke toelage, een beurs voor de studie van de klassieken in Italië. Dit verblijf in Italië zal gedurende zijn gehele carrière een sterke invloed op zijn werk blijven hebben, die vier jaar later uitmondde in een publicatie van gravures, een belangrijke serie van prentenboeken, van de neoklassieke ornamenten. Deze gravures tonen verschillende ontwerpen voor decoratieve vazen, tafels, zitmeubelen, smeedijzeren balkons en trapleuningen.
In Florence is hij zeker in oog in oog komen te staan met het werk van de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721). Eén van de topwerken, dat in het Pallazo Pitti te Florence hangt, is het Cosimo paneel, een monumentaal werk dat in 1682 diende als geschenk van de Engelse Koning Charles II aan Cosimo III de Medici.
Dit één meter hoge paneel dat overladen is met bloemen, muziekinstrumenten,medaillons, kettingen, kant en vogels, dit soort of stijl van ornamentiek zal in de latere werken van Parent geregeld terugkomen.
Aubert Parent, Vogels die elkaar het hof maken. Afm. 23cm x 16cm |
BASEL
Tijdens de Franse revolutie vluchtte hij naar Zwitserland, waar hij klassieke kunst onderrichtte aan de universiteit van Basel.
Eén van zijn trouwste opdrachtgevers is Kaufman Johan Rudolf Forcast-Weiss (1749-1834). Deze kunstzinnige Zwitser was een welgestelde zijdelintfabrikant uit Basel.
In 1797 verhuisde hij naar Berlijn, waar hij een toelage ontving van Frederik Wilhelm II, koning van Pruisen. Na het publiceren van zijn gravures 'Antiquites de la Suisse' verhuisde hij terug naar Basel.
Na meer dan 20 jaar ballingschap keerde Aubert Parent in 1813 terug naar Frankrijk onder impuls van de inmiddels principieel veranderde politieke en maatschappelijke omstandigheden.
De laatste 10 jaren van zijn leven streek hij neer in de Franse stad Valenciennes, waar hij als professor les gaf aan de Academie van Valenciennes en ook leiding gaf aan opgravingen, maar nooit zijn passie, het houtsnijden en het exposeren van zijn werk opgaf.
_____________________________________
__________________________
Een korte bespreking van 5 werken van Aubert Parent
(Historisches Museum in Basel)
Paneel met bloemen en een portretmedaillon
Aubert Parent, Paneel met bloemen en portretmedaillon |
Dit reliëf (H. 40.7cmx Br. 25.3 cm) in lindenhout, is gesneden door de begaafde Franse kunstenaar Aubert Parent in 1792 toen hij in Basel woonde.
Het relief, afkomstig uit het Württembergerhof,
toont in hoog relief een illusionistisch uitgewerkte boeket bloemen met rozen,
calendula, tulpen en meiklokjes.
Het unieke van dit reliëf is dat het ook een
politiek statement maakt. Meestal hebben dit soort decoraties alleen een
decoratieve functie.
Dat er een politiek statement wordt gemaakt blijkt
uit het volgende. Het medaillon met het portret van de Franse koning Lodewijk
XVI heeft het latijnse opschrift LVD.XVI
D.G.FRAN. REX. Fecit 1792. Uitgeschreven wordt het: LVDovicus.XVI .Dei.Gratia.FRANciae.REX
ofwel Lodewijk XVI, bij de gratie Gods koning van Frankrijk, gemaakt in 1792.
Medaillon met de afbeelding van Lodewijk XVI |
Op het eerste gezicht niets aan de hand. Echter in
1792 hadden de nieuwgeslagen munten en medailles voor Lodewijk XVI ander
opschrift en wel „Roi des Frances“. Sinds 1791 werd met de invoering van de constitutionele
monarchie het „koning der Fransen“ gebruikt, een verwijzing dat de heerser door
het volk wettig werd verklaard. Met het
portret van de koning en de zeker niet toevallige verwijzing naar het „gratie Gods“ verkrijgt dit reliëf een sterk koningsgezinde betekenis,; primair het
Franse koningschap en in het algemeen voor de monarchie.
In ieder geval behoort het reliëf niet tot de hype
van memorablia rond „de ongelukkige koning „.
Die ontstaat pas na de terechtstelling van hetkoningspaar in 1793.
Aubert Parent (1753-1835) had in Parijs, Florence en Rome zijn kunstopleiding genoten en sinds zijn terugkeer naar Parijs in 1784 voor het kunstzinnige, veeleisende Franse hof gewerkt waar men zijn verfijnde en ambachtelijk perfekte houtsnijkunst en interieurdecoraties zeer waardeerde. Echter door de Franse revolutie verloor hij zijn aristocratische opdrachtgevers, en verliet hij Frankrijk in 1792, midden in het omvallen van de Franse revolutie – wel in een mengeling van politieke en economische oorzaken/redenen.
Die ontstaat pas na de terechtstelling van hetkoningspaar in 1793.
Aubert Parent (1753-1835) had in Parijs, Florence en Rome zijn kunstopleiding genoten en sinds zijn terugkeer naar Parijs in 1784 voor het kunstzinnige, veeleisende Franse hof gewerkt waar men zijn verfijnde en ambachtelijk perfekte houtsnijkunst en interieurdecoraties zeer waardeerde. Echter door de Franse revolutie verloor hij zijn aristocratische opdrachtgevers, en verliet hij Frankrijk in 1792, midden in het omvallen van de Franse revolutie – wel in een mengeling van politieke en economische oorzaken/redenen.
Basel, en het toenmalige
Pruisische Neuenburg en Berlijn waren in de daarop volgende jaren zijn
verblijfs- en zijn werkplaatsen, waarbij hij blijkbaar vooral op opdrachten van
het Pruisische hof hoopte. In Basel vond hij in de welgestelde
zijdenbandfabrikant Johann Rudolf Forcart-Weiss (1749-1834) een veeleisende
opdrachtgever, voor wie hij de tuin van diens stadspaleis, het Württembergerhof,
in een moderne landschapsstijl ontwierp.
Door Aubert Parent kwam een zeer kunstige en verfijnde snijkunst van een beschaafd karakter naar Basel: 5 reliëfs met illusionistische levensechte natuurvoorstellingen in de collectie van het Historisch Museum van Bazel en andere objecten in privébezit getuigen nog heden van deze door de revolutie bepaalde periode.
______________
_____________________________________
_____________________________________
Unis à jamais
Aubert Parent, Unis à Jamais. |
Unis à Jamais,diameter 33.5 cm inclusief kader
Bij het bekijken van dit reliëf in lindehout vallen de inscriptie "Unis à jamais"
(voor altijd verbonden) en de jaartal 1795 in het oog. Het is een klein werk van Aubert
Parent die blijkens de lijst aanwezig was bij de inwijding van het huwelijk
van het Baselse echtpaar Dietrich Forcart
en Gertrud Merian.
Dit is een typisch alliantievoorstelling waarbij het huwelijk wordt gesymboliseerd door de wapenschilden
van de twee
families die aan elkaar en aan het altaar zijn geketend met bovenop het altaar twee vlammende harten.
Boven het altaar is een stel fladderende duiven afgebeeld
die de snavels tegen elkaar drukken als teken van affectie.
Allemaal symbolen voor het huwelijk.
Het bijna onbehandelde
oppervlak van het lindenhout, dat levenslang vertrouwt op de technische
perfectie van de houtsnede, stemde overeen met de smaak in die laat
18de eeuwse periode.
Het gaf perfect
uitdrukking aan de toenmalige roep
om een terugkeer naar de natuur.
De acht werken van Parent
en twee van zijn
navolger Jean Demontreuil die er in
het Museum van
Basel zijn, en die allemaal stammen van kunstverzamelaars uit Basel, tonen aan hoe populair
het werk van Parent was.
Unis à Jamais, Detail - FECIT Aubert Parent 1795 |
_________________________________________________________
Vogelpaar op een rozentwijg
Vogelpaar op rozentwijg
Dit paneeltje uit lindenhout van 21 cm x 31 cm toont een parend vogelpaar op een rozentwijg.
We zien twee rozen die volop staan te bloeien, juist tegen het begin van verwelken
aan; de talrijke rozenknoppen bevinden zich in verschillende stadia van het ontluiken. Door de bijna
volledige plastische details en hun natuurlijke grootte,
bereikt het snijwerk een virtuoze compositie.
Tot het illusionistische effect van het snijwerk dragen ook de beide uitgesneden haken links en rechts van
de rozentwijg mee waarmee de tak aan de achtergrond bevestigd lijkt te
zijn. De bocht in de tak naar voren toe creëert ruimte voor het mussenpaartje.
De beide vogels zijn afgebeeld terwijl zij aan het paren
zijn; de houding, de elkaar rakende snavels
en de veren van de
dieren die er verfomfaaid uitzien zijn duidelijke aanwijzingen
voor het gebeuren. Het zachte lindenhout maakt het
mogelijk om zelfs de kleinste details uit te werken,
en de uniforme
houtstructuur zorgt er voor dat de
kleinste details zichtbaar worden. Door het werk niet te kleuren, word
het vakmanschap van Aubert Parent nog meer belicht.
Het is uit één stuk lindenhout
gesneden, zonder aparte delen op te lijmen.
Parent heeft in dit werk niet de
‘absolute illusie’ willen wekken, maar een natuurgetrouw kunstwerk met een hoog
gehalte aan vakmanschap.
Eén van zijn trouwste opdrachtgevers was de welgestelde en kunstzinnige Baseler koopman Johann Rudolf Forcart-Weiss (1749–1834).
Zijdefabrikant en eigenaar van het Württembergerhof aan de
St-Albangraben in het stadscentrum van Basel. Voor hem creëerde Parent, die
ook architect was, een romantische
landschapstuin en ontwerpen voor een landhuis.
Als legaat vaneen rechtstreekse afstammeling kwam dit relief met het vogelpaar in
1990 in de collectie van het Historisch Museum Basel
terecht. De lijst draagt de inscriptie «DÉDIE A MONSIEUR ET MADAME
RODOLPHE FORCART. Par leur tres humble et tres obeist. Serviteur Aubert Parent.
Academicien» en in de linker benedenhoek staat het uitgesneden signatuur «Aubert
Parent fecit 1799».
Omdat de vrouw uitdrukkelijk vermeld wordt, kan het bij deze opdracht niet om zijn weldoener Rudolf Johann Weiss Forcart gaan, aangezien deze op dat moment reeds 10 jaar weduwnaar was. 1799 is wel het jaar dat zijn gelijknamige derde zoon Johann Rudolf Forcart (1778-1858) met Anna Maria Bachofen in het huwelijk trad.
Dus heeft de inscriptie
zeer waarschijnlijk op hem betrekking, en kan het reliëf gezien worden als huwelijksgeschenk. Vier jaar eerder had Aubert Parent een
gelijksoortig cadeau gemaakt voor het huwelijk van de oudste zoon van Rudolf
Forcart , de in 1776 geboren Dietrich Forcart-Merian . Het reliëf dat Parent
toen creëerde toont boven een altaar met het familiewapen van het echtpaar ook
een vogelpaar op een rozentwijg. Vanwege het verfijnde en exclusieve karakter van zijn
houtsnijkunst zocht Parent geregeld de nabijheid van vorstenhuizen op.
De hoop die
hij op de Pruisische koning Friedrich Wilhelm II gevestigd had, werd in 1797
vervuld toen Parent tot lid van de
‘Berliner Akademie der Künste’ werd benoemd en ontving –na het schenken van 2
reliefs- een koninklijke toelage. Parent leefde en werkte in Berlijn van 1797
tot 1804.
Op de achterzijde van het relief is daarom met potlood geschreven:
«Sculpté à Berlin par M. Aubert Parent, architecte et sculpteur membre de l‘académie Royale et Pensionnaire de sa Majesté Prussienne». "Gesneden in Berlijn door de heer Aubert Parent, architect en beeldhouwer, lid van de Koninklijke Academie en kunstenaar van Zijne Pruisische Majesteit."
«Sculpté à Berlin par M. Aubert Parent, architecte et sculpteur membre de l‘académie Royale et Pensionnaire de sa Majesté Prussienne». "Gesneden in Berlijn door de heer Aubert Parent, architect en beeldhouwer, lid van de Koninklijke Academie en kunstenaar van Zijne Pruisische Majesteit."
Aubert Parent, FECIT 1799 |
____________________________________________________________
Vogels die elkaar het hof maken
en
Slang op strooptocht
Het reliëf met de vogels die elkaar het hof maken is geschonken aan het Historisches Museum in 1902 door een lid van een oude Baselse familie. De slang die het vogelnest plundert is geschonken aan het Museum in Basel in 1986. Het is vrijwel zeker dat deze twee reliëfs van Parent samen zijn verkocht geworden.
Er is namelijk een kleine papieren nota op de achterkant van het reliëf dat in 1986 is verworven, deze kleine nota in inkt geschreven meldt :
"Exécuté par l'auteur de la grande Corbeille de fleurs accompagner de divers attributs qui se voit dans l'appartement du Roi au Château de Trianon. A. J. Parent, architecte, sculpteur a Valenciennes. Prix des deux 600 francs." Vertaald: Uitgevoerd door de maker van de grote bloemenmand met verschillende attributen die kan worden bezichtigd in het appartement van de koning in het Chateau Trianon. A. J. Parent, architect, beeldhouwer Valenciennes.
Toen Parent na 1813 in Valenciennes leefde, zijn de twee reliëfs waarschijnlijk gekocht door een vooraanstaande Baselse familie. Parent leefde vanaf 1792 geruime tijd in Basel en vond in Johann Rudolf Forcart een rijke weldoener en Parents houtsnijwerk verwierf een grote belangstelling in vooraanstaande Baselse families. Kijk eens naar de prijs 600 Zwitserse Frank, dat moet een kapitaal geweest zijn tussen 1813-1835!
Als gevolg van verervingen zijn de reliëfs waarschijnlijk in verschillende families terecht gekomen en werden doorgegeven van generatie op generatie in Baselse families tot ze opnieuw werden verenigd in het Historisches Museum.
Het Historisches Museum in Basel
WEBSITE
Historisches Museum Basel
Direktion & Verwaltung
Steinenberg 4
CH - 4051 Basel
T +41 (0)61 205 86 00
Tekst Willem Van Dort en Patrick Damiaens
Pictures in this blogitem are and remain the property of the Historisches Museum in Basel and may not be reused without written permission.
http://www.patrickdamiaens.be |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten