woensdag 1 december 2021

Aubert Parent in het J. P. Getty Museum | Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent


Aubert Parent in het Getty Museum, Los Angeles.

Aubert-Henri-Joseph Parent 
(Cambrai, 13 december 1753 - Valenciennes, 27 november 1835)

Vele jaren geleden kwam ik toevallig  in contact met het houtsnijwerk van deze extreem begaafde Franse houtsnijder, en zijn fantastisch gedetailleerd werk is me steeds blijven fascineren. 

Aubert Parent is samen met de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721), mijn andere grote bron van inspiratie. Het werk van deze twee houtsnijders is het perfecte voorbeeld hoe hoog kwalitatief houtsnijwerk eruit moet zien.

Het Getty Museum in Los Angeles en het Metropolitan in New York hebben allebei  een topwerk van Aubert Parent in hun vaste collectie, waarschijnlijk dé topstukken van zijn hand. Het zijn reliëfs, waar het meest over geschreven is geworden of  de afbeeldingen ervan geregeld terug te vinden zijn op Blogs en websites.

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent
Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent


Dit virtuoze houtsnijwerk dat zich in het Getty Museum (LA,USA) bevindt is blijkbaar vervaardigd uit één enkele plank lindenhout, toont op fantastische wijze de kundigheid van de maker Aubert Parent, die in 1777 bekendheid verwierf toen één van zijn gesneden panelen als geschenk werd aanvaard door zijne Majesteit Lodewijk XVI, koning van Frankrijk. 

Het lindenhouten reliëf toont een vaas met bloemen waaronder klaprozen, rozen, seringen, lelietjes-van-dalen en madeliefjes.. de vaas is geplaatst op een sokkel. Afmetingen zijn 70 x 48 cm en het heeft een reliëf van 6 cm.

Parent gebruikte de verschillende niveaus van het snijwerk om de compositie levensechter te laten lijken. Zo staan de afgeplatte "gesneden" acanthusbladeren en reliëfs op de vaas en sokkel in schril contrast met de "echte" bladeren van de rozen en de wijnranken eromheen. 
Parent merkte ooit op dat vooral de tere seringenbloesems bijzonder moeilijk te snijden waren, omdat ze zowel van boven als van onderen moesten worden bewerkt zonder te breken.

Het onderste deel van het tafereel - een paar vogels die hun nest verdedigen tegen een grasslang,  verwijst naar de ouderlijke verantwoordelijkheid en, indirect, naar de plicht van de Franse monarchie tegenover haar onderdanen aan het begin van de Franse Revolutie.

Geniet even van de mooie detailopnames van dit reliëf, het is een lust voor het oog.


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent

https://www.patrickdamiaens.info


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent
Follow us on Instagram




2 opmerkingen:

  1. De details zijn zijn uitzonderlijk mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe realistisch zijn de claims dat dergelijke werken "uit één blok hout" zijn gesneden? Dat niet-houtsnijders dat aannemen lijkt me normaal, omdat de kwaliteit van dergelijke werken geen zichtbare naden toont. Maar als houtsnijder weet je toch dat dit eigenlijk onmogelijk is? Het doet trouwens niets af aan de uitzonderlijk hoge kwaliteit van het werk. Het lijkt mij (als amateur houtsnijder) gewoon onmogelijk om te doen uit één blok hout, om die verheven details in dergelijke kwaliteit gesneden te krijgen zonder ze apart te snijden en aan te brengen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen