WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

maandag 17 december 2012

De interieurs van VERSAILLES | De Grote Vertrekken van de Koning | 17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk | Het Kasteel van Versailles

Het Kasteel van Versailles


Het kasteel van Versailles
 De Grote vertrekken van de Koning

 17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk

Een blogitem van 
Patrick Damiaens, houtsnijder

_____________________________________________________

Het bezoek aan het Kasteel van Versailles is een uitstap, een persoonlijke studiereis waar ik jaarlijks met veel plezier naar uitkijk . De 17de en de 18de interieurs of de grote vertrekken van de Koning zijn voor mij een ongelooflijke bron aan inspiratie. Alle rijkdommen van deze plaats zijn met geschiedenis overladen . Het is dan ook bijzonder moeilijk om het gehele kasteel, zijn verschillende stijlperiodes, houtsnijwerk, meubilair, inrichting,... in één enkel blogitem te bespreken.

Het Château van Versailles of kasteel van Versailles is de ultieme uitdrukking van de macht en praal van de Franse Koningen van voor de revolutie. Het paleis begon in 1624 als jachtslot voor Lodewijk XIII en werd uitgebouwd door Lodewijk XIV, die naast de architect Mansart het beroemde creatieve trio lidwoorden -Le Vau, Le Brun ,Le Nôtre- aan het werk zette.


Het kasteel van Versailles |  17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk

Het kasteel van Versailles werd in fasen gebouwd en verbouwd. Niet alle verbouwingen zijn behoorlijk gedocumenteerd en ook de kenners zijn het over de volgorde en datering niet altijd eens. Aan het kasteel is door opeenvolgende generaties meer dan driehonderd jaar gebouwd. 
Bijzonder aan het gebouw is dat de opeenvolgende Franse koningen het gebouw eerder aanvulden dan grondig verbouwden.

Lodewijk XIV heeft veel moeite gedaan om de gevels die door zijn vader waren gebouwd te bewaren. Dat de stijl van Lodewijk XIII niet meer mode was deed er voor hem niet toe. De onder Lodewijk XIV gebouwde tuin façade is meer dan 350 meter lang en werd door het nageslacht ongewijzigd bewaard. De gevels aan de stadskant zijn wel ingrijpend verbouwd maar Lodewijk XV en Lodewijk XVI bezaten niet de middelen om hun plan, naar ontwerpen van Gabriel, in hun geheel uit te voeren.

 17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk



Les Grands appartements -  
De Grote vertrekken van de Koning   (De pronkkamers)

De pijl duidt aan waar 'Les Grands appartements du Roi' zich bevinden, en die we bespreken in deze blog.

Het hoofdgedeelte van het Paleis kan zonder gids bezocht worden.
In dit blogitem bespreken we kort de pronkkamers of Les Grands Appartements of De Grote Vertrekken van de koning.  De grote vertrekken, zo genoemd in tegenstelling tot de kleine vertrekken (privévertrekken) van de koning, vonden hun volledige voltooiing tijdens de bouw van de Spiegelzaal en de Zalen van Oorlog en Vrede (1678-1686).  
Deze ontvangst- en statievertrekken bevinden zich op de eerste etage, in de beide zijvleugels van het nieuwe Paleis, dat door Le Vau om de oorspronkelijke kern uit de tijd van Lodewijk XIII heen gebouwd werd.  Ze bestaan uit De Hercules zaal, De Zaal des Overvloeds, De Diana Zaal, De Mars Zaal, De Mercurius Zaal en de Appolo zaal.  Deze 6 ineenlopende kamers werden ook gebruikt van wat toen 'de avonden in de vertrekken' werden genoemd, het tijdverdrijf voor de hovelingen. 

De eerste en ook de grootste zaal, De Hercules Zaal, bereiken we via de Kapelzaal.  Door een grote dubbele deur met verguld houtsnijwerk treden we de zaal binnen.  Duidelijk te zien in de ornamentiek is de gekruiste dubbele L van Lodewijk XIV.

Duidelijk te zien de gekruiste dubbele L. van Lodewijk XIV

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

DE HERCULES ZAAL

Deze zaal, is gebouwd om als omlijsting te dienen voor de 'Maaltijd bij Simon' door Veronese, die de Venetiaanse Republiek in 1664 aan Lodewijk XIV had geschonken. Met de Hercules zaal werd in 1712 een begin gemaakt en deze kwam op de plaats van de vierde kapel te staan, die van 1682 tot 1710 werd gebruikt en dus tijdens het grootste gedeelte van de regeerperiode van Lodewijk XIV in Versailles, en werd in 1736 pas voltooid met de verwezenlijking van het plafond door Francois Lemoye, dat de Apetheose van Hercules voorstelt.




Versailles, De Hercules-Zaal


Maaltijd bij Simon door Veronese









Plafondschildering Hercules-Zaal


Zicht vanuit de Hercules Zaal, richting volgende zalen


-------------------------------------------------------------------------------


 DE ZAAL DES OVERVLOEDS

Gecreëerd  door Mansart, die in de tijd van L.XIV als voorvertrek tot het beroemde medaillekabinet diende.
Oorspronkelijk gaf deze zaal toegang tot de verzameling curiositeiten en zeldzame voorwerpen,  waar de kostbaarste voorwerpen van de collecties van Lodewijk XIV waren uitgestald.
Deze  omvatten, volgens de getuigenis van Mademoiselle de Scudéry : vazen gevuld met goud en diamanten; agaten geïncrusteerd met smaragden, turkooizen, jade, parels, en Chinees en Japans porseleinwerk.
Helaas is er bijna niets van de oorspronkelijke inrichting bewaard gebleven, die zeer overdadig geweest moet zijn, Door Le Brun ontworpen voorwerpen uit geciseleerd zilver, zoals tafels, stoelen, en kandelaars, die in tijd van economische nood omgesmolten werden om er geldstukken uit te slaan. 
Later werd deze zaal de speelzaal-vertrek van lodewijk XVI.

Versailles, De Zaal des Overvloeds

Boulle meubilair |  17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk
André-Charles Boulle (Parijs, 11 november 1642 - aldaar, 29 februari 1732) was een beroemde en invloedrijke Franse meubelmaker, die zich ook onderscheidde als architect, beeldhouwer, houtsnijder, metaalgieter, tekenaar en schilder. 
Hij perfectioneerde de naar hem vernoemde techniek van de Boulle-marqueterie. De eikenhouten kasten werden belijmd met uitgezaagd schildpad, ivoor, ebbenhout, koper, zilver, tin of messing. De ingelegde metalen werden vaak nog van ornamenten voorzien. 

Om de samenhang te verstevigen werden de kasten voorzien van verguld bronzen beslag, uitgevoerd door Boulle zelf



 ---------------------------------------------------

 DE VENUS ZAAL

Gedurende de 'Avonden in de vertrekken' diende de Venus zaal voor lichte maaltijden. Behalve de decoratie bestaande uit perspectieven in trompe-l'oeil en de beide beeldtjes eveneens in trompe)l'oeil die Meleager en atalante voorstellen, is de verheerlijking van de vorst hier zichtbaar in de vorm van een standbeeld van Lodewijk XIV als Romeinse keizer, uitgevoerd door Jean Warin. In het ovaal van het plafond heeft René-Antoine Houasse het motief geschilderd waaraan de zaal zijn naam dankt, Venus die de Godheden en de Machten aan haar keizerrijk onderwerpt.
Vooral de bekleding van de muren met marmer is kenmerkend voor de stijl van Le Brun.Om aan het kostbare en voor de tijd van L. XIV ongewone materiaal te komen, liet de Koning de marmergroeven in de Pyreneeën weer in gebruik nemen, die sinds de ondergang van het Romeinse Rijk buiten gebruik waren geweest.

Versailles | De Venus-zaal|  17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk

De Venus-zaal,  Het ovaal in het plafond




Een prachtig gesneden en vergulde L.XIV consoletafel



  ---------------------------------------------------
DE DIANA ZAAL

Lodewijk XIV,die uitstekend kon biljarten, liet hier een grote tafel zetten die gewoonlijk bedekt was met een karmozijnrood fluwelen tafellaken dat aan de onderkant voorzien was van een gouden franje. De dames, die op de banken en estrades zaten, konden het spel volgen en de successen van de Koning toejuichen.
De gehele decoratie van deze zaal heeft betrekking op de legende van de godin Diana.
In deze zaal staat ook het borstbeeld van L. XIV in witte marmer door Bernini.



Versailles, De Diana Zaal


Borstbeeld van L. XIV | Versailles
---------------------------------------------------------------------------

DE MARS ZAAL

Deze zaal was tot 1682 bestemd voor de lijfwacht van de Koning. Dit verklaart de oorlogsversiering, in het bijzonder de kroonlijst waar helmen en trofeeën elkaar afwisselen.
Vervolgens veranderende deze plaats van bestemming en diende tot  concertzaal gedurende 'de avonden in de vertrekken' ; van 1684 tot 1750 waren trouwens aan weerszijden van de schoorsteen tribunes voor de musici zichtbaar.


De Mars-zaal

De deuren tussen de verschillende vertrekken zijn gedecoreerd met prachtig  verguld houtsnijwerk.



Prachtig verguld houtsnijwerk


-------------------------------------------------------------------------------

DE MERCURIUS ZAAL

De Mercurius-zaal en de Apollo-zaal waren de weelderigste zalen in het Kasteel van Versailles, waar in het bijzonder een gedeelte van het beroemde zilveren meubilair stond totdat het in 1689 werd gesmolten. In 1682, toen het hof en de regering zich officieel in Versailles gingen vestigen, was de Mercurius-zaal een staatsiekamer.
Deze zaal was het slaapvertrek van Lodewijk XIV voordat de Koning naar de kamer in het centrum van het paleis overstapte.De zaal is een kenmerkend voorbeeld voor het kunstvaardig meesterschap van Le Brun.

Versailles, DE MERCURIUS ZAAL
Het hoofdeind van het bed |  17de eeuwse Interieurs en Houtsnijwerk

De interieurs van VERSAILLES | De Grote Vertrekken van de Koning




-------------------------------------------------------------------------------------

DE APOLLO ZAAL

Versailles was het eerste koninklijke kasteel dat over een troonzaal beschikte. De zilveren troon, die niet minder dan 2m60 hoog was, werd in 1689 gesmolten en pas veel later, onder Lodewijk XV worden vervangen door een troon van verguld hout. De Apollo-zaal werd gebruikt voor plechtige audiënties. Het plafond is geschilderd door Charles de Lafosse en stelt de Zonnewegen voor.
Le Brun was opzichter over al het werk (interieur) en hield zich met het kleinste detail bezig om een volkomen homogeen geheel te bereiken. Hijzelf voerde enige versieringen uit en liet het uitwerken van andere details aan zijn medewerkers over, zoals bijvoorbeeld het pleisterwerk.



Lodewijk XIV | Kasteel van Versailles
Het beroemde portret van Lodewijk XIV door Rigaud is één van portretten in deze zaal.
 
Blik vanuit de Apollo-Zaal met de daarvoor gelegen zalen





 We wandelen nu het Salon van de Oorlog (Salon de la Guerre) binnen, maar dat bekijken we in een ander item.



http://www.patrickdamiaens.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen