|
Lictorenbundel | Fasces | Château de Compiegne |
Al sinds mijn opleiding ornamentsnijden kom ik in het
straatbeeld, museum of op meubilair een symbool tegen, waar ik eerst niet al te
veel aandacht aan schonk. Sinds Marc van de Cruys, redacteur van het
magazine Heraldicum Disputationes* er
een artikel aan wijdde, heb ik mij alsnog in dit symbool verdiept. Wat ik over
het symbool ontdekte bleek dermate
interessant dat ik het in dit blog onder
de aandacht wil brengen.
* Heraldicum Disputationes is een Belgisch magazine
gespecialiseerd in het thema heraldiek. Het blad verschijnt 4x per jaar en een Jaarabonnement kost slechts 20 Euro.
Het symbool fasces (Lictorenbundel)
Het symbool waar het om gaat is de ”Fasces” of “Lictorenbundel”.
De fasces (Latijn, enkelvoud “fascis”, meervoud “fasces”) is
een roedenbundel, een bundel van stokken die een bijl insluiten en dat wordt samengebonden
met een riem. Als je niet weet wat de juiste betekenis van dit symbool is, dat ziet
het eruit als elk ander decoratief ornament. Het tegendeel is waar, het symbool
heeft een unieke betekenis.
De roeden, gewoonlijk berken maar soms iepen stokken, waren een
symbool voor de “macht om te straffen”. Het bijl symboliseerde de “macht over
leven en dood” en de roodleren riemen de “macht om te arresteren”. De fasces vormen dus een symbool van het gezag
van de hogere magistraten en dateert uit de tijd van de oude Romeinen.
Wanneer onze Romeinse gezagsdragers een officiële rondgang
maakten, werden zij vooraf gegaan door de faces als tekens van gezag die door
ambtenaren (de Lictores) werden meegedragen. Vandaar dat de fasces ook wel
lictorenbundel wordt genoemd.
Het aantal meegevoerde fasces voor een magistraat kwam
overeen met zijn positie. Zo werd een Romeins consul bij plechtigheden
geëscorteerd door 12 lictoren en een praetor (soort rechter) door slechts 6
stuks.
Lictoren dienden niet alleen als entourage, maar zij waren
ook belast met het uitvoeren van gezagsbesluiten zoals het zich toegang
verschaffen tot gebouwen of het openen van deuren en het arresteren en straffen
van mensen.
Lictoren moesten vrije burgers zijn, sterk gebouwd en zij
droegen een toga. Het woord lictor kan zijn afgeleid van ligare, wat de
betekenis heeft van: binden
In de oorspronkelijke betekenis van de fasces diende de
bundel takken om mensen mee te slaan en
de bijl om hen zo nodig te onthoofden. Maar na de 5e eeuw was deze betekenis al
een dode letter geworden, want het besluit tot executie kon toen al niet meer
door een enkele magistraat worden genomen. De symbolische betekenis van gezag gaat
tot onze tijd.
|
LICTORENBUNDEL | Fasces |
In de iconografie zijn de fasces een attribuut van de
gepersonifieerde rechtvaardigheid. Daarom is dit symbool aangebracht in de
Amerikaanse senaat aan weerszijden van de zetel van de voorzitter. Ook zijn de
fasces het symbool van eendracht, bijvoorbeeld in het huwelijk. Dan wordt het
gedragen door Amor.
De Romeinen ontleenden het symbool aan de Etrusken waar het
een koninklijk symbool was en meer dan waarschijnlijk stond voor 'macht en
eenheid'. Eén enkele tak is gemakkelijk te breken, terwijl een bundel vrijwel
onmogelijk is doormidden te breken is.
Toen in 1792 de Eerste Franse Republiek werd uitgeroepen,
greep men terug op de Romeinse Republiek en daarbij werden onder meer de fasces
gebruikt als symbool voor de republiek.
|
Boiserie met houtsnijwerk | Links op de foto, het ornament Fasces of Lictorenbundel |
Later
Tijdens de Eerste Wereldoorlog ontstond in het Koninkrijk
Italië het fascisme, dat de roedenbundel begon te gebruiken als symbool van
nationale eenheid. Mussolini richtte in 1921 de Partito Nazionale Fascista op
met de fasces in het partijlogo. Sinds die tijd noemt men rechts-dictatoriale
regiems, gebaseerd op discriminatie, fascistisch. Het symbool zal zich (net als
de swastica) wel nooit meer van deze negatieve lading kunnen ontdoen.
|
Ingang Château de Compiègne (FR) |
|
Smeedijzeren bovenlicht in de straten van Parijs. |
|
Links boven op de foto, de lictorenbundel Musée Carnavalet, Parijs |
|
Symboliek in de ornamentiek | Musée Des Arts Décoratifs, Paris |
|
Detail vergulde lijst | Musée Des Arts Décoratifs, Paris |
|
Château de Chantilly (FR) | Supraport, paardenstallen
Rechts, de lictorenbundel |
|
HET HOSPICE COMTESSE MUSEUM in Lille |
Aan de linkerzijde nog duidelijk herkenbaar, de lictorenbundel
aan de rechterzijde is de lictorenbundel zwaar beschadigd.
|
|
Detail buffetkast | Musée des Arts Décoratifs, Parijs |
|
Parijs, Musée de la Légion d'honneur et des ordres de chevalerie
|
|
Supraporte met ornamenten uitgevoerd in plaaster |
Ansbach (D) Residenz |
|
Koninklijk Paleis Brussel | Plafondschildring trofee met attributen oorlog |
|
Detail, Lictorenbundel |
|
Sint-Catharina martelaarschap, P.P. Rubens +/- 1615 | Lille, Musuem van Schone Kunsten |
|
Detail, Lictorenbundel |
|
Lictorenbundel als gevelversiering in de straten van Parijs |
|
Symboliek in de ornamentiek | FASCES in steen uitgevoerd Bibliotheek Parijs Site Richelieu |
|
Lictorenbundel in combinatie met familiewapens | Decoratie plafond Familie De Graeff | Herengracht Amsterdam |
De ‘Fasces’ komt ook voor in het wapen van de familie Mutsaers
BeantwoordenVerwijderenInderdaad.
Verwijderen