De Warande in Brussel |
In het karaktervolle hart van Brussel, opgelijnd tussen de ambassades aan de rand het park van Brussel, ook wel het Warandepark genoemd, vindt je het herenhuis 'De Warande', een ontmoetingsplaats voor Vlaamse ondernemers en hun gasten uit binnen- en buitenland.
Het werd opgetrokken aan het einde van de 18de eeuw en was toen gekend als het Hôtel Empain. Bijzonder mooie en elegante lambriseringen (boiserie) decoreren de interieurs van deze residentie. De diversiteit aan stijlperiodes met hun kenmerkende ornamentiek die dit gebouw sieren, biedt de mogelijkheid om in meerdere publicaties dieper in te gaan op de decoratie in deze fraaie Brusselse ontmoetingsplaats.
Herenhuis De Warande, Hôtel Empain
Het leven van personen op hoog niveau is vaak druk en stresserend. Daarnaast verandert onze samenleving aan een razend tempo. De Warande wil een baken vormen om de sociale en professionele activiteiten van haar leden in elkaar te laten overvloeien.
Situatie, De Warande in Brussel ( Rode stip op de kaart ) |
De Warande Brussel, de monumentale traphal |
Informatie, teksten, archief materiaal werd mij ter beschikking gesteld. Ook vernam ik dat niet alleen 'De lounge' met een elegante lambrisering gedecoreerd is maar de andere vertrekken van De Warande. Mijn nieuwsgierigheid naar dit moois werd er alleen maar groter door en diezelfde week werd een afspraak voor een bezoek vastgelegd.
Zodoende trok ik medio juli 2016 samen met één van mijn cursisten ornamentsnijden richting Brussel.
Ja, en we zullen het geweten hebben; na een veiligheidscontrole van zo’n 15 minuten werd ons doorgang verleend. Deze ervaring deed me terugdenken aan een grenscontrole tussen Oost en West Berlijn in 1983. Voor een vlottere (grens)afhandeling deed een blikje Coca-Cola of pakje Marlboro daar toen wonderen, maar ik had een vaag vermoeden dat hier en nu niet het geval zou zijn.
Hier biedt de architectuur de kunstenaar een medium om zich te meten met de natuur en er inspiratie in te zoeken voor zijn creativiteit.
Brussel had rond die tijd zijn sporen verdiend als de wereldstad van de Art Nouveau, de stad waar deze innoverende architectuur was ontstaan en er een zeer grote bloei heeft gekend. De Art Nouveau was in 1907 over haar hoogtepunt en de traditionele krachten, die overigens nooit op hun lauweren waren blijven rusten, eisten weer hun plaats op en kregen die terug onder koning Leopold II die de toen de toon zette.
De WARANDE in Brussel | Boiserie en lambrisering met ornamenten |
Twee gebeeldhouwde met bladgoud gelegde kolommen dragen een tafereel dat het schoorsteenmantel (trumeau) versiert en dat het laatste avondmaal voorstelt. Voorwaar een passend thema voor deze eetkamer. Het gepolychromeerde werk is Italiaans en 17de-eeuws. Het was in die tijd traditie geworden om authentieke kunststukken te verwerken in een interieur samen met nieuw ontworpen decor.
In de kleinere vertrekken, waarvan sommige met een lager plafond,vindt men de meer subtiele decoraties, composities en houtsnijwerken. Dit deel van Herenhuis 'De Warande' (Hôtel Empain) straalt een aangename rust uit. Elke kamer heeft haar eigen stijl of stijlperiode met typische kenmerken in de decoratie. Zo zijn er de 18de-eeuwse Luikse stijl, de Régence, de Lodewijk XVI-stijl, de Empire (19de eeuws),... maar ook composities waarvan we niet echt hoogte krijgen. Waarschijnlijk hebben hier de eigen creativiteit van de ontwerper en/of de persoonlijke wensen van de opdrachtgever de voorkeur of de bovenhand gekregen, eerder dan het blindelings streng volgen van de specifieke 'stijlrichtlijnen’
De lounge, de tuinkamer, Salon Hertog, Salon Arenberg... zijn de grotere formele vertrekken en kunnen door de leden van De Warande gebruikt worden voor feesten, vergaderingen of als lunchruimte. Historisch gezien dienden deze ruimtes om de genodigden te imponeren. Dit zie je aan de decoratie want ze stralen rijkdom en macht uit. Het Salon Arensberg op de benedenverdieping is voorzien van een eikenhouten lambrisering met mooi houtsnijwerk in Franse Régence-stijl.
De WARANDE in Brussel | Boiserie en lambrisering met ornamenten |
Dit is vrijwel volledig in een neo-Lodewijk XVI-stijl uitgewerkt, de stijl van het Koningsplein en van sommige herenhuizen aan het park. Het doet ook typisch 18de-eeuws aan om een "enfilade" van kamers te creëren. Dat is een reeks van aaneensluitende kamers in één as gelegen. Vanuit dit groot salon kijkt men achtereenvolgens doorheen de openstaande deuren in vijf andere vertrekken.
De WARANDE in Brussel | Boiserie en lambrisering met ornamenten |
Hôtel Empain, een unieke ontmoetingsplaats in het hart van Brussel |
Links, Salle de Guerre Versailles (FR), rechts De Warande hetzelfde motief in steen uitgevoerd |
Kasteel van Rambouillet, Frankrijk
Links Château de Rambouillet (FR) |Rechts, zelfde compositie op een deur |
Gipsafdruk van gipsgieterij Museum kunst en geschiedenis in Brussel
Musée des Arts et Décoratifs in Parijs
Musée des Arts et Décoratifs in Parijs Zwart/wit foto |
Website De Warande : http://www.dewarande.be
Sta mij toe de bespreking van de vertrekken af te sluiten. Zoals ik reeds vermelde is het aanbod te divers om alle lambriseringen te bespreken in één enkel blogitem. Maar ik hoop dat ik jullie zich een toch een beeld van De Warande, zijn lambriseringen, de stijlperiodes en stijlkamers hebben kunnen vormen.
Hierna vindt u nog een aantal sfeerbeelden en details van de lambriseringen met ornamenten die daarbij wellicht van nut kunnen zijn.
Boiserie en lambrisering met ornamenten |
Hôtel Empain, een unieke ontmoetingsplaats in het hart van Brussel |
De WARANDE in Brussel | Hôtel Empain |
http://www.patrickdamiaens.be |
FB Pagina |
Prachtige beelden en een goede uiteenzetting over hun werkwijze met behulp van een archief aan beelden... maar dit roept bij mij de historicus op die meer wil weten over de vakmannen die dergelijke kunst konden produceren. Wie waren ze, wat was hun opleiding en welke andere werken hebben ze uitgevoerd?
BeantwoordenVerwijderen