Aubert Parent in het Getty Museum, Los Angeles.
Aubert-Henri-Joseph
Parent
(Cambrai, 13 december 1753 - Valenciennes, 27 november 1835)
Vele jaren geleden kwam ik toevallig in contact met het houtsnijwerk van deze extreem
begaafde Franse houtsnijder, en zijn fantastisch gedetailleerd werk is me
steeds blijven fascineren.
Aubert Parent is samen
met de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721), mijn andere grote bron
van inspiratie. Het werk van deze twee houtsnijders is het perfecte voorbeeld
hoe hoog kwalitatief houtsnijwerk eruit moet zien.
Het Getty Museum in Los Angeles en het Metropolitan in New
York hebben allebei een topwerk van Aubert
Parent in hun vaste collectie, waarschijnlijk dé topstukken van zijn hand. Het
zijn reliëfs, waar het meest over geschreven is geworden of de afbeeldingen ervan geregeld terug te
vinden zijn op Blogs en websites.
|
Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent
|
Dit virtuoze houtsnijwerk dat zich in het Getty Museum (LA,USA) bevindt is blijkbaar vervaardigd uit één enkele plank lindenhout, toont op fantastische wijze de kundigheid van de maker Aubert Parent, die in 1777 bekendheid verwierf toen één van zijn gesneden panelen als geschenk werd aanvaard door zijne Majesteit Lodewijk XVI, koning van Frankrijk.
Het lindenhouten reliëf toont een vaas met bloemen waaronder klaprozen, rozen, seringen, lelietjes-van-dalen en madeliefjes.. de vaas is geplaatst op een sokkel. Afmetingen zijn 70 x 48 cm en het heeft een reliëf van 6 cm.
Parent gebruikte de verschillende niveaus van het snijwerk om de compositie levensechter te laten lijken. Zo staan de afgeplatte "gesneden" acanthusbladeren en reliëfs op de vaas en sokkel in schril contrast met de "echte" bladeren van de rozen en de wijnranken eromheen.
Parent merkte ooit op dat vooral de tere seringenbloesems bijzonder moeilijk te snijden waren, omdat ze zowel van boven als van onderen moesten worden bewerkt zonder te breken.
Het onderste deel van het tafereel - een paar vogels die hun nest verdedigen tegen een grasslang, verwijst naar de ouderlijke verantwoordelijkheid en, indirect, naar de plicht van de Franse monarchie tegenover haar onderdanen aan het begin van de Franse Revolutie.
Geniet even van de mooie detailopnames van dit reliëf, het is een lust voor het oog.
De details zijn zijn uitzonderlijk mooi.
BeantwoordenVerwijderenHoe realistisch zijn de claims dat dergelijke werken "uit één blok hout" zijn gesneden? Dat niet-houtsnijders dat aannemen lijkt me normaal, omdat de kwaliteit van dergelijke werken geen zichtbare naden toont. Maar als houtsnijder weet je toch dat dit eigenlijk onmogelijk is? Het doet trouwens niets af aan de uitzonderlijk hoge kwaliteit van het werk. Het lijkt mij (als amateur houtsnijder) gewoon onmogelijk om te doen uit één blok hout, om die verheven details in dergelijke kwaliteit gesneden te krijgen zonder ze apart te snijden en aan te brengen. Toch?
BeantwoordenVerwijderen