WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

zondag 14 april 2013

17de eeuws HOUTSNIJWERK | Jubelparkmuseum Brussel | Houtsnijwerk in de stijl van GRINLING GIBBONS

Grinling Gibbons stijl

Patrick Damiaens
Ornamentsnijder

Houtsnijwerk  Grinling Gibbons stijl

Houtsnijwerk in Lindehout













Jubelparkmuseum, Brussel
Ik was vandaag in het Jubelparkmuseum te Brussel, het hoofdhuis van de Koninklijke musea voor kunst en geschiedenis. Het herbergt de mooiste en rijkste collectie kunst van ons land. Ik had er een afspraak met de conservator Emile Van Binnebeke, verantwoordelijke voor de Europese decoratieve kunsten. 

Ik kreeg er een exclusieve rondleiding in de catacombes van het museum, een waar doolhof van gangen, kunstopslagplaatsen, technische ruimtes.... en dit op verschillende etages, ongelooflijkZelfs op de laagste kelderetage van het Museum ging er nog een steile gang/lift 15 meter dieper naar beneden, naar een atoomschuilkelder voor...... kunst. 


Jubelpark Museum

Mijn vaste afspraak in Brussel

Reeds 40 jaar ben ik een regelmatige bezoeker van dit museumAls kleine bengel ging ik samen met mijn ouders en zussen op jaarlijkse uitstap naar Brussel, een verplaatsing die toen nog een hele belevenis was. Het was een jaarlijkse must het Museum van Schone Kunsten, het Afrika Museum of het Jubelparkmuseum te bezoeken. 

In elke fase van mijn leven heeft het Jubelparkmuseum een bepaalde aantrekkingskracht op me blijven uitoefenen. Het  is mijn favoriete museum in BrusselIk weet niet waarom, maar het zou misschien kunnen komen door de diversiteit van het aanbod of door het charmante 'oubollige' karakter van de museumopstelling, of  het labyrint van de zalen en gangen, het gevoel te hebben letterlijk te verdwalen in historie, verleden en kunst. 
Of misschien zijn het de afwisselende zalen met Egyptische sarcofagen, Griekse en Romeinse kunst, Polynesië en Micronesië 16de, 17de, 18de eeuwse decoratieve kunsten, Art Nouveau .....

Elke stijlperiode is er vertegenwoordigd en de op zaal geëxposeerde kunstvoorwerpen zijn maar een fractie van de eigenlijke collectie. Het is een museumcollectie van hetzelfde niveau als het Rijksmuseum in Amsterdam of het V&A in Londen. Alleen is deze mastodont totaal onbekend bij het grote publiek en de buitenlandse toerist. Bijzonder jammer, het zou namelijk dé ideale ambassadeur kunnen zijn voor ons land.

-------------------------------------------------



17de eeuws houtsnijwerk

Bij het bezoeken van de afdeling Europese decoratieve kunsten zag ik dat de museumcollectie met 18de eeuws Luiks meubilair en 17de eeuwse decoratieve kunsten terug was heringericht. Het was zeker 25 jaar geleden dat hier nog  collectiestukken van plaats waren veranderd.
Een hoog reliëf snijwerk in lindehout, dat vroeger op een minder in het oog springende plaats hing, had een nieuwe opstelling gekregen en werd zo de blikvanger van de zaal.
Dit 17de eeuws houtsnijwerk in lindehout deed me veel denken aan het werk van de Engelse 17de eeuwse houtsnijder Grinling Gibbons, die fenomenaal  houtsnijwerk heeft gecreëerd. Een lust voor het oog.
Dit prachtig snijwerk hieronder zou wel eens van de Belgische houtsnijder Peter Van Dievoet (Brussel, 1661 - Brussel, 1729) kunnen zijn. Hij heeft namelijk gewerkt in het atelier van Gibbons in Londen, en keerde in 1688 na de Glorious Revolution terug naar Brussel



Ik laat u even meegenieten
 van dit prachtig voorbeeld van subliem vakmanschap.

17de eeuws houtsnijwerk



Grinling Gibbons

Grinling Gibbons (Rotterdam, 4 april 1648 - Londen, 3 augustus 1721) wordt beschouwd als een van de meest begaafde en invloedrijke houtsnijders en beeldhouwers in de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk. 
Zijn werk vormt een klasse apart in de barok. Over zijn jeugd en eerste opleiding is weinig bekend. Ook over zijn verdere leven zijn de bronnen niet altijd eenduidig. Wel staat vast dat zijn meesterschap de kunst van het houtsnijden naar een hoger niveau tilde






Houtsnijwerk in de Grinling Gibbons stijl



Houtsnijwerk in de Grinling Gibbons stijl


Voor velen een onbekend museum,
maar een prachtige collectie, een ware aanrader.

WEBSITE




http://www.patrickdamiaens.be


Geen opmerkingen:

Een reactie posten