WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

zaterdag 1 februari 2020

Tour & Taxis - Brussels | BRAFA Antiekbeurs van België | De Brafa | 18de eeuwse Luikse vitrinekast

Brafa 2020 Brussel

BRAFA 2020

Op 26 januari bezocht ik weer eens de BRAFA in Brussel, zoals steeds een 'niet te missen evenement' op mijn culturele agenda.
BRAFA 2020, de 65ste editie reeds, verwelkomt 133 kunstgalerieën uit 14 landen waarvan 50 nationale en 83 buitenlandse kunsthandelaars bezoekerscijfers hebben we nog niet maar de 2019 editie mocht 66.000 belangstellenden, kunstliefhebbers en verzamelaars verwelkomen.

Volgens de website van Brafa staat de beurs voor de beste kwaliteit, diversiteit in al zijn pracht, elegantie zonder pretentie en natuurlijk de warme Belgische gastvrijheid die zowel door exposanten als gasten wordt gewaardeerd.
Een bezoek aan de beurs is een buitengewone reis doorheen de geschiedenis en verschillende culturen; als het ware een esthetische en culturele inwijding. 

Moet toch even zeggen dat het aanbod voor mijn smaak en mijn persoonlijke interesse naar uitgaat, steeds kleiner wordt en ik was een beetje ontgoocheld bij het verlaten van het evenement dat doorgaat in de gebouwen van Tour & Taxis in Brussel.

Tour & Taxis | BRAFA Brussel |
Galerie Steinitz Paris

Mixed feeling

Brafa heeft wel duidelijk een nieuwe weg ingeslagen, net zoals vele andere kunst en antiekbeurzen, het aanbod aan 'kunst' is meer gericht op een ander soort publiek. Trendy kunst objecten, ronkende namen en veel, zeer veel gebakken lucht. Een bekend spreekwoord in de kunstwereld, "rijke mensen kopen steeds herkenbare kunst".

En inderdaad, als je op geregelde tijdstippen de 'hoogwaardige' kunst en antiekbeurzen bezoekt leer je dit vanzelf, zo leer je na een aantal jaren in één oogopslag , een Chagall, Miro, Panamarenko, Tuymans, Fabre, etc...  herkennen.  
Maar wat belangrijker is, is het prijskaartje die kunstverzamelaars neertellen dat associeert gaat met deze 'kunstwerken', iets wat toenemend belangrijker is geworden voor de hedendaagse 'kunstverzamelaar'. Want op deze manier herkent hun vriendenkring hun smaak, intellect en wat belangrijker is, hun bankrekening.

Het heeft me veel moeite gekost op de Brafa 2020 om een aantal leuke foto's te maken vol inspiratie en vakmanschap voor deze houtsnijwerk blog.

Een zeer mooie Luikse vitrinekast was voor mij persoonlijk de blikvanger van deze beurs. En zoals steeds heeft Galerie Steinitz uit Parijs één van de mooiste stands, het is een echte 'must see'.

Brafa Brussel | Tour & Taxis

Een bijzonder leuk moment op de beurs, ik werd aangesproken door een Nederlandse man, die vroeg of ik de persoon of eigenaar was van de houtsnijder - houtsnijwerk blog, vriendelijk antwoordde ik ja, en hij zei me dat op geregelde momenten artikels van mijn blog las, toch wel een beetje fier en leuk moment.

En een aantal dagen later op 28 januari luisterde ik naar een aflevering van Pompidou op de VRT radiozender Klara die live uitzond op de Brafa, het thema-gesprek ging over de hoge kwaliteitscontrole, het onderzoek en echtheid van kunstwerken, etc.. en dit gesprek was gecombineerd met een Interview met antiekhandelaar-standhouder Klaas Muller, moest toch even lachen en met mijn hoofd schudden. 
Wat kunnen ze het toch goed uitleggen, te denken dat er een aantal jaar geleden nog gestolen-verdwenen kunst stond op zijn stand.

Op de stand van Röbbig Fine Art, Munchen , Brafa Brussels |
Luikse vitrinekast


Luikse vitrinekast

Op de stand van Röbbig (Munchen, D) stond een prachtige Luikse vitrinekast uit +/- 1750 ze had een hoogte van 2,60, breed 1,88 en 60 cm diep. Ze was gesneden in Luikse rococo stijl, bijzonder mooie en elegante composities van ornamenten, perfect in balans. Deze vitrinekast werd op 27 oktober bij Sotheby's geveild en bracht 50.000 USD op.

Je komt deze kwaliteit zelden tegen,  met een topstuk in Luikse stijl. De laatste keer was in 2006 op de TEFAF in Maastricht op de stand van Mülhbauer, daar stond  een prachtige Luikse Bahut, prijskaartje 145.000 Euro en was verkocht. 

Deze prachtige vitrinekast komt uit The Lesley and Emma Sheafer Collectie (1973), The Metropolitan Museum of Art New York. Ook deze vitrinekast heeft een aardig prijskaartje, 120.000 Euro. 

Röbbig Fine Art, Munchen


Imperfecties zijn en zullen er altijd zijn of kritiek zijn over constructie, ornamenten of kleur van het meubilair. Maar voor mij persoonlijk is dit een stuk dat perfect past in een museum dat opgedragen is aan de Luikse kunsten uit de 18de eeuw of in een top privé collectie.


Röbbig Fine Art, Munchen


Website: Röbbig in Munchen 


Ook gezien op de stand van Callisto Fine Arts uit London, twee zeer mooie en van hoge kwaliteit, 18de eeuwse wassen bas-reliëf. Niet erg groot, ze zijn 32 x 48 cm en zijn origineel voorzien van een lijst. 
Deze twee zeer gedetailleerde relief - ornamenten zijn waarschijnlijk ontwerpen of projecten een een ambachtsman en zouden kunnen gediend hebben als model in het atelier van een houtsnijder of goudsmid. Het eerste paneel straalt klassisme uit dus laat 18de eeuw dus en het tweede reliëf  met als thema Diana, Godin van de jacht is duidelijk iets vroeger, de Lodewijk XV stijl. Het doet je wat denken aan de schilderijen van Boucher. Op één van de panelen is de signatuur B.C te herkennen.
Een aantal opnames:

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Callisto Fine Arts London | Brafa Brussel

Website :
http://www.callistoart.com





Nog een aantal sfeerbeelden van BRAFA 2020
______________________
_________


Gesneden lambrisering en vergulde spiegel | Brafa 2020

Console met marmeren blad | Brafa


BRAFA Brussel


https://www.patrickdamiaens.nl

Our FB Page

Geen opmerkingen:

Een reactie posten