WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

zaterdag 3 augustus 2024

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffelvijlen voor hout | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor houtbewerking.


Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffel vijlen | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor hout.
Een aantal van mijn oude collectie 'rifloirs'


Een rifloir van het merk 

Auriou of Liogier aankopen.

Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor houtbewerking.

_____________________________________________

___________________________

Een rifloir (=> in het Frans) of riffler ( =>in het Engels) is een gereedschap uit de vijlfamilie dat wordt gebruikt voor het vormgeven van onderdelen met complexere vormen in hout & steen. 

Een bijzonder praktisch instrument voor het bereiken van hoekjes, precisiemodelleerwerk en oppervlakken die met houtsnijbeitels of andere gereedschappen moeilijk bereikbaar zijn. Het is een gereedschap wat in elk professioneel houtsnijdersatelier aanwezig moet zijn. 

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffel vijlen | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor hout.
Piqûre AURIOU

Om even een beeld te scheppen, de lengte varieert tussen de 15cm tem 25cm en hebben aan beide uiteinden een vorm gesmeed ( mesvorm, rond, driehoek, olijfpitvorm,.... )  Dit vijloppervlak uiteinde varieert met een lengte van 3 tot 5cm.  De grofheid bij de Auriou vijlen ( voor het fijn werk) zijn *piqûre 12-13 en 14 en 15.  Bij Liogier zijn dat 13-14 en 15.

(*piqûre:  is de prik die aanwezig is op de veil) 

Dus hoe hoger het getal, hoe meer prikken en hoe fijner of zoeter de vijl zal zijn.

Rifloir => Ik dacht niet dat er een Nederlandstalige naam bestond voor deze vijlsoort, maar opmerkzame bloglezer zei me dat deze vijlen in het Nederlands, de juiste benaming 'riffelvijlen' is. Hartelijk dank hiervoor.

De afbeelding hieronder zijn de 6 modellen die de firma Auriou aanbied.

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffel vijlen | Vergelijken van handgemaakte riffel vijlen voor hout.
Rifloir van het merk Auriou.

Auriou of Liogier?

Ik had reeds vele jaren een aantal antieke-gebruikte rifloir vijlen in mijn bezit, vijlen die ik in het verleden had overgenomen van een houtsnijder op leeftijd, ze hadden dus al wat meegemaakt en waren niet meer in top conditie, maar deden nog net wat ik van ze verwachtte. 
Op een gegeven moment had ik een opdracht om een beeldje te snijden en moest dus dringend een aantal nieuwe exemplaren aankopen, en aangezien ik niet online koop en een dure aankoop eerst in mijn handen moet gehad hebben, was de enige optie langs gereedschapswinkel Gaignard Millon in Parijs te gaan, gelegen in de Rue Jules Vallès, je weet wel de jaarlijkse tussenstop op weg naar L'école Boulle. 
Het aanbod is er bijzonder beperkt en hebben nooit echt een grote keuze en ze verkopen enkel rifloirs van het Franse merk Liogier en zijn niet bepaald goedkoop. Maar ben nooit ontevreden van mijn aankoop. 

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffel vijlen | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor hout.
Rifloir van het merk LIOGIER

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffel vijlen | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor hout.
Rifloir van het merk LIOGIER



Zoals ik reeds zei, online aankopen doe ik niet en heb meerdere keren geprobeerd contact te hebben met de fabricant van Liogier vijlen, met de vraag of ik per mail een bestelling kon plaatsen en de betaling ervan via bankoverschrijving kon verzekeren.. 
Helaas kreeg ik nooit een antwoord, iets wat ik zeer onprofessioneel vond. 
Na het versturen van meerdere mails (Er is geen telefoonnummer op hun site vermeld) heb ik nog maanden gewacht op een antwoord, uit frustratie begin je dan naar alternatieven te zoeken,  het ongemak van de alternatieven is natuurlijk, de teleurstelling van de mogelijke mindere kwaliteit, want uiteindelijk verwacht je dezelfde 'Liogier kwaliteit'.
 
Totdat ik per toeval een exemplaar van een ander Frans merk te zien kreeg, meer bepaald van het merk Auriou. Per mail, stelde mijn wensen en was erg gecharmeerd van de kwaliteit en afwerking en bestelde prompt twee collecties. En kreeg enkele dagen later een zeer detailleerde bestelbon per mail toegestuurd.

Ik bestelde een aantal rifloirs uit de standaard collectie ( de 12 +14 piqûre ) en een tweede, één op maat gemaakte collectie met afwijkende maten. ( Langere greep, groter veiloppervlak,....) 
Inderdaad op maat gemaakt met specifieke wensen, ook dit is mogelijk bij het merk Auriou. 
Het is dan wel iets duurder en productietijd neemt net iets langer in beslag. 
De gewone collectie ( bijna alle modellen in voorraad) werd na overschrijving-betaling, 4 dagen later  geleverd. 

Rifloir van het merk AURIOU  Riffelvijlen voor hout
Rifloir of riffel van het merk AURIOU  piqûre 12

Riffel van het merk AURIOU   Riffelvijlen voor hout
piqûre 14


Conclusie 
Als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen Liogier of Auriou zou ik nu eerder voor Auriou kiezen, de vijlen zijn fijner gesmeed, mooier afgewerkt en de piqûre is met meer zorg aangebracht. Ook hun service en klantvriendelijkheid is beter dan van het merk Liogier. Auriou is bijzonder flexibel wat made too mesure tools betreft, het denkt met je mee. Wat de prijs betreft, beide hebben vergelijkbare prijzen en zijn beide handgemaakt. Liogier heeft wel een leuker opbergdoosje 😆 .

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffelvijlen voor hout | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor houtbewerking.

Een rifloir van het merk Auriou of Liogier kopen | Riffelvijlen voor hout | Vergelijken van handgemaakte riffelvijlen voor houtbewerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten