Jean-Pierre Putman | Een Luikse houtsnijder uit de 18de eeuw |
Jean-Pierre
Putman | Een Luikse houtsnijder uit de 18de eeuw
Subliem
verfijnd houtsnijwerk
In de maand april van 2022 werd ik gecontacteerd door Dhr. Bertrand Gautier van de kunstgalerie Talabardon et Gautier uit Parijs, met de vraag of ik interesse had voor een restauratie van een aantal paneeltjes van de houtsnijders Aubert Parent en Jean-Pierre Putman.
Restauraties zijn niet echt mijn specialisatie, zeker niet als het om topantiek gaat, de onwetendheid van hoe technieken en producten toepassen kunnen deze kunstwerken grote schade berokkenen, het restaureren van zulke voorwerpen is weggelegd voor vaklui die een gecertificeerde opleiding achter de rug hebben. Ik heb dus vriendelijk bedankt voor de eer, ik was al erg aangenaam verrast dat een gerenommeerde kunstgalerie uit Parijs interesse had in mijn beperkte vakmanschap en kennis wat houtsnijwerk betreft.
Om de goede man in Parijs toch op weg te helpen om de juiste mensen te vinden, nam ik al snel contact op met één van mijn cursisten die mij naar Charles Indekeu verwees, Emeritus docent houtconservatie aan de Universiteit van Antwerpen.
Hij zei me dat dit zeer belangrijke kunstwerken van museale kwaliteit waren, net wat ik ook reeds dacht. En dat het best door een professionele restaurator behandeld moest worden. Behalve kleine lacunes zag hij geen ernstige degradatie maar de kunstvoorwerpen moeten toch eerst onderzocht worden.
"Het object moet in hoofdzaak droog gereinigd worden" vermoede hij. Hij gaf me een aantal adressen zoals de opleiding restauratietechnieken in Parijs en België, deze heb ik dan ook netjes doorgestuurd aan Dhr. Gautier in Parijs. Maar ondertussen had de goede man reeds een restaurateur in de buurt van Parijs gevonden die deze taak op zich zou nemen.
Dhr. Gautier zei dat de snijwerkjes te zien zouden zijn op zijn stand "Talabardon et Gautier" op de kunstbeurs TEFAF 2022 in Maastricht. Sinds 1989 heb ik misschien een 5-tal edities moeten missen van dit topevenement, maar de snijwerkjes van Putman en Parent waren voor mij een persoonlijke meerwaarde, dat de 2022 editie zeker niet mocht overslaan. Want het zal waarschijnlijk de eerste en laatste keer zijn dat ik van deze objecten kan genieten voordat ze ergens in een prive kunstcollectie terechtkomen.
(Eén van de volgende publicaties zal ik aandacht schenken aan de twee Aubert Parent snijwerkjes)
Een Luikse houtsnijder
JEAN-PİERRE PUTMAN , (Liège, 1764 – Paris, 1793)
Dit subliem snijwerk van Jean-Pierre Putman is een technisch hoogstandje dat een vaas met revolutionaire allegorieën voorstelt. Als Putman vandaag niet zo bekend is, komt dat omdat hij op jonge leeftijd stierf en zijn werken zeldzaam zijn.
Ter info :Een andere trofee van zijn hand hangt in Luik, in het Curtius Museum, en dit op een plaats waar het snijwerk niet tot zijn recht komt, en ook hier vertoont het snijwerk lichte beschadiging en is dringend aan verfrissing toe.
Jean-Pierre Putman houtsnijwerk | Curtius Museum Luik |
In 1781 begon hij zijn carrière op 16-jarige leeftijd met het tentoonstellen van gebeeldhouwde panelen van vazen of muziektrofeeën in de *Maatschappij van Emulatie van Luik (Société Libre d'emulatie)
(*De Société Libre d'Emulation de Liège werd in 1779 opgericht , door François-Charles de Velbrück , Prins-bisschop van Luik , om de kunsten, letteren en wetenschappen te promoten)
Zo werd hij bekend door deze nieuwe trend van houten panelen-trofeen die zich rond 1745-1775 in Luik verspreidde in concurrentie met stucadoors, geïnspireerd door de Franse decoratie. Dit is misschien de reden waarom Putman zich rond 1784 in Parijs vestigde.
Zijn eerste deelname aan de Parijse Salon is in 1793, het jaar van zijn zeer vroege dood. Deze bloemenvaas met revolutionaire allegorieën, gedateerd 1790, toont een vaas met een versiering van Lictorenbundel (Faces) en militaire helm, symbool van Gerechtigheid, omringd door twee medaillons van de Republiek en het Offer in het midden, de allegorie van Handel, symbool van vrede, onder de gelaatstrekken van een vrouw met cornucopia rechts, en de allegorie van Oorlog onder de gelaatstrekken van Minerva links.
Op het hoofdgestel bevinden zich vier medaillons (Benjamin Franklin, Voltaire en Rousseau), portretten van persoonlijkheden die verwijzen naar vrijheid en gelijkheid. Onder het hoofdgestel worden vier leeuwen verpletterd door het gewicht van de Republiek en de Vrijheid. Dit beeld is duidelijk een verwijzing naar het Perroen van Luik, een beroemd Renaissance monument van de stad, symbool van vrijheid, dat Putman zeker kende.
Het subliem snijwerk toont ook een leeg medaillon zonder portret. We kunnen veronderstellen dat Putman in 1790 Mirabeau zou hebben gebeeldhouwd als een belangrijke figuur van de Revolutie, maar het schandaal van het ijzeren kabinet in 1792, waarbij aan het licht kwam dat Mirabeau (brieven) uitwisselde met Lodewijk XVI, heeft Putman mogelijk doen besluiten om het portret niet te snijden op de plaats die voorzien was.
Hier een aantal detail opnames van het subliem snijwerk
van Jean-Pierre Putman uit Luik.
_____________________________
Jean-Pierre Putman | Een Luikse houtsnijder uit de 18de eeuw | Subliem verfijnt houtsnijwerk |
Herkomst en geschiedenis:
JEAN-PİERRE PUTMAN (Liège, 1764 – Paris, 1793)
Bloemenvaas met Revolutionaire Allegorieën, gesneden reliëf in lindehout.
Afmetingen 54.9 cm x
37.7 cm
Gesigneerd en dateerd, Fecit. Putman. sculp. 1790.
Herkomst:
- Edward
Joseph, art dealer;
- his sale,
London, Christie, Manson & Woods, May 6 and following days, 1890, lot 171;
- The
Connoiseur Gallery, London, in 1905;
- William
Frederick Barton Massey-Mainwaring (1845-1907), politician and collector,
London;
- his sale
after his death, London, Christie, Manson & Woods, March 11-16 and 18,
1907, lot 230.
Tentoonstelling :
Probably
Paris, Salon of 1793, n°26 (« Un Vase de fleurs. Bas-relief. 2 pieds de haut,
sur 18 pouces
de large ») or n° 382 (« Un Cadre contenant un Vase de
fleurs. Bas-relief en bois »).
Literatuur:
The
Burlington Magazine for Connoisseurs, vol. 7, n°26 (May 1905), preliminary
pages, repr.
The photograph credit is :
Talabardon & Gautier, Paris / Guillaume Benoit.
https://www.patrickdamiaens.info |
Meer als geweldig mooi.
BeantwoordenVerwijderenAmuseer je op de Tefaf en laat je vooral inspireren.
BeantwoordenVerwijderenNiet te geloven dat dit niet kan.Onvoorstelbaar mooi
BeantwoordenVerwijderen