Bron TRENDS Nov. 2009
Patrick Damiaens |
Om vervolgens te schaven en te schuren tot hij de perfectie gevonden heeft. Het vergt veel van zijn concentratie.
geworden om zolang te blijven rechtstaan. Maar ik ben wel voortdurend met mijn werk bezig. Ik zit voortdurend te kijken... Ik werk trouwens ook graag ’s avonds, wanneer er alleen maar nutteloze programma’s zijn op tv. Concentratie is heel belangrijk in mijn job: één foutje en het ornament waaraan ik bezig ben, is verloren.”
LUIKS HOUTSNIJWERK In tijden waarin industrieel gefabriceerde designmeubelen het gros van de interieurs inpalmen, is het ambachtelijke houtsnijwerk van Damiaens bijna anachronistisch. |
Hoe raakt een jonge kerel geïnteresseerd in een oud ambacht als houtsnijwerk en meer specifiek in Luiks
houtsnijwerk?
“Tja, hoe gaat dat? Mijn ouders trokken me als kind overal mee naartoe, soms tegen mijn zin. We gingen veel naar musea. In de bib zat ik altijd in de boeken die je niet mocht uitlenen: over geschiedenis en kunstgeschiedenis. Ik wou eerst archeoloog worden, maar ik had er de brains niet voor. Ik kwam op de vakschool terecht, en heb daar zes jaar meubelmakerij en één jaar houtsnijwerk gedaan. Daarna heb ik
nog een opleiding ornamentist van drie jaar gevolgd in Luik, in het Don Bosco Insituut.
Ik heb daar de smaak helemaal te pakken gekregen, samen met mijn voorliefde voor archeologie en kasteelbezoeken.” Het beroep van Damiaens is aan het uitsterven. Hij is de laatste voltijdse houtornamentist
van Vlaanderen. “Mijn school in Luik, het Don Bosco Instituut, moest twee jaar geleden mijn opleiding stopzetten “Er zijn te weinig studenten, maar dat komt omdat het Ministerie van Onderwijs vreemde eisen oplegt, zoals een verplichte vooropleiding meubelmakerij, en deze eis gekoppeld aan de nodige subsidies.
Ik word daar heel lastig van. We laten ons patrimonium verloederen. Maar ik doe verder. Iemand moet het historische erfgoed van ons land in ere houden.”
Luikse Meubelen |
hij sowieso niet met zijn huidige job, vindt Damiaens. “Wat ik nu doe, is ook een beetje archeologie. Ik hou
een oud ambacht in stand. Ik weet dat het Luikse meubel niet zo bekend is in het westen van het land, maar in Limburg wel. Het is een geraffineerd meubel, niet plomp of bombastisch. Het is wel zwaar, maar het
heeft een mooie verfijning. Met de juiste spots erop kan het ook in een modern interieur.
Door die verfijning is het een heel delicate job. Ik zit nu te werken aan iets dat 2,5 mm dik is. De kunst is om dat zo te maken dat je daar een maximaal reliëf uit krijgt en het er dikker uitziet. Lichtinval is daarbij heel belangrijk. Of er veel vraag is naar wat ik doe?
Wel, Luiks meubilair is maar een van de zaken die ik maak. Als iemand me een binnendeur in neogotische stijl of in Italiaanse barok vraagt, dan maak ik dat ook. Ik vervaardig trappen, deuren, lambriseringen, klokken, historische restauraties, wat je maar wil. Als er maar ornamenten op zitten. We hebben zo’n uitgebreide collectie boeken en naslagwerken dat we klanten goed kunnen bedienen. Op basis daarvan maken we, mijn meubelmaker en ik, een ontwerp in dezelfde geest.”
Hoog-relief houtsnijwerk in lindehout |
Iets anders dan minimalisme aub
ervan overtuigen dat er ook een alternatief bestaat.”
Patrick Damiaens op Biënnale Classica 2011 |
Op zoek in de lichtstad
musea bezocht. Ik ben voortdurend bezig met houtsnijwerk. Ik ben steeds op zoek naar
nieuwe technieken en manoeuvres. Ook op internet vind ik geregeld iets. Onlangs is hier een Belgische meubeldesigner gekomen die zijn eigen lijn wou opstarten met houtsnijwerk.
Ik liet hem iets zien van een Amerikaanse leerspecialist dat hem wel beviel. We werken aan een kast waarvan de deuren vol staan met bloemen. Heel leuk om een oud ambacht te combineren met hedendaags design.