WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

vrijdag 26 juli 2013

Abdij van Colen | Mariënlof in Kerniel | Kerkmeubilair uit de 18de eeuw | Sacristiekasten

Patrick Damiaens
Patrick Damiaens
Ornamentsnijder 


Abdij MARIËNLOF in KERNIEL 
(Belgisch Limburg)



Waarschijnlijk is het bezoek aan Musea, Kastelen en kerken de belangrijkste bron van inspiratie voor de ornamentsnijder. 
Het zijn plaatsen waar de vakman zijn ideeën haalt, waar hij op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en steeds voor nieuwe verrassingen komt te staan, en zelfs na 25 jaar nog steeds het gevoel heeft iets nieuws te leren. 
Er gaan kijken hoe je collega’s  300 jaar geleden de problemen oploste, hun kennis van de smaakvolle verhoudingen toegepaste in het interieur , hun kennis van  decoratie en snijtechnieken .


Abdij van Colen
  Mariënlof

Abdij van Colen


Kerniel is een landelijk dorp, gelegen in het boomgaardenrijke land vlakbij Borgloon in het Zuiden van Belgisch Limburg. En in deze groene rust stichtte Maria van Colen  in 1438 met de hulp van de kruisheren Abdij van Colen, Mariënlof. 

Het werd uiteraard opgedoekt door de Franse revolutionairen. Maar in 1822 werd het opnieuw tot leven gewekt, deze keer door cisterciënzers, zeg maar vrouwelijke trappisten. 
Het klooster krijgt de naam Mariae Laudes of Mariënlof. In 1468 en 1483 worden de gebouwen geplunderd en beschadigd door rondtrekkende respectievelijk Bourgondische en Brabantse troepen. Ook in de burgeroorlog tussen de familie de La Marck en prins-bisschop Jean de Horne (1456-1505) wordt het klooster verschillende keren geplunderd. 
De kerk wordt in 1750 door een blikseminslag verwoest; er wordt een nieuwe kerk gebouwd met gedeeltelijk behoud van de oudere muren. In deze restauratiecampagne worden ook de rijke lambrisering, het sacristie-interieur en de schilderingen van M. Aubée gerealiseerd.


Sacristiekasten (1777)
Zicht vanuit de kerk richting sacristie



























Het klooster wordt opgeheven in 1796, waarna de kruisheren het verlaten.In 1822 verkopen de kruisheren het klooster; het wordt ingericht als meisjeskostschool en bestuurd door voormalige cisterciënzerinnen uit Woutersbrakel. Zij vormen na 1831 het klooster om tot een bernardinessengemeenschap, later verheven tot abdij. De gebouwen in hun huidige vorm beschrijven een vierkant kloosterpand met de kerk in de zuidwestelijke vleugel; dit kloosterpand ligt in de zuidhoek van het rechthoekige erf van het neerhof, dat aan de noordwestelijke-, noordoostelijke- en zuidwestelijke zijde door hoevegebouwen is omringd. 
Het erf van het neerhof is gekasseid.
Tegenwoordig is het schilderachtige klooster een van de belangrijkste bezienswaardigheden van het Oude Land van Loon. Er worden buitengewoon waardevolle kunstvoorwerpen bewaard. 
Het belangrijkste is het reliekschrijn van Sint-Odilia, het oudste schilderwerk op doek in de Nederlanden. Het werd in 1292 geschilderd door een onbekend gebleven kunstenaar en stelt de legende van de genoemde heilige voor die, op haar terugweg van een bedevaart naar Rome, samen met elfduizend (!) maagden door de Hunnen werd vermoord. 


 


























Houtsnijwerk Luikse -stijl


Na de Franse Revolutie verhuisde het schrijn naar de kerk van Kerniel en in 1829 wilde de toenmalige pastoor het in een bestaande, maar helaas te kleine nis plaatsen. Dus nam de geestelijke zijn toevlucht tot zaag en beitel. Het dakpaneel van het schrijn werd verwijderd en een ander middendoor gezaagd om het geheel te verkleinen. Negentiende-eeuws vandalenwerk dus. Maar tegenwoordig zorgen de zusters van Colen heel goed voor die schat, die bewaard wordt in de sacristie.
De zusters hebben nog iets merkwaardigs in de aanbieding. In de kerk staat namelijk het oudste zitmeubel van het land: de dertiende-eeuwse koorstoel van Sint-Lutgart, eeuwenlang vereerd door vrouwen die geen kinderen konden krijgen.


Reliekschrijn van de Heilige Odilia


Het vroegere klooster van Colen mag sinds 1990 de titel van “abdij” dragen. Abdij Mariënlof wordt omwille van haar architectonische schoonheid en rijk meubilair, haar herinneringen aan de Heilige Lutgardis, patrones van de Vlamingen, en reliekschrijn van de Heilige Odilia, door duizenden toeristen bezocht.
Ook de 12de eeuwse koorstoel van de H. Lutgart wordt in de abdij bewaard.

Merkwaardig koorgestoelte van 1764, versierd met schilderijen van M.Aubée, met voorstelling van de legende van Sint-Odilia.
Houten hoofdaltaar en zijaltaren (18de eeuw)
Orgel van J.J. Delhaye, Antwerpen (eerste helft 19de eeuw).
Romaanse stoel, zogenaamd van Sint-Lutgardis, afkomstig van de abdij Nonnenmielen bij Sint-Truiden.
In de sacristie, merkwaardig reliekschrijn van Sint-Odilia, van 1292.
Sacristiekasten (1777).
Grafsteen van: jonker Jan van Gutschoven (✝ 1460) en zijn vrouw (✝ 1442). 

Een bezoek aan de abdij kan de weekdagen van 14u tot 17u, zondag van 15u tot 17u. Gesloten op maandag en op kerkelijke feestdagen. Groepen enkel na afspraak.

http://www.patrickdamiaens.be


zondag 21 juli 2013

Een demonstratie HOUTSNIJDEN | Openluchtmuseum BOKRIJK | Opleidingen kunstambachten

Patrick Damiaens
Ornamentsnijder

Een demonstratie  houtsnijden
in het Domein van Bokrijk





 Opleidingen kunstambachten

Het management van het Domein Bokrijk heeft besloten om in 2013 de kunstambachten en de opleidingen ervan terug voor te stellen aan de bezoekers van het Openluchtmuseum.
De verschillende opleidingen kunstambachten  gaan in de maanden juli en augustus iedere zondag campagne voeren rondom hun ambacht.  Zo zullen de opleidingen restauratie van schilderijen, modiste, glasblazer, goudsmid, houtsnijder, enz. ... iedere zondag aanwezig zijn, en u verwennen met hun kunde en expertise.

Op 21 juli (Belgische Nationale Feestdag) had ik de eer om in het Openluchtmuseum een demo te geven.  Reeds 13 jaar geef ik reeds een professionele cursus ornamentsnijden – houtsnijden, en dit soort demonstraties is belangrijk om eventuele interesse te wekken bij het aanwerven van nieuwe cursisten.


















Patrick Damiaens, Opleiding houtsnijden


Bokrijk
Het Provinciaal Domein Bokrijk is momenteel 550 hectare groot en ligt te midden van uitgestrekte bos- en natuurgebieden. Het domein is het meeste bekend omwille van zijn Openluchtmuseum. Dit is slechts één onderdeel van een groter recreatief geheel. Op het domein werden ook een speeltuin, een arboretum en een geuren- en kleurentuin aangelegd. 
Verschillende wandelwegen en fietspaden die aansluiten op de routes in Belgisch-Limburg doorkruisen het geheel. In het domein vonden vanwege de mooie decors ook verschillende opnames plaats voor televisiereeksen en speelfilms. 
Het Openluchtmuseum van Bokrijk werd op 12 april 1958 officieel geopend. Een honderdveertigtal authentieke gebouwen vormen de kern van de erfgoedcollectie. Naast deze gebouwen bestaat de collectie verder uit gereedschappen en alledaagse gebruiksvoorwerpen. 
In het totaal omvat dit 35 000 stukken kwetsbaar erfgoed en getuigen van het dagelijkse leven van de 17e eeuw tot 1950. Het Openluchtmuseum werkt naar een interactieve en dynamische ontsluiting van haar erfgoedcollectie.




Het Domein van Bokrijk

Collectie
Het museum telt een roerende collectie van circa 35.000 voorwerpen. Het merendeel van deze objecten bevindt zich in het nieuwe depot. De overige objecten bevinden zich in de historische gebouwen in het museum. Zoveel als mogelijk worden ook de verhalen, gebruiken, technieken, wetenswaardigheden, … gerelateerd aan de onroerende en roerende collecties mee verzameld. 
Het museum verzamelt (en onderzoekt en ontsluit) kortom ook immaterieel cultureel erfgoed. De collectie van het Openluchtmuseum Bokrijk bestaat hoofdzakelijk uit objecten die het dagelijks leven, voornamelijk binnen een landelijke context, van de 17de tot de vroege 20ste eeuw illustreren.
Geografisch zijn de objecten afkomstig uit de vijf Vlaamse provincies.

Bokrijk, Hoofdingang


De oude stad, Domein van Bokrijk


maandag 8 juli 2013

Zitbankje met cabriolepoten | Bankje aan voeteneind bed | Ambachtelijk vervaardigde zitbank


Patrick Damiaens - Ornamentsnijder
Exclusief zitmeubilair
 
Een klassiek zitbankje op maat gemaakt geeft uw slaapkamerinrichting een glamoureuze en tijdloze uitstraling.
Dit in massief in eikenhout vervaardigde bankje met cabriolepoten is bedoeld om aan het voeteinde van het bed geplaatst te worden.
Het zitbankje is in de landelijke Louis XV stijl vervaardigd ( 1730-1760).
De meeste nieuwe typen zitmeubelen, die in de 18de eeuw ontstaan, zijn in de hedendaagse interieurinrichting niet meer weg te denken.
Groot was de verscheidenheid in vorm en benaming.  Verschillende nieuwe typen zitmeubilair doen hun intrede, die zich kenmerken door de comfortabele vormen en kostbare stoffering.
Een der grootste veranderingen aan het zitmeubel uit deze periode is het totaal ontbreken van H- of X-vormige verbindingen tussen de poten.
De poten waren slank en vertoonden een fraaie S-vormige buiging terwijl zij zacht vloeiend in de fijn gebogen voor- en zijregels overgingen, welke buiging gevolgd werd door de vaste bekleding, die op de regels was bevestigd.

Bank voor voeteneind bed

Zitbankje voor voeteneind bed
Ik laat u even kennis maken met enkele foto's :

Het sculpteren van de poten



Zitbankje met cabriolepoten

 Bankje aan voeteneind bed

http://www.patrickdamiaens.be

Handmade in Belgium Label

zaterdag 6 juli 2013

Château MODAVE | Het kasteel van Modave | 18de eeuwse STIJLKAMERS | GESCULPTEERDE Lambriseringen

Het Kasteel van Modave



MODAVE 

Waarschijnlijk is het bezoek aan Musea en Kastelen  de belangrijkste bron van inspiratie voor de ornamentsnijder. 
Het zijn plaatsen waar de vakman zijn ideeën haalt, waar hij op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en steeds voor nieuwe verrassingen komt te staan, en zelfs na 25 jaar nog steeds het gevoel heeft iets nieuws te leren.


In de 25 jaar dat ik met Ornamentiek bezig ben, weet je inmiddels waar en in welke Museum of Kasteel ,welk soort ornament, stijl, karakter, kwaliteit er te vinden is. 
Of in welk kasteel de mogelijk bestaat er foto’s te nemen of…. nota’s te maken als dat nodig mocht zijn. Vandaag bezoeken we het Kasteel van Modave.





Het donjon, ‘het oudste gedeelte’ van het kasteel, werd strategisch gebouwd op een hoge rots die 60 meter boven de vallei uitsteekt over de rivier Hoyoux. Het kasteel bestaat uit een hoofdgebouw, stallingen en grote bijgebouwen. 
Op dit moment zijn in deze bijgebouwen een  brasserie, vergaderzalen en een Hotel in ondergebracht.
De oudste gedeeltes van het kasteel zijn op dit moment nog steeds zichtbaar en gaan terug tot de 13de eeuw en werden opgericht door de Heer van Modave.

De inkomhal van het kasteel Modave




























In de 16de eeuw werd het domein en kasteel eigendom van de Families Haultepenne en Saint-Fontaine. In de eeuw daarna verwierf  Jean-Gaspard-Ferdinand de Marchin (1601-1673) het kasteel en veranderde het van een middeleeuwse burcht tot een luxueuze Barok residentie. 
Zijn zoon Ferdinand de Marchin verwaarloosde het Domein en kasteel, aangezien hij in Frankrijk woonde.


De latere eigenaren waren achtereenvolgens,

- Maximiliaan Hendrik van Beieren, Prins-Bischop van Luik (1682-1684).
- Kardinaal Wilhelm Egon Graf von Fürstenberg  en zijn erfgenamen (1684-1706)
- Baron Arnold de Ville (1706-1772).
- Hertog van Montmorency met zijn erfgenamen.(1772-1817)
 



















Gesculpteerde Lambrisering

19de Eeuw 
 


In de 19de eeuw kwam het kasteel  in bezit van een niet Adellijke familie, de familie Braconier en Van Hoegaerden. Uiteindelijk kocht de Brusselse watermaatschappij (Compagnie Intercommunale Bruxelloise des Eaux ) het Domein en het Kasteel  in maart 1941 om de belangrijke waterbronnen en waterwinning  in het park te beschermen.(natuurgebied van 450 ha)

De Brusselse watermaatschappij is  nog steeds eigenaar van het Kasteel de Modave en heeft met veel respect en geduld belangrijke restauraties laten uitvoeren die er voor gezorgd hebben dat u het kasteel kunt aanschouwen  in zijn oude glorie.
Het Kasteel van Modave is uniek voor zijn prachtig bewaarde historische interieurs en meubilair dat dateert van de 17de  tot de 19de  eeuw. Het stucwerk aan de plafonds zijn uit de 2de helft van de 17de eeuw  en zijn een creatie van Jan-Christian Hansche.



Luikse stijl, consoletafel en spiegel


Detail vergulde lijst met ornamenten 18de eeuw




In de zowat twintig zalen van het kasteel die bezocht kunnen worden en die rijkelijk gedecoreerd en gemeubileerd zijn, vallen merkwaardige plafonds te bewonderen, werken van de stukadoor Jean-Christian Hansche, beeldhouwwerken, schilderijen, Brusselse wandkleden, meubilair uit de 18de eeuw.
Er is eveneens een getrouwe weergave, op schaal, van het in 1667 door Rennequin Sualem gebouwde ophaalrad, dat model stond voor de machine van Marly.

Een audiogids beschikbaar in vijf talen waardoor iedere bezoeker de geheimen kan ontdekken van deze unieke plek die sedert 1993 behoort tot het Bijzonder Patrimonium van Wallonië












18de eeuwse STIJLKAMERS | Modave





























VIVAQUA

Om zich volledig te kunnen concentreren op zijn vak, water, vertrouwt Vivaqua in 1991 het beheer van het kasteel toe aan een vzw en voert het de nodige werkzaamheden uit om deze cultureel en historisch belangrijke plaats te beschermen.
Vandaag kan het publiek het kasteel bezoeken en kan het er terecht voor optredens, concerten en tentoonstellingen. In de overwelfde zalen van de oude kelders, waar vroeger de was plaats, de keuken en de bakkerij waren, werd een restaurant geopend.

Château de Modave

Château de Modave ASBL
Rue du Parc 4
B – 4577 MODAVE

Tél. :  ++32 85 41 13 69
Fax. : ++32 85 41 26 76

info@modave-castle.be 






Inkom
Volwassenen : 7,50 € Senioren : 6,50 € Studenten : 4,00 €
Kind – 12 jaar: gratis Groepen : 5,50 € (vanaf 20 pers)

Van 1 april tot 15 november Alle dagen van 10 tot 18 uur
(laatste toegang : 17 u.) Gesloten op maandag (behalve op feestdagen en juli & augustus)


http://www.patrickdamiaens.be

Patrick Damiaens