Maison Soudant, Gerpinnes AUBERT-Henri-Joseph PARENT |
AUBERT-Henri-Joseph PARENT subtiel houtsnijwerk in lindehout
Medaillon met beeltenis van Paus Pius VI en Braschi familiewapen
_________________________________
_________________________
De eerste keer dat ik een snijwerk van Aubert-Henri-Joseph Parent van dichtbij zag, was in 2015, namelijk te Parijs in het Louvre en om precies te zijn, de zalen met decoratieve 18de-eeuwse kunst.
Dit kleine werkje stond tentoongesteld achter glas en was zeer moeilijk te fotograferen. Het vakmanschap en het fantastische snijwerk kwamen niet echt tot hun recht. In deze compositie van Parent stonden de vogel en het vogelnestje in de kijker, iets dat op vele werken van Parent voorkomt.
Het roofdier afgebeeld onderaan de rozenstruik zal wellicht een rat zijn die probeert de net uitgekomen jongen te roven.
Aubert Parent in het Louvre |
MAISON SOUDANT
Op 19 Maart 2021 had ik het plan opgevat om een bezoek te brengen aan kunst en antiek veilinghuis MJV Soudant in Gerpinnes, gelegen vlakbij Charleroi. Het veilinghuis had die week kijkdagen voor een kunstveiling die op zondag 21 maart zou doorgaan.
Eén
van de loten was een klein snijwerk van Aubert Parent en ik wou me absoluut de
kans nog eens geven nogmaals oog in oog te staan met één van zijn kunstwerken.
Aangekomen zag ik dat dit subliem snijwerk in een vitrine stond! Toen ik zei dat ik speciaal voor het houten medaillon van Aubert Parent was gekomen, waren de veilinghouders bereid om het kleine kunstwerk gewillig uit de vitrinekast te nemen en het voorzichtig op een tafel te leggen.
De mogelijkheid tot fotograferen was er, maar niet optimaal aangezien het lindenhouten medaillon ingelijst was en aan de voorzijde voorzien was van glas. Dit glas zorgde voor een reflectie van daglicht en TL verlichting in het gebouw.
Hoe ik het ook bekeek of fotografeerde: de verrassende details van het snijwerk waren niet echt duidelijk en het geheim hoe het kunstwerk technisch tot stand kwam kon ik niet echt waarnemen. Toen iemand zag dat ik het moeilijk had om duidelijke foto’s te maken vroeg men of ik hoge resolutie afbeeldingen wou van het paneel en details.
Daar kon ik natuurlijk niet nee op antwoorden en men heeft me deze afbeeldingen
met Wetransfer netjes toegezonden. Onderaan in deze blog zijn er een aantal
terug te vinden.
Kort onderzoek van 20 minuten uit het oog van een houtsnijder-ornamentsnijder
Aubert Parent subtiel houtsnijwerk in lindehout |
Het medaillon, een allegorische voorstelling, meet 38 x 30 cm en is gesneden in lindehout. Het is gesigneerd en gedateerd: A.I Aubert Parent, 1783. In een kort gesprek met eigenaar Valery Soudant kwam ik te weten dat dit werk 'waarschijnlijk' een diplomatiek geschenk was van het Franse hof ( Lodewijk XVI) aan Paus Pius VI.
Zeker weten we dit natuurlijk niet. Hij beweerde dat het medaillon uit één blok
hout gesneden is wat voor mij weinig geloofwaardig is maar waar ik enkel
zekerheid over kan hebben als ik dit meesterstuk kan onderzoeken zonder de glazen plaat zodat ik ook een zijdelingse inkijk heb op snijwerk, techniek,
houtstructuur etc...
Een bedenking die ik me maak is deze: ik vind het een beetje jammer dat men nooit de mening vraagt van een professionele houtornamentist; iemand die dagdagelijks met het thema en métier bezig is en met dezelfde problemen te kampen heeft als Aubert Parent eind 18de eeuw.
Want in die korte 20 minuten dat ik het medaillon heb kunnen bekijken stelde ik mezelf reeds een aantal cruciale vragen: hoe kon Aubert Parent bepaalde technische problemen realiseren zoals houtstructuur, onderin snijden, maken van een gladde ondergrond, snijden zonder dat iets afbreekt en kraaknet afwerken van de zijkanten.
Problemen
waarmee ook ik dagelijks mee geconfronteerd wordt en waarvoor ik naar oplossingen moet zoeken. Afgaand op eigen
ervaring ben ik er zeker van dat dit werk niet uit één stuk lindehout is
gesneden.
!! Op 21 maart 2021 werd online dit subliem medaillon van de houtsnijder Aubert Parent verkocht, het werd geschat op 10.000-12.000 Euro, maar het lot bracht 150.000 Euro op ( met kosten 187.502 Euro), een nieuw record voor een werk van Aubert Parent.
________________________________________
____________________________
AUBERT-Henri-Joseph PARENT |
Aubert Parent
Parent ontwierp technisch zeer hoogstaande en exclusieve
wandpanelen (reliëfs) in lindehout. 'Stillevens in hout' zouden we ze kunnen
noemen: vazen met een overdaad aan bloemen, vogels, insecten, medaillons ... en
voor zijn tijd in een ongeëvenaard, verbluffend gedetailleerd realisme. Aubert
Parent verkreeg voor het eerst publieke bekendheid in 1770, critici schreven in
hun commentaren:
"Men verwacht het nauwelijks, dat op zo'n kleine
beperkte oppervlakte, dergelijke fijnheid verenigd te zien met zulk een
elegantie".
Zijn carrière kreeg een boost toen hij in 1777 een reliëf aan Lodewijk XVI presenteerde, een paneel dat een grote bloemenmand voorstelde en dit vergezeld met de symbolen van oorlog en vrede. De koning was zo onder de indruk van zijn werk dat hij het liet ophangen in zijn privé-eetzaal in het kasteel van Versailles.
Parent exposeerde van 1779 tot 1783 in het Parijse 'Salon de
la Correspondance'. Op deze manier kwam hij steeds vaker en vaker in contact
met adel en het entourage uit de hofkringen en de gegoede burgerij, en kon hij
zo op deze manier 'patronage' verwerven.
In 1784 won hij een koninklijke toelage, een beurs voor de
studie van de klassieken in Italië. Dit verblijf in Italië zal gedurende zijn
gehele carrière een sterke invloed op zijn werk blijven hebben, die vier jaar
later uitmondde in een publicatie van gravures, een belangrijke serie van
prentenboeken, van de neoklassieke ornamenten. Deze gravures tonen
verschillende ontwerpen voor decoratieve vazen, tafels, zitmeubelen,
smeedijzeren balkons en trapleuningen.
In Florence is hij zeker in oog in oog komen te staan met
het werk van de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721). Eén van de
topwerken, dat in het Pallazo Pitti te Florence hangt, is het Cosimo paneel, een monumentaal werk dat in
1682 diende als geschenk van de Engelse
Koning Charles II aan Cosimo III de Medici.
Dit één meter hoge paneel dat overladen is met bloemen,
muziekinstrumenten, medaillons, kettingen, kant en vogels, dit soort of stijl
van ornamentiek zal in de latere werken van Parent geregeld terugkomen.
Aubert Parent stierf op 81-jarige leeftijd in Valenciennes (Noord Frankrijk) waar hij zijn laatste jaren doorbracht, het is ook hier waar zijn graf te vinden is, in 2018 was ik voor een paar dagen in Lille, en heb toen even gebruik gemaakt om dit imposant graf te bezoeken.
Links:
Reeds een aantal maal heb ik een artikel geweid aan het werk van Aubert Parent, hieronder zijn de links naar deze blog artikels:
-Aubert-Henri-Joseph PARENT | Historisches Museum in BASEL
https://ornamentsnijder.blogspot.com/2013/06/aubert-henri-joseph-parent-historisches.html
-Aubert Parent | Landesmuseum Oldenburg
https://ornamentsnijder.blogspot.com/2013/09/landesmuseum-oldenburg-aubert-parent.html
-AUBERT
PARENT in het Liebieghaus Museum, Frankfurt am Main
https://ornamentsnijder.blogspot.com/2013/12/een-paneel-van-aubert-parent-snijwerk.html
Een aantal detail opnames van het Aubert Parent medaillon.
Medaillon met beeltenis van Paus Pius VI en Braschi familiewapen |
Medaillon met beeltenis van Paus Pius VI en Braschi familiewapen |
https://www.patrickdamiaens.nl |
https://www.instagram.com/patrickdamiaens |