WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

dinsdag 12 december 2017

Herenhuis Magazine | Nederlands magazine publiceert mijn blogitems | Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd


familiewapen in hout | heraldisch wapenschild in hout gesneden |  Familiewapen in hout laten uitvoeren | heraldiek in hout gesneden
Herenhuis Magazine | Nederlands magazine publiceert mijn blogitems |
 Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd

Herenhuis Magazine


Publicatie van een aantal blogitems in Magazine HERENHUIS

Een bijzondere eer, het gerenommeerde Nederlandse woonmagazine 'Herenhuis' publiceert sinds medio  2015 en dit in iedere editie (6 per jaar) één  van mijn 'Ornamentsnijder blog' onderwerpen. De eerste bijdrage in 'Herenhuis'  verscheen in het mei / juni nummer. (23 april 2015)


Het topic was: 'Het heraldisch familiewapen Gravestein aanbrengen op een houten paneel'  dit blogitem had de voorkeur gekregen van de redactie van Herenhuis en mocht als eerst verschijnen in de nieuwe column, 'Uit het juiste hout'.

De januari editie van 2018 zal als thema hebben 'Een bijzonder familieverhaal', het familiewapen Cardone.


Herenhuis Magazine


Herenhuis Magazine | Nederlands magazine publiceert mijn blogitems | Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd
Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd

Ik kan het bijzonder appreciëren dat een aantal van mijn blogitems een positieve impact hebben gehad en dat de redactie van 'Herenhuis' Magazine ze een tweede leven hebben gegeven en op deze unieke wijze vakmanschap, kunde, historie en geschiedenis terug in het daglicht te plaatsen.

Deze 'redactionele' appreciatie geeft mij een gevoel dat ik de juiste weg heb ingeslagen en dat ik  in de toekomst verder zal werken aan de professionele publicatie van interessante blogitems.


Herenhuis Magazine | Nederlands magazine publiceert mijn blogitems | Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd
Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd | Herenhuis Magazine

Ik weet ook reeds met zekerheid welk de volgende blogitems-thema's zullen zijn in de volgende Herenhuis edities van 2018, het is zeker de moeite een abonnement  te nemen,  ik laat u graag verrassen.


Familiewapen in hout laten maken | Herenhuis Magazine | Nederlands magazine publiceert mijn blogitems | Familiewapen CARDONE in hout uitgevoerd
https://www.patrickdamiaens.nl

FB Pagina Patrick Damiaens





vrijdag 1 december 2017

ANTICA NAMUR 2017 | Kunst en Antiek fair in Namen (B)

ANTICA NAMUR 2017 | 
Kunst en Antiekfair in Namen

ANTICA NAMUR 2017
_________________________
Kunst en Antiek fair in Namen (B)

Bron van inspiratie

Waarschijnlijk is het bezoek aan Musea, Kastelen,  kerken en antiekbeurzen  de belangrijkste bron van inspiratie voor de ornamentsnijder.
Het zijn plaatsen waar de vakman zijn ideeën haalt, waar hij op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en steeds voor nieuwe verrassingen komt te staan, en zelfs na bijna 30 jaar ervaring in het snijden van ornamenten, nog steeds het gevoel heeft iets nieuws bij te leren.
We gaan er kijken hoe onze collega houtsnijders lang  geleden de problemen oplosten, hun kennis van de smaakvolle verhoudingen toegepast hebben in het interieur en om hun vormgeving en houtsnijtechnieken te analyseren .

Kunst en Antiek fair in Namen (B)

Antica Namur 2017

Sinds een aantal jaren blijft Antica Namur 2017 aan belang winnen dankzij de eclectische combinatie van grote huizen en gepassioneerde jonge antiquairs die met smaak en elegantie alle specialiteiten van de verzamelmarkt coveren. De galeriehouders die uit heel België en Europa komen, laten gedurende 10 dagen het hart van de stad Namen kloppen op het ritme van de kunst.

Voor haar 41ste editie heeft Antica Namur een bijzonder en veelbelovend thema uitgekozen: "Grand Cru", naar het beeld van deze Belgische beurs die aan bekendheid en authenticiteit blijft winnen dankzij haar team van gespecialiseerde experts. Antica Namur 2017 wordt dus een editie van topkwaliteit, elegant, harmonieus, consistent, origineel, met een goede textuur en sprankelend, ... zoals een goede wijn! Van een uitstekend jaar, gegarandeerd door de aanwezigheid van vooraanstaande antiquairs die speciaal voor deze bijzondere verjaardageditie samenkomen.


Uiteraard wordt het thema van wijn en wijnranken geïllustreerd door de deelnemende galeries aan de hand van schilderijen, gravures of oude en moderne boeken, en door antieke stukken en tapijten. De wijnkelders, met hun fijngesneden glazen en karaffen, staan er naast glazen in kristal van Val Saint-Lambert, creaties van glasblazers uit Bohemen of ook nog Art Deco karaffen die op subtiele wijze kristal en zilver combineren.


Antica Namur verwelkomt zoals elk jaar een tentoonstelling van de belangrijkste stukken van de stad Namen, uitgekozen in functie van het thema van de beurs.


Een aantal impressies van


ANTICA NAMUR 2017
______________________
_______________

Kunst en Antiek fair in Namen (B) | Antica Namur 2017




Jachttrofee, Zwitsers houtsnijwerk
Saint-Eloi All Arts Labeuvrière (FR) 




Antiek Henri Vanhoenacker Brussel




https://www.patrickdamiaens.nl
FB PAGINA





woensdag 1 november 2017

Het Petit Palais in Parijs | Eikenhouten lambriseringen en boiserie | Eikenhouten lambrisering met ornamenten | Collectie Edward Tuck

Het Petit Palais in Parijs, hoofdingang

Het Petit Palais in Parijs

 Eikenhouten lambriseringen en boiserie


November 2016, Parijs

Met de hogesnelheidstrein, de Thalys, van Brussel naar Parijs. In ongeveer 1 uur en 20 minuten ben je er. Ik was in gezelschap van een aantal cursisten houtsnijden, toen we op een stralende zaterdag in november van 2016 deze uitstap maakten. Ik had een aantal bezienswaardigheden en musea uitgezocht die zeker in de smaak zouden vallen. Eén van deze bezienswaardigheden was het Petit Palais. Het werd gebouwd door architect Charles Girault voor de wereldtentoonstelling, oftewel de Exposition Universelle in Parijs van 1900.


Dit overblijfsel van de Exposition Universelle is in architectonisch opzicht zowel klassiek als modern een schoolvoorbeeld van eclectische architectuur. Er ontstond een buitengewoon elegant bouwwerk met een indrukwekkende voorgevel. Op het eerste zicht heeft het gebouw kenmerken van de 17e en 18e eeuw. De koepel van het voorportaal doet denken aan die van het nabijgelegen Hôtel des Invalides. De zuilenrij aan de voorkant lijkt op die van de Place de la Concorde. Hoewel het Petit Palais, naar zijn naam, kleiner is dan het Grand Palais, is het zeker niet minderwaardig. Ze werden namelijk beiden gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1900.





Collectie

In het Petit Palais kan men kunstvoorwerpen vinden van de Griekse oudheid tot de 20e eeuw, zoals schilderijen, beeldhouwwerken, kunstvoorwerpen, meubilair, wandtapijten en de mooiste iconenverzameling van Frankrijk. Dit museum is meestal gratis te bezoeken, voor tijdelijke tentoonstellingen moet echter betaald worden.

Het Petit Palais is een kwalitatief, hoogwaardig en imponerend architecturaal geheel, dat gebouwd is om te blijven bestaan en nu dienst doet als museum voor schone kunsten van de stad Parijs.





De rechtervleugel, aan de zijde van de Cours de la Reine, wordt vooral gebruikt voor tijdelijke tentoonstellingen. In 2010 was hier onder andere een overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Yves Saint Laurent, de grootste couturier van Frankrijk. De linkerzijde, die van de Champs Élysées, wordt vooral gebruikt voor permanente tentoonstellingen. Deze zijn volgens een tijdspanne van de klassieke oudheid tot het begin van de 20e eeuw verdeeld in verschillende secties. Wie een chronologische tour wil maken, kan het beste beginnen in het souterrain. Van daaruit doorloop je de (kunst)geschiedenis van de Griekse en Romeinse tijd, naar de middeleeuwen via de Renaissance tot aan de 20e eeuw. Delacroix, Jan Steen, Rembrandt, maar ook meesterwerken van Rodin, Maillol, Bonnard, Renoir en Cézanne komen aan bod. Deze prachtige en veelzijdige collectie is vooral te danken aan privéschenkingen en nalatenschappen, die het mogelijk maken om een volledig beeld te scheppen van wat er door de eeuwen heen op artistiek vlak werd bereikt. En dit alles in overtuigend en betoverend samenspel met de rijke, maar vooral overvloedige architectuur. 




Het Petit Palais in Parijs, grondplan


1902

In 1902 werd het museum officieel in gebruik genomen. Charles Girault had in zijn gewaagde ontwerp gebruik gemaakt van het aanwezige natuurlijke licht. Jammer genoeg werden de glazen daken en koepels die het licht binnenlaten, afgedekt om de kunstwerken te beschermen tegen de kwalijke gevolgen van de zon.
De Architecten Philippe Chaix en Jean-Paul Morel hebben voor dit probleem een oplossing gevonden. Ze construeerden een schuin aflopend, glazen dak bovenop een horizontaal dak, waardoor de kunstwerken en zalen nu weer volledig tot hun recht komen in een zee van natuurlijk licht.

De vernieuwing van Chaix en Morel was van groot belang, want alle schilderijen waren gemaakt in ateliers waar enkel natuurlijk licht naar binnen kon komen. Nu komt de lichtval dus beter overeen met die van het moment waarop het schilderij vervaardigd werd. 


Eikenhouten lambriseringen en boiserie


Het museum was vooral bekend om zijn tijdelijke exposities, terwijl men nu een oppervlakte van 5000 vierkante meter kan ontdekken. De schilderijen, sculpturen en kunstvoorwerpen zijn in resonantie geplaatst opdat het publiek zo veel mogelijk bewust wordt van de verschillende culturen en periodes. Voor de zeventiende eeuw, bijvoorbeeld, kan het publiek enkele mooie kunstvoorwerpen bezichtigen die niet ver gelegen zijn van de schilderijen van Rembrandt. In de sectie van de achttiende eeuw zijn er schilderijen van Boucher en van David te vinden die geplaatst zijn bij meubels en tapijtwerken van dezelfde periode.

De tuin is gereconstrueerd zoals deze origineel in 1900 was. Door de inwerking van bomen- en plantenwortels vertoonden alle vijvers echter scheuren. De mozaïeken van de vijverranden werden bedekt met cement opdat het water niet zou kunnen weglopen. Gelukkig werden deze mozaïeken wel teruggevonden. De vijvers deden al sinds tien jaar geen dienst meer en de tuin was gesloten voor publiek. Ook de vegetatie rondom de vijvers is zoals ze was in 1900. De palmbomen maken het geheel een beetje exotisch, zodat het lijkt alsof men zich op de Promenade des Anglais bevindt. Dit is niet om een band te leggen met het middellandse zeegebied, maar omdat de eerste tuinen van 1900 nu eenmaal zo waren.


In 2005 is het gebouw nog eens voor de lieve som van 264 miljoen gerestaureerd en is nu een van de architecturale parels van Parijs. Voorbeelden hiervan zijn mozaïeken vloeren, beschilderde koepels en monumentale trappen die rijkelijk voorzien zijn van siersmeedwerk. Een groot bordes aan de voorzijde leidt je naar een indrukwekkend portaal met glazen koepels, erkers en een immense zuilengang. 



Het museumcafe


In de halfronde binnenkoer bevindt zich het museumcafé. Het is zeker één van de meest sfeervolle museumcafés van de Franse hoofdstad en dus een echte aanrader. In een oase van rust, in de nabijheid van de levendige Champs Élysées vind je deze charmante binnentuin omzoomd met mozaïeken en majestueuze colonnades. Hier kan je genieten van een eenvoudige en originele kaart. Het is er niet goedkoop, maar sfeer heeft zijn prijs. Het is zeker de moeite waard, al is het maar een tasje koffie met wat macarons. 
Een impressie. Een aantal foto's uit november 2016.

 Majestueuze colonnades in een oase van rust | Le Petit Palais

Zicht vanuit het Museum Cafe |  Le Petit Palais Parijs.





Eikenhouten lambriseringen en boiserie
__________________
_______


Op de eerste etage van het Museum (collectie XVIIIe eeuw) is de collectie van Edward Tuck en zijn vrouw Julia Stell te bezichtigen.

Tuck werd als viceconsul naar Frankrijk gestuurd en zo is zijn leven als expat in Parijs begonnen. Hij gebruikte zijn aanzienlijke vermogen om kunst te verzamelen en schonk royaal aan onderwijsinstellingen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Hij heeft eveneens steun verleend aan het American University Center in Parijs en aan de renovatie van openbare monumenten in Rome en Monte Carlo. Zijn grootste gift was na zijn dood in 1938 te Monte Carlo, hij schonk zijn hele kunstcollectie aan Frankrijk. De waarde van de collectie op dat moment was $5 miljoen. Om zijn vrijgevigheid te eren, heeft de stad Parijs een Avenue naar hem genoemd vlak in de buurt van Le Petit Palais waar zijn kunstcollectie is ondergebracht.


EDWARD TUCK, Petit Palais





Petit Palais in Parijs

Le Petit Palais Paris, Collection Edward Tuck

Eikenhouten lambriseringen en boiserie

Petit Palais in Parijs | Eikenhouten lambriseringen en boiserie


Le Petit Palais Paris, Collection Edward Tuck



Eikenhouten lambriseringen en boiserie

Le Petit Palais Paris, Collection Edward Tuck

Eikenhouten lambriseringen en boiserie



Eikenhouten lambriseringen en boiserie


Het Peitit Palais in Parijs



https://www.patrickdamiaens.nl