WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

maandag 27 mei 2024

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer | Vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur

 

vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam 
 Ornamenten en composities in marmer uitgevoerd
vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur

In de maand mei van 2024 was ik weer eens in Amsterdam voor een aantal dagen. Het Rembrandt Museum, Rijksmuseum en Artis dierentuin stonden op het programma. Maar ik keek het meest uit naar een bezoek aan het Koninklijk Paleis op de Dam. Het Paleis is geopend voor bezoekers op het moment dat er geen koninklijke ontvangsten plaatsvinden. Tijdens uw bezoek ontvangt u een gratis audiotour. De entree is in vergelijking met Nederlandse Musea en bezienswaardigheden erg schappelijk, slechts 12,5 Euro. 

Openingsuren van 10:00 tot 17:00 uur. Een bezienswaardigheid zonder lange wachtrijen of verplicht online booking. Het is een bijzonder indrukwekkend 17de-eeuws gebouw gelegen op de Dam, dat voor het een Paleis werd (begin 19de eeuw), het Amsterdamse stadshuis was.

vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten


In 1648 werd begonnen met de bouw van het nieuwe stadhuis van Amsterdam. Anderhalve eeuw werd het paleis als stadhuis gebruikt. In 1768 werd het gebouw voor het eerst enkele dagen als paleis gebruikt. Reden was de feestelijke ontvangst van stadhouder Willem V en Prinses Wilhelmina van Pruisen in de hoofdstad.

In 1806 werd Lodewijk Napoleon, de broer van de Franse keizer Napoleon, Koning van Holland. In 1808 nam hij het stadhuis op de Dam in gebruik als Koninklijk Paleis. Na de val van Napoleon in 1813 gaf Prins Willem van Oranje, de latere Koning Willem I, het paleis in eerste instantie terug aan de stad Amsterdam. Na zijn inhuldiging zag hij echter het belang in van een verblijfplaats in de hoofdstad. Het gemeentebestuur van Amsterdam stelde het voormalige stadhuis op zijn verzoek opnieuw ter beschikking aan de Koning. In 1936 werd het paleis eigendom van de staat.


Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten
Koninklijk Paleis Amsterdam plattegrond (1ste etage) 

Bij ceremoniële staats- en familieaangelegenheden functioneert het paleis op grootse wijze. Bij staatsbezoeken logeert het bezoekende staatshoofd met gevolg in het paleis te Amsterdam, en wordt daar ook officieel ontvangen. Op 30 april 2013 deed koningin Beatrix in het paleis officieel afstand van de troon, net als haar moeder Juliana dat deed in 1980. De uitreiking van de Grote Prins Claus Prijs en de Zilveren Anjers vinden elk jaar in het paleis plaats.

Op de momenten dat de koning en de leden van het Koninklijk Huis geen gebruik maken van het paleis, dat is een groot gedeelte van het jaar het geval, is het gebouw echter opengesteld door de Stichting Koninklijk Paleis Amsterdam. Vaak is er in de zomer een tentoonstelling. Zo is na de uitreiking van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in de maand oktober de mogelijkheid de geselecteerde kunstwerken te bekijken.

vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuurKoninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Bron van inspiratie voor de houtsnijder

Artus Quellinus

Artus Quellinus de Oude, Artus Quellinus I of Artus (Arnoldus) Quellijn (20 of 30 augustus 1609, Antwerpen - 23 augustus 1668, Antwerpen) was een Vlaamse beeldhouwer.

Hij wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger van de barok in de beeldhouwkunst in de Zuidelijke Nederlanden. Hij werkte lange tijd in de Republiek en had grote ateliers in Antwerpen en Amsterdam. Zijn werk had een grote invloed op de ontwikkeling van de beeldhouwkunst in Noord-Europa.

Hij kreeg opdrachten in Amsterdam en werkte vanaf 1650 vijftien jaar aan het nieuwe stadhuis samen met de hoofdarchitect Jacob van Campen. Dit bouwproject, dat nu het Koninklijk Paleis op de Dam heet, en in het bijzonder de marmeren decoraties die hij en zijn werkplaats maakten, werden een voorbeeld voor andere gebouwen in Amsterdam.

Het team beeldhouwers dat Artus begeleidde tijdens zijn werk aan het Amsterdamse stadhuis bestond uit veel beeldhouwers die later zelf vooraanstaande beeldhouwers zouden worden, zoals zijn neef Artus Quellinus II, Rombout Verhulst, Bartholomeus Eggers en Gabriël Grupello en waarschijnlijk ook Grinling Gibbons.

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Bron van inspiratie voor de houtsnijder


Ornamentiek en Parafernalia composities in marmer.

De foto's die ik nam in mei 2024, zijn composities van ornamenten en Parafernalia in marmer uitgevoerd, ze bevinden zich allemaal in de burgerzaal, noord en zuid galerij. Het aanbod van composities als inspiratiebron is veel te groot om ze allemaal aan bod te laten komen in dit blog onderwerp. Dus ik heb maar een geperkte selectie gemaakt. Deze samenstellingen van ornamenten en composities van parafernalia zijn ook een interessante bron van inspiratie voor de houtsnijder. 

Het is zeer de moeite dit stadspaleis eens te bezoeken als jullie in Amsterdam zijn.  

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Centraal in het vroegere stadhuis is de Burger­zaal, 25 m hoog. De Amsterdamse stede­maagd zit boven de deur­opening aan de Damkant, om haar heen twee reliëfs die goed bestuur verbeelden. Aan de andere kant van de zaal het beeld van Atlas met het hemel­gewelf op zijn schouders. Daaronder Gerechtigheid die Hebzucht en Afgunst vertrapt. De marmeren vloer is ingelegd met kaarten van het oostelijk en westelijk half­rond en een kaart van de noorde­lijke sterren­hemel, om Amsterdam te laten zien als centrum van het universum. Deze kaarten, de grootste bestaande, waren gebaseerd op het werk van beroemde cartografen uit de 17e eeuw.


Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten


Vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes 
in 17e -eeuwse architectuur

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten




vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur

vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten


Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten


Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

vruchtenfestoenen en bloemenguirlandes in 17e -eeuwse architectuur

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten

Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten


Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten



Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten



Koninklijk Paleis Amsterdam | Ornamenten en composities in marmer |  Trofeeën en Parafernalia composites en ornamenten
https://www.patrickdamiaens.info

woensdag 1 mei 2024

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Naturalistische preekstoel met ornamenten

Naturalistische preekstoel | Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk, Leuven

Naturalistische preekstoel

Deze monumentale preekstoel was gemaakt voor de abdijkerk (Norbertijnen) van Ninove en bestaat uit een rots en twee palmbomen. Onderaan is de bekering van Norbertus afgebeeld en Petrus in een grot. In 1807 is hij overgebracht naar de Leuvense Sint Pieters.

 

De collegiale Sint-Pieterskerk in het hart van Leuven is een rooms-katholieke kerk, gebouwd in de stijl van de Brabantse gotiek (15e eeuw). 

Aan het kerkgebouw werd in de loop van de 15e eeuw gewerkt door enkele beroemde laatgotische bouwmeesters, waaronder Sulpitius van Vorst, Jan II Keldermans en Matthijs de Layens.

De naturalistische preekstoel was een type kansel dat van de 17e tot de 19e eeuw geproduceerd werd in de Zuidelijke Nederlanden (vooral in het hertogdom Brabant en de heerlijkheid Mechelen). 

Op hun barokke hoogtepunt waren het eikenhouten totaalkunstwerken waarvan de onderdelen (steun, kuip, trap, klankbord) tot een sculpturaal geheel versmeed waren.

Aan de voet van de preekstoel uit 1724, van de hand van houtbeeldhouwer Jacques Bergé of (Jacob Berger), is Norbertus van zijn paard gestort. Een eekhoorntje vlucht verschrikt in de bomen. 

De preekstoel was vervaardigd voor de premonstratenzerabdij van Ninove en staat sinds het begin van de 19de eeuw in Leuven opgesteld. De oude kansel van de Sint-Pieterskerk was immers tijdens de Franse Revolutie verkocht.


Een aantal detail opnames:

Naturalistische preekstoel | Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven

Naturalistische preekstoel | Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten


Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Naturalistische preekstoel | Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven



Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten
Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven |
18de-eeuwse preekstoel 

Preekstoel in de collegiale Sint-Pieterskerk in Leuven | 18de-eeuwse preekstoel | Preekstoel met ornamenten
https://www.patrickdamiaens.info