WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

vrijdag 24 december 2021

Leven zonder een GSM of mobiel | Echt vrij zijn kan enkel zonder mobiel | De tijd vliegt snel, gebruik hem wel.

Het leven zonder een GSM of mobiel |  Echt vrij zijn en dit zonder mobiel.

Persoonlijk kreeg ik steeds meer de drang om een blogitem te publiceren over hoe het is te leven zonder mobiel of GSM, ik was de afgelopen jaren reeds met het idee aan het spelen om hierover iets te publiceren.

Het leven zonder een GSM of mobiel | 

Echt vrij kan enkel zonder mobiel.

2021. Op het internet kan ik nergens info of een publicatie vinden over mensen die helemaal geen mobiel bezitten. Een jaar of 15 geleden nog wel. Ben ik nu echt één van de laatste personen in de lage landen die helemaal geen Mobiel of GSM heeft of word er niets online over dit onderwerp gepubliceerd?  Ik schrijf er nu over om mijn ervaringen en gevoelens met mobiele telefonie kenbaar te maken..

( Hou er rekening mee bij het lezen van dit artikel, dat het bezitten van een mobiel een persoonlijke keuze is en geen vingerwijzen is, ik heb respect voor ieder zijn keuze)

Hoe het begon.

Tja, hoe moet ik beginnen, 54 jaar ( 2021) heb een succesvolle zaak, heb wereldwijd +/- bekendheid in mijn sector. Ik ben op elk niveau met sociale media bezig, Facebook, Instagram, Twitter.... heb verschillende blogs en websites en ga dus zeker met de tijd mee.  Ik gebruik deze virtuele middelen enkel om mijn werk te promoten. Toch heb ik nog nooit een mobiel of GSM gehad. Misschien is dit voor vele mensen onbegrijpelijk of zelfs beangstigend maar voor mij is het gewoon een dagelijkse realiteit geworden, een realiteit waar ik helemaal niet meer bij stil sta. 

Ik vraag me soms af hoe ik tot nu toe heb kunnen overleven, in een wereld waar mensen steeds meer online of verplicht bereikbaar moeten zijn? Als ik nu 30 jaar terug in de tijd ga, best eigenaardig.

Ik weet nog op café, dit moet zo ongeveer in 1995 zijn geweest, dat sommige van mijn tijdsgenoten een mobiel kregen van hun gefortuneerde ouders.  Deze "rijkelui kindjes" ( dialect "de dikke nekken") zoals ze genoemd werden, na wat alcohol verbruik, telefoneerden dan in het café naar de waard om de bestelling door te geven; , puur om op te scheppen. Jongens wat was dit lachen, of ze lieten zich op restaurant of café telefoneren om aan te tonen hoe belangrijk ze waren. Op dat moment diende het ding enkel om op te vallen

De andere 99% op café had geen mobiel, hadden die ook niet nodig. Een mobiel was gewoon een pakken geld kostend stuk speelgoed en dan spreek ik nog niet over de kostprijs om een gesprek te voeren via een mobiel, het was een aderlating.

Op  dat moment spraken mensen gewoon met elkaar op café, maakte duidelijke afspraken, vertelde grapjes, genoten van het moment, etc.... de afleiding van een mobiel bestond niet.


Patrick Damiaens | Leven zonder een GSM of mobiel | echt vrij zijn zonder mobiel

Van kwaad naar erger

Na dit commerciële debuut van de GSM/mobiel, hebben Motorola, Nokia, Ericsson, Samsung.... gouden tijden gekend, op een bepaald moment was het zelfs hip en trendy om een zo klein mogelijke GSM te bezitten, je moest ze met drie vingers vasthouden en kon er in op café groots mee uitpakken, de laatste nieuwe Nokia te bezitten was het gespreksonderwerp.  En zo is de groep GSM eigenaren op zeer korte tijd snel groter geworden, de aankoop ervan en het telefoneren steeds goedkoper.

Waarschijnlijk zal ik wel op een bepaald moment hebben gezegd tegen vriend en familie, ik wacht nog even, "even de kat uit de boom kijken" voordat ik er zelf een koop, "maar ik weet nog niet welke". Omdat de verschillende types van mobieltjes zo snel na elkaar op de markt kwamen, heb ik mijn aankoop van het jaar steeds maar uitgesteld, om toch maar niet de verkeerde of beter gezegd de achterhaalde aankoop te doen.

En door dit afwachten en aftasten is het er gewoon niet meer van gekomen die belangrijke aankoop, en uiteindelijk was de hype, het hippe "om een mobiel te hebben" gewoon voorbij en  kwam al snel de reflex van velen: je hebt toch nooit rust met dat ding, overal maar kunnen gebeld worden, maar deden gewoon verder.

Anno 2021 herhaalt zich dit met de smartphone maar vele malen versterkt. Wat ik wel merk is dat steeds meer mensen en vrienden minder met elkaar aan het praten waren, maar meer SMS  berichtjes naar elkaar verstuurde.

Leven zonder een GSM of mobiel |  Echt vrij zijn kan enkel zonder mobiel | De tijd vliegt snel, gebruik hem wel.


Smartphone ( De veegtelefoon)

En toen kwam er de smartphone, eerst een Blackberry en later de Apple smartphone (+/- 2005) een afleiding met steeds meer toeters en bellen en pokkeduur. De beginfase marketting was puur om mobiele telefoons te verkopen, onder het motto "bereikbaarheid" en later marketting onder het mom van “sociaal communiceren”, om op deze wijze zo veel mogelijk advertenties te verspreiden.

En 15 jaar later (2021) is ook deze periode "de juiste keuze maken van smartphone" ook aan me voorbij gegaan, onbegrijpelijk hoe dit apparaat aan mijn aandacht voorbij gegaan is, waarschijnlijk moet ik geslapen hebben of was ik zo met mijn ambachtelijke werkzaamheden en echte belangrijke dingen bezig dat ik gewoonweg niet gemerkt heb hoe dit "onmisbaar" mobieltje langzamerhand de bovenhand kreeg in onze samenleving.

Grappig detail eigenlijk is dat het nu (2021) hip en belangrijk is om een zo groot mogelijke smartphone te bezitten, en liefst nog custom made. Hoe tijden toch kunnen veranderen, ik sta nog steeds aan de zijlijn; ik kijk, observeer en lach.

Door deze indirecte aanpak heb ik geleerd dat ik mijn leven niet wil laten leiden door een apparaat dat mij constant stimuleert met allerhande onderwerpen zoals religie, eten, drinken, denken, kopen, ik moet niet 24/24 bereikbaar zijn en innerlijke rust en de vrijheid in mijn hoofd is onbetaalbaar, een vrijheid in het nemen van spontane beslissingen zonder de virtuele manipulatie. Ik beschouw een smartphone zelfs als een obstructie, een belemmering om zelf beslissingen te nemen of creatief te zijn.

Ik betrap me zelf geregeld op de huis-PC dat ik reeds een aantal uren naar YouTube filmpjes aan het kijken ben, zappend van het ene naar het andere “interessante” onderwerp . 

En voor dat je het weet is de dag voorbij. Zo interessant en perfect gebracht zijn sommige van deze onderwerpen, maar schenkt  kijken je ook echte voldoening? Of hou je er andere gevoelens aan over, de gemiste kansen en keuzes, misschien wel eerder jaloezie of gevoel van leegte, het gevoel dat je iets misloopt in het leven.


Patrick Damiaens | Leven zonder een GSM of mobiel | echt vrij zijn zonder mobiel


Sociale media "Brood en spelen"

Sociale media zijn de moderne "brood en spelen" geworden, een soort van virtuele afleiding zodat de bevolking zich niet meer bezig houdt met de echte belangrijke zaken, het draait trouwens allemaal om altijd en overal een goed gevoel te hebben en de sociale media spelen hier een zeer grote rol.

Social media is voor het grootste deel gewoon "bagger", vluchtige cultuur, het geven van meningen en reageren op berichten, energie dat tot niets leidt, mensen die uren, elke dag, week, maand, jaar(en) hun meningen en frustraties moeten online zetten en deze virtuele vluchtigheid ook zo nodig moeten delen.  Alles onder het motto “vrijheid van meningsuiting”.

Alles delen met iedereen, het laten zien hoe goed je het wel hebt om weeral op reis te zijn, met vrienden gaan eten, nieuwe auto, flashy kledij, enz… en dan maar klagen dat de privacy gestoord is, want op alles wat gepost wordt moet er bijna verplicht gereageerd worden, ook het verzamelen van zoveel mogelijk “likes” is voor velen een sport geworden, een zoektocht naar dopamine.

Nutteloze onderwerpen die enkel als doel hebben om te polariseren. Links of rechts, etnisch-culturele-religieuze verschillen of banale onderwerpen zoals "Max Verstappen" ( Wereldkampioen F1, 2021) Belg of Nederlander is, iedereen weet toch dat hij Maaseikenaar is  ;) , het is allemaal nutteloos roepen en tieren dat eigenlijk tot niets leidt.

Een bijzonder verslavende bezigheid dit alles, dat eigenlijk tot niets leidt en een zeer grote groep gebruikers in opvoedkundige zin verzuimd hebben zich te scholen in verantwoord gebruik en waardigheid in de bloedlijn ver te zoeken is.


Een App voor dit...en een App voor dat...

Zijn er voordelen? Ik weet het niet echt, ik kan er niet over meespreken, maar argumenten zijn er genoeg van mensen waarmee ik geregeld in contact sta. "Gemakkelijk is het wel om er één te bezitten” zeggen ze dan, maar is dit het enige argument? De enkelingen, en ik bedoel echt "die enkele" die nog de traditionele GSM -mobiel a la Nokia hebben is bijna herleid tot niets, iedereen heeft tegenwoordig een "gepersonaliseerd comandocentrum".

Natuurlijk met de nodige apps waarvan je verwacht word “die absoluut nodig te hebben”, apps die je proberen te overtuigen dat ze je het leven gemakkelijker proberen te maken. En is dit nu wat een smartphone voor dient? Zoveel mogelijk het persoonlijk denken en beslissingen maken/nemen vereenvoudigen. Ik zeg altijd, moeilijk gaat ook, wat is er verkeerd met moeilijk? 

Misschien is dit wel een voordeel. Ik betrap ze wel eens, mensen waarmee ik in gesprek ben, tijdens het gesprek of vlak erna,  het gespreksonderwerp of details ervan moeten opzoeken op Google. 

Ik observeer en het leek me een voordeel, tot ik dit vertelde aan een iemand met een nuchtere kijk op de samenleving. Die zei mij dat dit opzoeken niets met een "smartphone voordeel" te maken heeft, maar enkel met het gemis aan wijsheid, en voor kennis over banale onderwerpen die 30 jaar geleden algemene kennis waren moet men anno 2021 Googelen.

Met andere woorden, met ons onderwijs systeem is ook iets mis mee. Dat leren omgaan met een smartphone zou een taak voor de scholen kunnen zijn, maar die slagen er nu al niet in om de kinderen goed te leren rekenen, correcte taalbeheersing bij te brengen.  Is het dan een taak voor de ouders?...........

En de argumenten van smartphone eigenaars blijven maar komen, het is net dat ze me absoluut willen overtuigen van het nut ervan."wat als je autopech hebt wat dan".....

Tja, ik die 38 jaar dat ik met een auto rij heb ik nog nooit gebruik gemaakt van een 'praatpaal' die anno 2021 ook reeds verdwenen is uit onze samenleving. Moest dit toch zo zijn, dan bel ik wel even aan bij een huis of vriendelijke voorbijganger, laat de pechdienst komen, en het is opgelost.

Vroeger zat je - letterlijk - gewoon met papieren kaarten in de auto of op de fiets. Of: je vroeg gewoon aan een vreemde de weg.

En doe dit anno 2021 nog steeds, het help om beter inzicht te krijgen van stad, afstanden, wegennet, borden lezen... leren inschatten en nadenken. En voor alle zekerheid neem ik mijn TomTom mee, toch even Murphy's Law incalculeren. ;)

Als je vroeger op vakantie was had amper contact met het thuisfront. En als je dan al eens kon bellen, dan hoorde je vooral gekraak en geruis.

Toch geweldig, de vakantie ervaren zoals het of ze is zonder de noodzakelijke selfies of sociale media om te laten zien hoe goed je het hebt. Of nog erger nog, je vakantie op een wijze plannen dat nog voor je in het vliegtuig stapt richting NY je City trip zo programmeert, dat je absoluut selfies wil met bepaalde gebouwen en hippe plaatsen en te posten op sociale media.

De sociale druk om toch maar niets te missen op die City trip, maar de stad op een natuurlijke wijze “ervaren” dat hebben ze niet gedaan.

Leven zonder mobiele telefoon | Leven zonder een GSM of mobiel |  Echt vrij zijn kan enkel zonder mobiel

Blijkbaar was ik “mediageil” midden jaren ‘90

Tussen 1992 en 2000 heb ik geprobeerd de basis te leggen voor de naambekendheid van mijn zaak, budgetten voor reclame  had ik absoluut niet. En in kranten en magazines staan was één van de manieren om op te vallen of je ambachtelijk product bekend te maken en heb er bijna 10 jaar een sport van gemaakt om redactionele reportage te scoren. En dat lukte aardig.

Eigenlijk een hele simpele manier van op te vallen, als ik bijvoorbeeld op skivakantie in Frankrijk was, kocht ik in de plaatselijke kiosk een magazine waarvan ik dacht, dat een reportage over mijn werk een meerwaarde voor het magazine zou kunnen zijn. Terug van vakantie schreef ik ( ja, schrijven!) een brief inclusief fotomateriaal en reeds gepubliceerde artikels naar de desbetreffende redactie. 

Netjes in een grote briefomslag ging het dan richting Frankrijk, honderden van deze brieven heb ik geschreven in deze periode. En geregeld was er dan een hoofdredacteur die mijn verhaal wou publiceren, er werd een interview afgenomen ...soms een kleine bijdrage en soms een uitgebreide. Deze publicaties zijn de basis geweest van mijn prille naambekendheid in de wereld van het houtsnijden.

Met deze publicaties kwamen natuurlijk ook de telefoontjes en de opdrachten binnen, misschien niet altijd direct, want ik kan me nog goed herinneren dat er geregeld mensen aan de voordeur stonden met een publicatie in de hand van een aantal jaren oud. De portfolio werd steeds groter, de opdrachten belangrijker en dit alles met een reclamebudget van 0 Bfr. (0 Euro)

Op de jaarlijkse tentoonstelling in juni op het Technisch Instituut Sint Jansberg te Maaseik   zei me eens (ik meen in 1998) een oud leraar houtsnijden dat ik "mediageil" was  door steeds weer in kranten te staan. Ik wist op dat moment niet hoe ik dit moest opvatten, was dit goed of slecht, maar op de manier hoe hij het bracht leek zijn opmerking eerder iets vies. Blijkbaar een gevoelige snaar geraakt dacht ik.

Ben er zeker van dat diezelfde persoon op dit moment er weinig probleem mee heeft om foto's van zijn vakantie, nieuwe aankoop van.... of familiefeest te delen met de hele wereld. Dus wie is nu mediageil? Ik, die dit deed om te "ondernemen" een zoektocht naar opdrachten en naambekendheid of een gepensioneerde leraar die zich gepasseerd voelt en deze leegte wil opvullen met dagelijkse shot dopamine moet ervaren.

 

Uiteindelijk heeft deze "Mediageilheid" midden tot eind jaren '90 ervoor gezorgd dat op dit moment magazines wereldwijd vragen om een redactioneel interview te mogen publiceren en vinden dat mijn volharding wat mijn werkzaamheden betreft, een meerwaarde is voor hun krant of magazine. En nog steeds gratis ;) .

 

Patrick Damiaens | Leven zonder een GSM of mobiel | echt vrij zijn zonder mobiel

Internet

Waar dient het huidige internet voor mij persoonlijk dan wel voor?  Eigenlijk hetzelfde als de briefomslagen van midden jaren '90, maar nu gaat dit allemaal veel sneller, een connectie maken met eventuele klanten of je bekend maken bij redacties is voor de zaak een grote meerwaarde.

Het is de perfecte plaats voor het promoten van je vakmanschap en creativiteit, en bij mij thuis gebeurt deze afleiding enkel en alleen met de PC thuiscomputer, er komt zelfs geen laptop aan te pas. 

Een laptop kan reeds een storend element zijn in een woning of relatie, er is maar één plek in het huis waar je op het internet kan om zo de afleiding beperkt te houden. En zelfs dan betrap ik me zelf geregeld me uren lang op sites te begeven die niet echt meerwaarde geven aan mijn bestaan.

Norm

Het is opmerkelijk en zelf wat beangstigend dat een mobiel of zal ik maar zeggen smartphone de norm geworden is, ik stel me af en toe de vraag waarom moet ik in een restaurant de QR code van een menukaart moet scannen? Of tickets voor musea, cinema of theater met je smartphone moet bestellen en betalen? Je verplicht inloggen hier en daar.... en ga zo maar door. Niet zozeer het hebben van een smartphone maar het moeten actief zijn op de sociale media is wat de druk oplegt bij de huidige generatie. 

En dan die *WhatsApp groepjes, de sociale druk van vrienden, collega's, familie, school...om in één van deze "praatgroepen" opgenomen te worden, onnodige discussies en nutteloze gesprekken over nutteloze onderwerpen, ik heb het zelf meegemaakt met mijn partner, onder lichte druk van haar collega's heeft ze een smartphone gekocht zodat ze mee kon doen aan die "belangrijke" gespreken. Je zult maar iets gemist hebben... 

* WhatsApp is een mobiele app voor instant messaging ontwikkeld voor de smartphone. Met een internetverbinding is hiermee te chatten en kunnen digitale foto's, geluids- en video-opnamen, documenten of GPS-coördinaten worden doorgestuurd.

 

De tijd vliegt snel, gebruik hem wel.

Het enigste wat een mens heeft is tijd, en dat zijn velen onder ons vergeten.

Tijd vliegt voorbij en komt nooit meer terug, en die ben je effectief ook kwijt, dus de tijd die je "verbruikt hebt" om te reageren of een frustratie te uiten op YouTube, social media en dan nog eens moeten reageren op deze reacties zullen uiteindelijk tot niets leiden, en verdwijnen in de tijd. Het is gebakken lucht.

Vanaf de zijlijn ervaar ik een hedendaagse samenleving, een generatie die opgroeit met een smartphone in zijn hand, de keuzestress die ze moeten ondergaan of de stress die ze ervaren van niet genoeg "likes" en dan spreken we nog niet van negatieve reacties te krijgen op sociale media berichten, word steeds groter. 

En dan spreken we nog niet over wat er allemaal in hun hoofd omgaat als ze hun  smartphone vergeten hebben (dat zou al heel uniek zijn), het opladen van de batterij of geen Wifi hebben, bijzonder grappig allemaal. Ik denk dat het een gevoel moet zijn zoals die van een alcoholist, die je zijn alcohol of de roker zijn sigaretten afneemt.

Leven zonder mobiele telefoon | Leven zonder een GSM of mobiel |  Echt vrij zijn kan enkel zonder mobiel


Conclusie

De innerlijke rust die ik heb is onbetaalbaar, het is net als een wandeling, die ik dan ook ervaar als een echte wandeling, een moment van rust en  nadenken,  hoe ik problemen in het atelier moet aanpakken. Ik wordt namelijk niet afgeleid en blijf steeds gefocust met wat ik bezig ben.

Kent u het woord nog? Het woord verveling of de dode momenten, op restaurant, in de vertrekhal van een luchthaven, aan het bushokje, in de trein, leunend tegen een muurtje, etc....) Het is een automatisme geworden voor velen om dit dood moment op te vullen door een smartphone die je stimuleert om mee te doen met de rest van de maatschappij. Zo een moment van verveling is goed voor je, studies hebben dit reeds bewezen.

Verveling betekent niet dat je absoluut niets anders te doen hebt, maar dat alternatieven om bezig te zijn niet erg aantrekkelijk zijn. Deze dode momenten zetten je aan tot een andere manier van denken en zelfs creativiteit.  Mocht je interesse hebben over dit moment iets meer te weten, hier een link naar het onderwerp:


En dan nog een laatste tip aan alle Smartphone gebruikers er zit een aan-en uitknop op. Die moet vaker gebruikt worden of laat hem gewoon thuis liggen. 

Hopelijk is de tijd die ik verbruikt heb met het schrijven en samenstellen van dit onderwerp voor een aantal bloglezers een  leuke en leerrijke bezigheid, ik persoonlijk heb er toch plezier aan beleefd.


Patrick Damiaens | Leven zonder een GSM of mobiel | echt vrij zijn zonder mobiel
https://www.patrickdamiaens.info



woensdag 1 december 2021

Aubert Parent in het J. P. Getty Museum | Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent


Aubert Parent in het Getty Museum, Los Angeles.

Aubert-Henri-Joseph Parent 
(Cambrai, 13 december 1753 - Valenciennes, 27 november 1835)

Vele jaren geleden kwam ik toevallig  in contact met het houtsnijwerk van deze extreem begaafde Franse houtsnijder, en zijn fantastisch gedetailleerd werk is me steeds blijven fascineren. 

Aubert Parent is samen met de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721), mijn andere grote bron van inspiratie. Het werk van deze twee houtsnijders is het perfecte voorbeeld hoe hoog kwalitatief houtsnijwerk eruit moet zien.

Het Getty Museum in Los Angeles en het Metropolitan in New York hebben allebei  een topwerk van Aubert Parent in hun vaste collectie, waarschijnlijk dé topstukken van zijn hand. Het zijn reliëfs, waar het meest over geschreven is geworden of  de afbeeldingen ervan geregeld terug te vinden zijn op Blogs en websites.

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent
Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent


Dit virtuoze houtsnijwerk dat zich in het Getty Museum (LA,USA) bevindt is blijkbaar vervaardigd uit één enkele plank lindenhout, toont op fantastische wijze de kundigheid van de maker Aubert Parent, die in 1777 bekendheid verwierf toen één van zijn gesneden panelen als geschenk werd aanvaard door zijne Majesteit Lodewijk XVI, koning van Frankrijk. 

Het lindenhouten reliëf toont een vaas met bloemen waaronder klaprozen, rozen, seringen, lelietjes-van-dalen en madeliefjes.. de vaas is geplaatst op een sokkel. Afmetingen zijn 70 x 48 cm en het heeft een reliëf van 6 cm.

Parent gebruikte de verschillende niveaus van het snijwerk om de compositie levensechter te laten lijken. Zo staan de afgeplatte "gesneden" acanthusbladeren en reliëfs op de vaas en sokkel in schril contrast met de "echte" bladeren van de rozen en de wijnranken eromheen. 
Parent merkte ooit op dat vooral de tere seringenbloesems bijzonder moeilijk te snijden waren, omdat ze zowel van boven als van onderen moesten worden bewerkt zonder te breken.

Het onderste deel van het tafereel - een paar vogels die hun nest verdedigen tegen een grasslang,  verwijst naar de ouderlijke verantwoordelijkheid en, indirect, naar de plicht van de Franse monarchie tegenover haar onderdanen aan het begin van de Franse Revolutie.

Geniet even van de mooie detailopnames van dit reliëf, het is een lust voor het oog.


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten paneel van Parent

Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindehouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent

https://www.patrickdamiaens.info


Aubert Parent in het Getty Museum |  Lindenhouten reliëf van houtsnijder Aubert-Henri-Joseph-Parent
Follow us on Instagram




maandag 1 november 2021

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs

 Het houtsnijwerk op lambriseringen in de sacristie 



Gelukkig heb ik door de jaren heen Parijs veel bezocht en heb een aanzienlijke reserve aan onderwerpen die nog niet gepubliceerd zijn. Door Covid-19 heb ik niet meer het gevoel om spontane en vrije beslissingen te nemen, dus het zal nog lang duren voordat ik nog eens in Parijs geraak. 

In de zomer van 2019 bracht ik een aantal dagen door in de Franse hoofdstad, Parijs. Ik probeer steeds deze korte vakanties zo in te plannen dat ik bepaalde musea, bezienswaardigheden of kerken kan bezoeken of combineren. 
Ik had op deze korte trip voorzien een grondiger bezoek aan het 6de arrondissement, namelijk de wijk Saint-Germain-des-Prés, dat zich op de linkeroever van de Seine bevindt.
In de Saint- Sulpice van Parijs bevindt naar mijn mening de mooiste sacristie die ik tot nu toe heb mogen ontdekken. Het meubilair en lambrisering is overdadig voorzien van  ornamenten in Lodewijk XV-stijl, meters hoge trofeeën met als thema religie, een lust voor het oog.

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
De Saint-Sulpice in Parijs



Saint- Germain-des-Prés is één van de bekendste en trendy wijken van de stad. Dit deel van Parijs is bijzonder romantisch, zeer charmant en geraffineerd; zijn geschiedenis en bezienswaardigheden trekken toeristen uit de hele wereld, die komen genieten van de unieke sfeer die er heerst.

Vorige eeuw ontmoete in dit deel van Parijs intellectuelen en filosofen elkaar; zo kwamen hier illustere namen als Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre of Ernest Hemingway. 
Na de Tweede Wereldoorlog bereikte deze reputatie zijn hoogtepunt, met onder andere het beroemde café de Flore dat gelegen is  aan de Boulevard Saint-Germain. Een bekend ontmoetingsplaats van vele artiesten en schrijvers. Behalve dit establishment, zijn er nog andere iconische locaties, zoals café des Deux Magots of brasserie Lipp.

De Saint-Sulpice in Parijs


De Saint-Sulpice

De Saint-Sulpice is een 17e-eeuwse kerk die gewijd is aan de heilige Sulpicius de Vrome en is 118 meter lang en 57 meter breed. En is niet veel korter dan de Notre-Dame en hiermee is het de op één na de grootste kerk van Parijs. Onder de kerk liggen meerdere crypten, die samen vrijwel hetzelfde oppervlak hebben als de kerk zelf.

De Saint-Sulpice was de grafkerk van een aantal bekende Franse families, waaronder Condé, Conti en Luynes. 

Muurschilderingen van Eugène Delacroix

In de kapel van de Heilige Engelen, direct rechts naast de ingang van de Saint-Sulpice vind je geweldige muurschilderingen van Eugène Delacroix. Het gaat hier om de schilderingen ‘De worsteling van Jakob met de engel’, ‘Aartsengel Michael met de duivel’ en ‘De verdrijving van Heliodorus uit de tempel’. 
Meer van zijn werk kan overigens bekeken worden in het Musée Delacroix in Parijs en zijn meest bekende schilderij (De vrijheid leidt het volk) is te vinden in het Louvre.

Prachtig houtsnijwerk in de sacristie 

Het meest fascinerende onderdeel van mijn bezoek was de sacristie van deze kerk. Een prachtige lambrisering, uitbundig versierd met uitzonderlijke composities van houtsnijwerk en meters hoge trofeeën met als thema, hoe kan het anders, religie. De eerste keer dat ik dit thema voor het eerst zag was in 2007 en dit als versiering op de stenen zuilen die zich in de kapel in het kasteel van Versailles bevinden. (Foto hieronder)   

De Saint-Sulpice in Parijs
Kapel in het Kasteel van Versailles, 2007

Kapel in het Kasteel van Versailles, 2007
Kapel in het Kasteel van Versailles, 2007

Deze meters hoge trofeeën met als thema religie in de sacristie van de St-Sulpice, zijn in eikenhout vervaardigd en van sommige panelen zijn de versieringen en ornamenten voorzien van bladgoud, wat bijzonder mooi afsteekt met het donkerkleurige eikenhout. Overdadig gebruik van kerkelijk gerei in de liturgie komen aan bod in deze trofeeën. 
Monstrans, miskelk, kaarsen, kaarsenhouders, wijwatervaten, een bisschopsstaf, de mijter van de Paus of bisschop...... en dit in combinatie met muziekinstrumenten zoals violen, houtblazers en partituren. Een waar lust voor het oog. Wat een een werk moet het geweest zijn om deze panelen te snijden, en welk een inzicht en verbeelding moet deze ambachtsman ( kunstenaar) gehad hebben, gewoon om jaloers van te worden. Het snijwerk in de sacristie, daterend uit 1735, was een geschenk van de minister van Financiën van Lodewijk XV ter gelegenheid van zijn (de dominee zijn) huwelijk.

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
De Saint-Sulpice in Parijs |
Prachtig houtsnijwerk in de sacristie 

Restauratie van de lambrisering en interieur van de sacristie

Na een onderzoek in 2002 bleek dat het houtsnijwerk van de sacristie, de achttiende-eeuwse vergulding, en het gewelfde stenen plafond in slechte staat bevonden. Stof en roet van kaarsen en wierook hadden aanslag op de muren en lambriseringen veroorzaakt, waardoor de religieuze decoratieve details van de houten lambrisering aan het oog werden onttrokken. 
Het World Monuments Fund beheerde de restauratie van de binnenversiering, die tussen 2002 en 2005 werd uitgevoerd. De houten lambrisering, het stenen plafond en het ijzeren balkon werden schoongemaakt en behandeld. Op plaatsen waar de vergulding was aangetast, werd nieuw bladgoud aangebracht en met een patina bedekt. De restauratie van de sacristie maakte deel uit van een groter conserveringsplan voor de hele Saint-Sulpice.

Patrick Damiaens | De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De sacristie is een lichtend voorbeeld van Frans vakmanschap en bouwkundig ontwerp. Onder de gewelven van Saint-Sulpice trouwde Victor Hugo met Adèle Fouché, en de kerk was ook getuige van de doop van vele belangrijke personen, zoals de Markies de Sade en Charles Baudelaire. De sacristie van Saint-Sulpice was 300 jaar lang grotendeels ongemoeid gelaten vóór het WMF-project in 2002, een project dat welverdiende aandacht voor de ruimte heeft gebracht. In mei 2005 werd een ceremonie met muziek uit de tijd van koningin Anne gehouden om de heropleving van de sacristie van Saint-Sulpice te vieren. Omdat het een prominente plaats inneemt in de Da Vinci Code, een internationale bestseller, zijn toeristen bijzonder geïnteresseerd in dit meesterwerk. 

Hier nog een aantal impressies van de Saint-Sulpice en de mooie sacristie.


De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
De Saint-Sulpice in Parijs

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie


De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie


De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
Prachtige Lodewijk XV lambriseringen

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie


Het stenen plafond in de sacristie is zelfs de moeite waard

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
Balkon van sierlijk smeedwerk in de sacristie

De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie


Patrick Damiaens | De Saint-Sulpice in Parijs | Houtsnijwerk en ornamenten in eikenhout | Prachtig houtsnijwerk in de sacristie
https://www.patrickdamiaens.info



vrijdag 1 oktober 2021

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten op trapboom lijmen

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten op trapboom lijmen

 Applique houtsnijwerk voor trapboom of lambrisering


Toen in in 1990 voor mezelf begon te werken en me in 1992 vestigde onder het statuut van voltijds zelfstandig houtsnijder-houtbeeldhouwer kwam het in die periode geregeld voor dat er beroep gedaan werd op mijn kennis en kunde door trappenmakers uit Limburg, Brabant en Antwerpen. 
Eind jaren 90 was het bijzonder trendy dat trapbomen gedecoreerd werden met ornamenten. Het was een periode dat houtsnijwerk ' in ' was en in het bezitten van een kunstig gemaakt massief eiken trap een statussymbool was. 
Je kon op deze manier aan de bezoekers laten zien dat je geld had om te spenderen, dat je een technisch ingewikkelde, een zwevende of draaitrap in massief eikenhout kon veroorloven. 
En liefst nog met fijn snijwerk- ornamenten of een gesculpteerde hoofdtrapbaluster.
Toen wisten mensen nog wat de waarde van vakmanschap en materialen inhield, iets wat ver te zoeken is hedendaagse 'maakindustrie'. 
Uitgezaagd applique houtsnijwerk was in die periode één manier om trapbomen te decoreren.

Omdat het zeer onpraktisch is tot bijna onhaalbaar om een volledige trapboom te verhuizen naar het atelier van de houtsnijder zat er voor de trappenmaker niets anders op om aan de buitenkant van de trapboom applique houtsnijwerk aan te brengen. 
Wie niet weet wat een trapboom is, het is het vlakke deel waar de treden van de trap in verwerkt en bevestigd zijn. Ter info, de foto hieronder om te verduidelijken. 

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten op trapboom lijmen


Maar even terug naar dit blogitem, hier laat ik een toepassing van applique houtsnijwerk zien, een aantal creaties die gecreëerd zijn voor het versieren-decoreren van een massief eiken lambrisering. Ook hier heeft de meubelmaker van het moment de toepassing gekozen voor het gebruik van applique houtsnijwerk omdat het technisch te moeilijk was lambrisering onderdelen naar het atelier van de houtsnijder te transporteren. 

Ook bij deze toepassing, heeft de meubelmaker secuur werk moeten leveren bij het bevestigen van de applique snijwerkjes, ik bedoel, dat er geen overbodige lijm vanonder en langs het snijwerk tevoorschijn komt, want dat heeft in een later stadium een negatief effect bij het kleuren van de lambrisering.

De snijwerkjes zijn gemaakt in eikenhout en gesneden in Lodewijk XIV-stijl met een maximum dikte van 1 cm.

Ik moet zeggen dat het project erg geslaagd is en het snijwerk zeker een meerwaarde geeft aan de lambrisering.


Enkele stadia 



Applique houtsnijwerk  op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten

Applique houtsnijwerk  op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten

Applique houtsnijwerk  op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten

Applique houtsnijwerk  op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten

Applique houtsnijwerk voor op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk

Applique houtsnijwerk op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten op trapboom lijmen

Applique houtsnijwerk voor trapboom of op een lambrisering | Decoratief houtsnijwerk en ornamenten op trapboom lijmen
https://www.patrickdamiaens.info

Find us on Instagram