Handmade in Belgium. De houtsnijblog van PATRICK DAMIAENS een Houtornamentist -
houtbeeldhouwer uit Maaseik. Gespecialiseerd in ornamenten in hout en heraldische familiewapens. Patrick is ornamentsnijder - houtsnijder één van zijn specialisaties zijn heraldische familiewapens in hout. Sinds de oprichting in 1990 heeft het atelier een uitstekende reputatie verworven in het artisanaal vervaardigen van ornamenten, houtsnijwerk en beeldhouwwerk. Ik sta u graag verder te woord mocht u vragen hebben
WELKOM OP MIJN BLOG
Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.
Patrick Damiaens Ornamentsnijder - Houtornamentist
HolzWerken 'Schnitzen wie im Rokoko'
In het Mei/Juni 2013 nummer van HolzWerken verscheen er een mooie reportage over mijn werkzaamheden als ornamentsnijder - houtornamentist.
Dit thematisch Duits magazine voorde ambitieuzehoutbewerker is reeds vele jaren nationaal en internationaal een bron van inspiratie voor velen. Uitgebreide reportages over meubelmakerij-technieken, tips over draaiwerk en reportages over creatieve, ambachtelijke ateliers zijn maandelijks terugkomende thema's.
Echt fotogeniek ben ik niet, maar de redactie van HolzWerken vond dit wel zo. Ze hebben me op de cover van het magazine geplaatst, een hele eer.
Het is reeds de 3de maal dat dit me overkomen is, de eerste keer in 1996 op de cover van het Zwitserse 'Schweizerische Schreiner Zeitung' en meer recent (2012) op de cover van het BelgischeZO Magazine. Het ledenmagazine van het Unizo (de Unie van Zelfstandige Ondernemers). Ik ben toch wel blij dat het op de cover was en niet op de centerfold, want dat zou echt geen zicht geweest zijn. ;)
Foto´s
zeggen vaak meer dan duizend woorden... Dit blogitem is een ode aan buitendeuren met een elegante en stijlvolle uitstraling, die door het houtsnijders atelier Patrick Damiaens van ornamenten voorzien zijn geworden.
Atelier Patrick Damiaens ontwerpt ornamentiek en houtsnijwerk op maat, exclusief voor op voordeuren en buitendeuren. http://www.patrickdamiaens.be
Voordeur met Art-Deco Houtsnijwerk
Voordeur landelijke stijl met snijwerk
Buitendeur met Lodewijk XVI Ornamenten
Ontwerp en ambachtelijkecreatie van alle snijwerk en
ornamentiek voor binnen- en buitendeuren en dit in landelijke , traditionele, klassieke of in een bepaalde tijdsgeest.
Reeds 115 jaar informeert en publiceert het Duitse Restaurorondhet thema restauratie, behoud en onderhoud vande nationaal en
internationaalerfgoed.
Enkele maanden geleden hebben we de eer gehad een bijzonder interessante restauratie te hebben mogen uitvoeren.
------------------------------------------
In het nummer van April 2013 zal het gerenomeerde Duitse Magazine RESTAURO een uitgebreid redactioneel artikel publiceren over deze unieke restauratie.
Schloss Lembeck,
Een vergulde kroonluchter die reeds vele generaties in het Kasteel van
Lembeck hangt, te Dorsten (Westfalen) in de Schlaun'sche Hall. De kroonluchter is gesneden in lindenhout en
samengesteld uit vele afzonderlijke ornamenten. De stijl is Rococo ook wel
laat-Barok genoemd.
De luchter heeft tijdens en na de tweede
wereldoorlog stevige schade opgelopen. Om nu te voorkomen dat er door de tand
des tijds nog meer schade zou ontstaan waardoor er dan geen of te weinig
onbeschadigde ornamenten zouden overblijven om dan de kroonluchter nog naar
behoren te kunnen restaureren werd besloten tot restauratie van de luchter. Die
restauratie werd in 2012 uitgevoerd en het werd een job van verschillende
maanden.
Het besluit
tot restauratie was op tijd genomen, want het bleek nu al een hele opgave te
zijn om uit te vinden hoe de ontbrekende ornamenten of beschadigde delen er
uitgezien hadden of konden hebben.
In het nummer van Restauro, dat verschijnt in April 2013 zal er een uitgebreid artikel over deze
restauratie gepubliceerd worden.
Patrick Damiaens Ornamentsnijder Houtsnijwerk Grinling Gibbons stijl Houtsnijwerk in Lindehout
Jubelparkmuseum, Brussel Ik was vandaag in het Jubelparkmuseum te
Brussel, het hoofdhuis van de Koninklijke musea voor kunst en
geschiedenis. Het herbergt de mooiste en rijkste collectie kunst van ons
land. Ik had er een afspraak met de conservator Emile Van Binnebeke,
verantwoordelijke voor de Europese decoratieve kunsten.
Ik kreeg er een
exclusieve rondleiding in de catacombes van het museum, een waar doolhof
van gangen, kunstopslagplaatsen, technische ruimtes.... en dit op
verschillende etages, ongelooflijk. Zelfs op de laagste kelderetage van
het Museum ging er nog een steile gang/lift 15 meter dieper naar beneden, naar een
atoomschuilkelder voor...... kunst.
Jubelpark Museum
Mijn vaste afspraak in Brussel
Reeds 40 jaar ben ik een regelmatige bezoeker van dit museum. Als kleine bengel ging ik samen met mijn ouders en zussen op jaarlijkse uitstap naar Brussel, een verplaatsing die toen nog een hele belevenis was. Het was een jaarlijkse must het Museum van Schone Kunsten, het Afrika Museum of het Jubelparkmuseum te bezoeken.
In elke fase van mijn leven heeft het Jubelparkmuseum een bepaalde aantrekkingskracht op me blijven uitoefenen. Het is mijn favoriete museum in Brussel. Ik weet niet waarom, maar het zou misschien kunnen komen door de diversiteit van het aanbod of door het charmante
'oubollige' karakter van de museumopstelling, of het labyrint van
de zalen en gangen, het gevoel te hebben letterlijk te verdwalen in
historie, verleden en kunst. Of misschien zijn het de afwisselende zalen met Egyptische sarcofagen, Griekse en Romeinse kunst, Polynesië en Micronesië 16de, 17de, 18de eeuwse decoratieve kunsten, Art Nouveau .....
Elke stijlperiode is er vertegenwoordigd en de op zaal geëxposeerde kunstvoorwerpen zijn maar een fractie van de eigenlijke collectie. Het is een museumcollectie van hetzelfde niveau als het Rijksmuseum in Amsterdam of het V&A in Londen. Alleen is deze mastodont totaal onbekend bij het grote publiek en de buitenlandse toerist. Bijzonder jammer, het zou namelijk dé ideale ambassadeur kunnen zijn voor ons land.
-------------------------------------------------
17de eeuws houtsnijwerk
Bij het bezoeken van de afdeling Europese decoratieve kunsten zag ik dat de museumcollectie met 18de eeuws Luiks meubilair en 17de eeuwse decoratieve kunsten terug was heringericht. Het was zeker 25 jaar geleden dat hier nog collectiestukken van plaats waren veranderd. Een hoog reliëf snijwerk in lindehout, dat vroeger op een minder in het oog springende plaats hing, had een nieuwe opstelling gekregen en werd zo de blikvanger van de zaal. Dit 17de eeuws houtsnijwerk in lindehout deed me veel denken aan het werk van de Engelse 17de eeuwse houtsnijder Grinling Gibbons, die fenomenaal houtsnijwerk heeft gecreëerd. Een lust voor het oog. Dit prachtig snijwerk hieronder zou wel eens van de Belgische houtsnijder Peter Van Dievoet (Brussel, 1661 - Brussel, 1729) kunnen zijn. Hij heeft namelijk gewerkt in het atelier van Gibbons in Londen, en keerde in 1688 na de Glorious Revolution terug naar Brussel
Ik laat u even meegenieten van dit prachtig voorbeeld van subliem vakmanschap.
17de eeuws houtsnijwerk
Grinling Gibbons
Grinling Gibbons (Rotterdam, 4 april 1648 - Londen, 3 augustus 1721) wordt beschouwd als een van de meest begaafde en invloedrijke houtsnijders en beeldhouwers in de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk. Zijn werk vormt een klasse apart in de barok.
Over zijn jeugd en eerste opleiding is weinig bekend. Ook over zijn
verdere leven zijn de bronnen niet altijd eenduidig. Wel staat vast dat
zijn meesterschap de kunst van het houtsnijden naar een hoger niveau
tilde
Houtsnijwerk in de Grinling Gibbons stijl
Houtsnijwerk in de Grinling Gibbons stijl
Voor velen een onbekend museum, maar een prachtige collectie, een ware aanrader.
Heraldiek in hout Heraldische Familiewapens in hout gesneden is één van mijn specialiteiten. Het is steeds weer een persoonlijke uitdaging een familiewapen in hout te mogen snijden. Heraldiek is een zeer interessant onderwerp en ik kijk er ook altijd graag naar uit om aan een nieuwe opdracht voor een heraldisch wapen te mogen beginnen.
Je leert interessante mensen kennen die je boeien met elk 'hun' fascinerendfamilieverhaal of geschiedenis. En voor mij persoonlijk is het altijd fijn te
horen dat ze mijn vakmanschap en kwaliteit enorm weten te waarderen.
Elk heraldisch wapen is anders. Meestal begint het met een voorbeeld alsinspiratiebron dat in de vorm van een tekening, oude schets of fotomateriaaldoor de klant wordt aangeleverd.
In sommige gevallen kan het voorkomen dat het ontwerp voor het familiewapen niet zondermeer kan dienen als blauwdruk voor het snijden van het heraldische wapen in hout.
Dat kan dan zijn omdat het ontwerp van klein formaat is, terwijl de klant eengroot heraldisch paneel wenst. In dat geval dient het familiewapen opnieuwontworpen te worden. Als men het kleine ontwerp domweg groter maaktkloppen de verhoudingen of de compositie niet meer.
Meestal dient de compositie aangevuld te worden om de ruimtelijke indelingbeter te benutten.
Het kan zijn dat er geen logica is in de opbouw van het helmkleed, en het komtook voor dat het oorspronkelijke heraldisch ontwerp nooit bedoeld was omooit uitgevoerd te worden in hout; immers, hout heeft zijn beperkingen.
Heel belangrijk ook is dat het reliëf past bij de afmetingen van het wapen.
Dit soort kleine en soms grotere problemen proberen we samen met de klant
op te lossen.
De
familie Six is een van oorsprong Noord-Franse familie waarvan een nakomeling
zich rond 1586 in Amsterdam vestigde; die laatste werd de stamvader van het
Nederlandse geslacht waarvan leden in 1815 en 1841 in de Nederlandse adel
werden opgenomen.
De
bewezen stamreeks begint met Guillaume Six, laken verver te Armentières en
Rijsel. Zijn zoon Charles, schepen van Sint-Omaars vestigde zich na de val van
Antwerpen rond 1586 te Amsterdam. Ook daar was de familie actief in de laken-
en zijdeververij.
In de 17e eeuw ging de familie tot de belangrijkste
regentenfamilies behoren van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar, en leverde tot in
de 20ste eeuw diverse bestuurders zoals burgemeesters, ministers en
gouverneurs. De familie Six was door huwelijk nauw verweven met andere
regentenfamilies.
De
familie onderscheidt de takken Oterleek en Hillegom, beide afstammend van de
genoemde Charles Six en vernoemd naar de heerlijkheden die later in het bezit
kwamen van de familie. Zonen van Charles, Guillaume en Jean huwen twee zuster, Johanna
en Anna Wijmer.
Mr. Cornelis Charles Six, heer van Oterleek en Laag-Teylingen,
minister van Financiën, werd in 1815 verheven in de Nederlandse
adel. In 1820 werd hem de titel van
baron bij eerstgeboorte verleend. Zijn broer, Willem Six was diplomaat in Sint
Petersburg. Hij wordt genoemd in het boek Oorlog en Vrede van Tolstoi. In 1841
werd Mr. Hendrik Six, ambachtsheer van Hillegom, ingelijfd in
de Nederlandse adel. De meest bekende telg van deze tak is Jan Six (1618-1700),
heer van Vromade en Wimmenum, regent en schrijver. Hij stond aan de wieg van de
Collectie Six, de beroemde kunstverzameling van de familie.
Jan Six, door Rembrandt 1654
------------------------------------------------
Familie Six heraldisch wapenschild
Eerst word er een werktekening gemaakt van het Familiewapen, de inspiratiebron was een oude ets uit de 19de eeuw. Deze tekening / blauwdruk zal de komende weken dienen als referentie bij het maken van het Heraldisch wapen in hout.
De correcte tekening wordt op een calqueerpapier
overgetekend en tegelijkertijd op het eikenhout bevestigd d.m.v. duimspijkers. De
tekening wordt d.m.v. doorslagpapier (carbonpapier) en een kraspen aangebracht
op het hout. De contouren van het wapen
bevinden zich nu op het hout.
Met een bovenfrees word het hout rondom de tekening verwijderd, er ontstaat een hoogte van 1,2 cm om het heraldisch familiewapen in te snijden (Laag-reliëf)
Het eigenlijke sculpteren-snijden kan beginnen. Deze fase heet
modelleren. Jarenlange studies en voltijdse ervaring zijn van cruciaal belang.
Nu komt het belang van het correct uitfrezen naar voor.
Omwille van het modelleren verdwijnt de originele tekening. In deze fase wordt
de tekening terug aangebracht op de ruwe vormen van het wapen d.m.v. een
markeerstift of potlood.
Dit is de belangrijkste fase van het wapen. De ornamenten,
heraldische details en snijwerk krijgt zijn juiste hoogte. Inzicht in de diepte
en het reliëf van het ornament, alsook de maximale diepte van het ornament
kunnen inschatten, zijn van groot belang, evenals routine en ervaring in de
materie. Het gebruik van gipsmodellen en beeldmateriaal kan ook zeer nuttig
zijn in dit stadium.
Wapenschild Six:in blauw twee wassenaar, vergezeld
beneden een ster, alles zilver
Wassenaar = De wassende maan of wassenaar is de maan kort na
nieuwe maan. Het woord wassen betekent hier 'toenemen'. Vanaf het
noordelijk halfrond gezien bevindt de verlichte maansikkel zich aan de
rechterkant van de maan.
Helm: halfaanziend.
Wrong: zilver en blauw.
Helmteken: de ster van het schild.
Dekkleden: zilver en blauw.
Schildhouders: Links een zilveren paard, rechts een aanziende leeuw van
natuurlijke kleur, rood getongd, beide houdende een bruine toernooilans,
waaraan een banier volgens het schild, met zilveren franje en koorden.
Wapenspreuk: STELLA DUCE (de ster leid naar Christus) in zwarte letters op een wit lint.