Stadia van LUIKS HOUTSNIJWERK door Ornamentsnijder Patrick Damiaens
Dit zijn de verschillende stadia voor het sculpteren van een paneel. (Luikse - Maastrichtse meubelstijl )
Het voorbeeld is een Buffetkast uit het Spaans Gouvernement Museum in Maastricht.
1 - Er wordt eerst een ruwe schets gemaakt. Dit gebeurt met
een rood schetspotlood. De oorsprong van het motief kan van een origineel
afkomstig zijn (mits eventuele onvolmaaktheden gewijzigd) of voortkomen uit een
eigen creatie, in de zelfde geest.
2 - De ruwe schets wordt helemaal uitgegomd en de juiste
vormgeving blijft behouden door deze aan te dikken met een potlood. Mogelijke
wijzigingen zijn in dit stadium nog mogelijk.Deze fase is zeer belangrijk (een
lelijk ontwerp betekend namelijk een lelijk eindresultaat).
3 - De correcte tekening wordt op een calqueerpapier
overgetekend en tegelijkertijd op het hout bevestigd d.m.v. duimspijkers. De
tekening wordt d.m.v. doorslagpapier (carbonpapier) en een kraspen aangebracht
op het hout. Het motief bevindt zich nu op het paneel.
4 - D.m.v. een bovenfrees haalt de houtornamentist het hout rond
de tekening ruw weg, zodat er een werkfond gecreeërd wordt.
5 - Met een zelfgemaakt schraapstaal ontdoet hij de fond van
oneffenheden en resten.
6 - Het eigenlijke sculpteren kan beginnen. Deze fase heet
modelleren. Jarenlange studies en voltijdse ervaring zijn van cruciaal belang.
7 - Nu komt het belang van het correct uitfrezen naar voor.
Omwille van het modeleren verdwijnt de originele tekening.In deze fase wordt de
tekening terug aangebracht op het paneel d.m.v. een markeerpen.
8 - De tekening wordt juist gestoken, de beitels dienen in
deze fase als tekenmateriaal . men mag niet tegen de fond steken, zodat kleine
veranderingen nog kunnen aangebracht worden.
9 - Het rest hout rond de tekening wordt verwijderd.
10 - De fond wordt nu goed afgewerkt. Eventuele oneffenheden
en houtresten worden verwijderd.
11 - Het verlengde van de douchine (Soort lijst), die door de meubelmaker
werd aangebracht wordt afgewerkt. Het is van zeer groot belang dat deze
identiek is met het gedeelte dat machinaal werd aangebracht.
12 - Dit is de belangrijkste fase van het motief. De
ornamenten krijgen hun juiste hoogte. Inzicht in de diepte en het relief van
het ornament, alsook de maximale diepte van het ornament kunnen inschatten,
zijn van groot belang, evenals routine en ervaring in de materie. Het gebruik
van gipsmodellen en beeldmateriaal kan ook zeer nuttig zijn in dit stadium.
13 - Het paneel is af en kan nu teruggebracht worden naar de
meubelmaker om verwerkt te worden in het daartoe bestemde meubel.
MEER INFORMATIE OVER ORNAMETSNIJDEN EN LUIKSE SCULPTUUR:
WEBSITE
Patrick Damiaens is lid van
PEARLS OF CRAFTSMANSHIP
Geen opmerkingen:
Een reactie posten