WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

zondag 1 juni 2025

Oval office fireplace | Verkeerd plaatsen van decoratieve ornamenten | Ornament voor open haard in het Witte huis te Washington.

Ornament voor open haard in het Witte huis te Washington.

Ornament voor / in een open haard 

in het Witte huis te Washington.

Het viel me op, het moet ergens in de maand Maart van 2025 geweest zijn, telkens als US President Donald Trump in het Witte Huis (Washington) voor een open haard zat, alleen of samen met wereldleiders, dat er op de achtergrond vergulde ornamenten prominent zichtbaar waren (in/voor een open haard).

Aangezien ik het wereldnieuws en idem het beeldmateriaal (zeker in associatie met ornamentiek) een beetje volg, kon ik me niet echt herinneren dat ik ooit in het verleden dit soort van vrijgegeven beeldmateriaal zag.

Het betreft twee vergulde applique ornamenten, waarschijnlijk uit gips, plastiek of hars, aangebracht onder of beter in (?) de open haard. Waarom ik dit (?) even meegeef => waarom deze plaats? 

Ik heb nog nooit op deze plaats in een open haard, en ik heb al vele, ..echt vele open haarden van alle stijlperiodes door de jaren heen mogen bewonderen in historische gebouwen, maar heb nog nooit deze manier van decoreren op deze plaats of wijze gezien. 

Een nieuwe US President ? Blijkbaar betekend dat, dat 'hij' het interieur van zijn woonst in Washington ook mag aanpassen. Maar of dat allemaal correct gebeurd heb ik toch mijn twijfels, smaakloos is het in ieder geval. 

Maar ik had ook niets anders verwacht van deze US President, waarschijnlijk heeft het interieur van zijn persoonlijke etages in zijn 'Trump Tower' in NY als referentie gediend, met één woord, Bling Bling en veel kitsch.

Ovale office White house Ornament voor open haard in het Witte huis te Washington.

Smaakloos

Als je deze vergulde applique ornamenten in detail bestudeerd en ze met elkaar vergelijkt om eventuele verschillen waar te nemen, kun je er zeker van zijn dat het niet om unieke ornamenten betreft, maar dat ze gegoten zijn, waarschijnlijk in gips, plastiek of hars. 

Aan de snijtechniek, uitvoering en afwerking te zien zijn ze gemaakt in Azië, deze ornamenten zien er Europees uit ( Régence stijlperiode) maar de details verraden dat de maker niet vertrouwd was met de Europese stijlperiodes, je ziet teveel fouten in de samenstelling of in bepaalde onderdelen in de compositie die een ornamentsnijder met Europese ( Franse) opleiding nooit zou (mogen) begaan. 

De correcte wijze

Als dit ornament op een correcte manier zou moeten dienen, dan zou dit enkel in horizontale wijze kunnen, zoals boven een deur, dit noemen ze dan een 'supraporte ornament', maar in tegenstelling met de toepassing ( foto in het Witte huis), dan zou het brede deel van de compositie van ornamenten zich aan de buitenzijde moeten bevinden en beide delen zouden met elkaar verbonden moeten zijn met een lijst ( moulure). 

Deze wijze als supraporte komt zelden voor, meestal zie je een centraal motief boven een deur, maar het is niet ongekend. 

Maar ook op een lage lambrisering ( wandbetimmering) van 60-70 cm hoog, daar zou ook dit ornament in horizontale wijze gebruikt kunnen worden. 

=>Eigenlijk is dit decoratief ornament bedoeld om het in verticale wijze te gebruiken, zoals veelvuldig gebeurt in een lambrisering ( wandbekleding), ook hier moet het onderste motief en het bovenste motief met een moulure ( lijst) verbonden worden, het mag niet zweven.

Hieronder een foto hoe deze open haard eruit zag  voor Trump President werd. Met Biden op de foto.

Oval office fireplace |  Verkeerd plaatsen van decoratieve ornamenten |  Ornament voor open haard in het Witte huis te Washington.

Oval office fireplace |  Verkeerd plaatsen van decoratieve ornamenten |  Ornament voor open haard in het Witte huis te Washington.
https://www.patrickdamiaens.info

donderdag 1 mei 2025

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.


Toegeschreven aan Jean Demontreuil, circa 1790

Dode vogel (een patrijs) hangend aan een poot


Houtsnijwerk in hoogreliëf

Afmetingen: 41,5 × 29,3 × 11,5 cm   Met lijst: 66 × 54 cm

In het najaar van 2024 werd er een foto toegezonden door een veilinghuis uit Parijs, met de vraag-bewering of dit snijwerk van de hand van de Franse houtsnijder Jean Démontreuil zou kunnen zijn. 

Ik heb reeds een aantal artikels gepubliceerd op deze blog over het oeuvre van deze Franse houtsnijder en de toegezonden foto kon me niet echt overtuigen met de bewering dat het mogelijk een werk van Démontreuil  zou kunnen zijn. 

Het is bijzonder goed gesneden met prachtige details, wat me opviel was het gebrek van een signatuur op het paneel, een signatuur die steeds zichtbaar is op andere werken en steeds zichtbaar aan de voorzijde. Iemand als Démontreuil zou zeker fier geweest zijn op zijn creaties en een signatuur zou zeker niet mogen ontbreken. 

Dat er twee takjes op de achtergrond aanwezig zijn is ook niet echt de wijze hoe  Démontreuil zijn "dode vogel hangende aan een koordje" voorstelt. Ook zijn de pluimen op dit patrijs snijwerk veel te netjes afgebakend. Andere met zekerheid uitgevoerde Démontreuil  "dode vogel snijwerkjes" hebben een vrij ruwe maar ook zeer natuurlijke afwerking van pluimen en dons, de snijtechniek die hij gebruikte om dit natuurlijk effect weer te geven is me nog steeds een raadsel.  Maar ik moet zeggen dat dit snijwerk van een patrijs bijzonder mooi is, maar mijn twijfels heb of het een originele Démontreuil is.

Op 17 december 2024 werd dit beeldhouwwerk-snijwerk geveild in Parijs, het bracht  bijna 19000 Euro op. ( ex. veilingkosten)

De vogel met verwarde veren hangt aan één poot aan een touwtje dat om een spijker is gebonden, terwijl een vlieg op zijn nek zit; gezet in een houten frame.

Herkomst: Franse privécollectie, Valenciennes.

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Een beetje geschiedenis

De in Bordeaux geboren Jean Démontreuil was een beroemde houtsnijder in Frankrijk aan het eind van de 18e eeuw. Hij studeerde in Bordeaux en was leraar aan de Academie van Bordeaux, voordat hij in Parijs ging werken. Er wordt gezegd dat hij ook voor Marie-Antoinette heeft gewerkt. Hij exposeerde gebeeldhouwde panelen, vaak van dode vogels, op de Parijse Salons van 1791 tot 1798, waar hij zijn vaardigheid toonde in het afbeelden van veren en andere fijne details.

Vanaf de jaren 1780 was er in Frankrijk een mode voor zeer naturalistische sculpturen van bloemen, dieren of vogels, levensgroot en in hoog reliëf gebeeldhouwd, maar op effen achtergronden. Aubert-Henri-Joseph Parent was een van zijn tijdgenoten, een getalenteerd houtsnijder. De twee beeldhouwers hadden één ding gemeen: ze waren specialisten in fijnbewerkte beeldhouwkunst en deelden een passie voor vogels, insecten en dieren.

Deze werken werden ingelijst en tentoongesteld in kleine privévertrekken zoals kabinetten of boudoirs. De mate van realisme kan verbazingwekkend zijn en Démontreuil voegde vaak elementen toe zoals fijn touw of incidentele details zoals vliegen op bloemen of vogels, om zijn talent te onderstrepen. Een vlieg is discreet op de nek van onze vogel geplaatst.

Jean Demontreuil stelde soortgelijke sculpturen als onze vogel tentoon op de Parijse Salons in 1791 

We zijn op de hoogte van verschillende hoogreliëfs met een dode vogel die aan één poot hangt, die in internationale instellingen worden bewaard en te koop zijn aangeboden. Een voorbeeld dat lijkt op ons paneel maar kleiner is, gesigneerd Demontreuil, wordt bewaard in Burghley House Stamford in Engeland . 

Twee andere levensgrote panelen, elk met een dode vogel, de serin (Europese kanarie) en de zwaluw, gesigneerd en gedateerd 1796, bevinden zich in het Historisches Museum in Basel. Een ander paar dode vogels, een nachtegaal en een goudvink, gesigneerd door Montreuil en gedateerd 1791, bevindt zich in het Victoria & Albert museum in Londen .

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.


Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.

Maak de vergelijking Veren en dons,
 hieronder een (detail) van een Jean Démontreuil snijwerkje.

Jean Démontreuil houtsnijwerk  Een dode patrijs hangend aan een poot | Houtsnijder Démontreuil | Beeldhouwwerk toegeschreven aan Jean Démontreuil.
Jean Démontreuil houtsnijwerk
Pluimen en veren

Nog twee blog onderwerpen over Jean Démontreuil

LINK:

BASEL  (CH)


BURGHLEY  HOUSE ( UK)




Jean Démontreuil houtsnijwerk
https://www.patrickdamiaens.info

dinsdag 1 april 2025

Twee paneeltjes uit de directe entourage - omgeving van houtsnijder Aubert Parent | Houtsnijder uit Valenciennes.

Twee paneeltjes uit de directe entourage - omgeving van houtsnijder Aubert Parent | Houtsnijder uit Valenciennes.

Twee paneeltjes 
uit de directe entourage - omgeving 
van houtsnijder Aubert Parent 

Gedurende zijn hele carrière beschreef  Aubert Parent zichzelf als beeldhouwer, schilder, ontwerper, leraar, archeoloog en architect. Hij werd geboren in Cambrai, in het noorden van Frankrijk, en zijn klanten waren voornamelijk lokale aristocraten met banden met het Franse hof. 

Parent werkte vaak met lindehout, een zacht materiaal dat veel Europese beeldhouwers waardeerden om zijn neutrale kleur en subtiele nerf. Zijn uitzonderlijk fijne reliëfs in dit materiaal zijn emblematisch geworden voor het werk van de kunstenaar.

De twee panelen die we in dit blog onderwerp bespreken zijn zeker gemaakt door een getalenteerd  houtsnijder uit  Parents entourage, mogelijk één van zijn leerlingen of iemand in de 19de eeuw die vertrouwd was met het werk van Aubert Parent. 

Hoogstwaarschijnlijk gemaakt in Frankrijk, Zwitserland of Duitsland, maar helaas hebben we de signatuur van de houtsnijder, die op het werk aanwezig is, niet kunnen ontcijferen. In oktober 2024 werd ik gecontacteerd  door een expert die voor het veilinghuis Artcurial in Parijs werkt, om mee te helpen deze signatuur in potlood te identificeren.

Deze twee panelen werden geveild bij art curial in Parijs op 18 december 2024.

Ze brachten bijna 19.700 Euro op  (ex. veilingkosten)

Twee paneeltjes uit de directe entourage - omgeving

 van houtsnijder Aubert Parent

Omgeving - directe entourage van Aubert-Henri-Joseph Parent (Cambrai 1753-1835 Valenciennes)

Twee gesneden  hoog reliëf in lindehout uitgevoerd

=> Eén toont een vogelpaar dat hun nest met drie kuikens in een doornstruik beschermt tegen een slang; gesigneerd aan de rechterkant in potlood J. Perre(r?) a(er?); gevat in een houten frame

Afmetingen: 29,1 × 40,3 cm  Met lijst: 67 × 56 × 11,5 cm

=> De tweede toont een spetterend eenden paar met vier eendjes, op de achtergrond een houtsnip met een regenworm in zijn snavel, een mus in een nest en een vogel in de vlucht.

Afmetingen: 29 × 40,5 cm  Met lijst: 67 × 56 × 11,5 cm

Herkomst:  Franse privécollectie, Valenciennes.

Twee paneeltjes uit de directe entourage - omgeving van houtsnijder Aubert Parent | Houtsnijder uit Valenciennes.

Aubert Parent: 

Zijn carrière nam een hoge vlucht toen hij in 1777 een reliëf aanbood aan Lodewijk XVI, een paneel met een grote mand bloemen en symbolen van oorlog en vrede. De koning was zo onder de indruk van zijn werk dat hij het liet ophangen in zijn privé-eetkamer in het kasteel van Versailles. 

Parent exposeerde van 1779 tot 1783 in de Salon de la Correspondance in Parijs. Hierdoor kwam hij steeds meer in contact met de adel en de entourage van hofkringen en de hogere bourgeoisie en kreeg hij talrijke opdrachten.

Van 1784 tot 1788 reisde Parent met een koninklijke beurs naar Italië, waar hij de esthetiek van de klassieke architectuur observeerde en zich erin verdiepte. Dit verblijf in Italië zou een sterke invloed blijven hebben op zijn werk gedurende zijn hele carrière, met als hoogtepunt vier jaar later de publicatie van gravures, een belangrijke serie prentenboeken, van neoklassieke ornamentiek en deze gravures tonen verschillende modellen van decoratieve vazen, tafels, stoelen, smeedijzeren balkons en trapleuningen.

In Firenze kwam hij zeker in contact met het werk van de Engelse houtsnijder Grinling Gibbons (1648-1721). Een van de meesterwerken in het Pallazo Pitti in Firenze is het Cosimo paneel, een monumentaal werk dat in 1682 door Karel II, koning van Engeland, werd aangeboden aan Cosimo III de' Medici.

Cosimo paneel in het Pallazo Pitti, Firenze
Grinling Gibbons

Zijn interesse in oude geschiedenis nam niet af tot het einde van zijn leven: Parent bleef Romeinse ruïnes bestuderen, publiceerde over oude kunst en leidde plaatselijke opgravingen in Zwitserland en Duitsland, waar hij tijdens de Franse Revolutie naartoe was gevlucht. Hij doceert klassieke kunst aan de universiteit van Basel. Een van zijn trouwste klanten was Kaufman Johan Rudolf Forcast-Weiss (1749-1834), een rijke zijdefabrikant uit Basel. 

In 1797 verhuisde hij naar Berlijn, waar hij een beurs kreeg van Frederik Willem II, koning van Pruisen. In 1797 werd hij geassocieerd lid van de Berlijnse Kunstacademie. Na de publicatie van zijn gravures “Antiquités de la Suisse” keerde hij terug naar Bazel.

Na meer dan 20 jaar ballingschap keerde Aubert Parent in 1813 terug naar Frankrijk, gedreven door fundamenteel veranderde politieke en sociale omstandigheden. De voormalige resident van de koning aan de Académie de Paris had gedurende zijn hele carrière de wens om te onderwijzen en zijn kennis door te geven. Hij doceerde architectuur aan de Académie de Valenciennes en werkte aan architectuurprojecten tot aan zijn dood in 1835. 


Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',
2018, een bezoek aan het graf
van Aubert Parent in Valenciennes ( FR)

Aubert Parent droeg bij aan de traditie van houtsnijwerk in Frankrijk en beïnvloedde toekomstige generaties kunstenaars op dit gebied.

Deze twee paneeltjes zijn zeker gemaakt door een getalenteerd lid van Parents entourage, een van zijn leerlingen in Frankrijk, Zwitserland of Duitsland, maar helaas heeft het lezen van de signatuur ons tot op heden niet in staat gesteld een link te leggen met een specifieke houtsnijder.

Deze sculpturen weerspiegelen de technische, levendige en poëtische weergave van de natuur en dieren door Parent. En tonen veel aandacht voor detail en een nauwgezette afwerking. Zijn beheersing van het materiaal, gecombineerd met een gevoeligheid voor detail en een symbolische benadering, zorgen voor boeiende stukken die de schoonheid van de natuurlijke wereld vieren.

Voorstellingen van dieren zijn niet alleen maar decoratief; ze brengen ook emoties en verhalen over, die de kijker boeien en uitnodigen tot diepere contemplatie. Net als Aubert vond de 'dichter' achter onze sculpturen inspiratie in de natuur, en bloemen en vogels waren de vertolkers van zijn allegorische sculpturen.   


Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

________________________________________

__________

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',

Twee paneeltjes uit de directe entourage - omgeving van houtsnijder Aubert Parent | Houtsnijder uit Valenciennes.

Aubert-Henri-Joseph PARENT','Houtsnijwerk in lindehout',Parent,'Houtsnijwerk van Aubert Parent',Valenciennes,'Aubert Parent',
https://www.patrickdamiaens.info


zondag 16 maart 2025

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

Steeds spectaculair, de entree op TEFAF

TEFAF 2025 in Maastricht 

Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF Maastricht wordt algemeen beschouwd als ’s werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design. Met meer dan 260 prestigieuze handelaren uit 20 landen is TEFAF Maastricht een etalage voor de mooiste kunstwerken die momenteel op de markt zijn. Sinds 1990 is dit mijn jaarlijkse afspraak, een niet te missen evenement.

Naast de traditionele gebieden van Oude Meester schilderijen, antiek en klassieke antiquiteiten die ongeveer de helft van de beurs beslaan, vindt u er ook moderne en hedendaagse kunst, fotografie, juwelen, 20e-eeuws design en werken op papier.

Plattegrond van TEFAF  Floorplan TEFAF 2025
Plattegrond van TEFAF 
Floorplan TEFAF 2025

De komende editie van TEFAF Maastricht zal plaatsvinden van 15 t/m 20 maart 2025. Ik had het geluk een vrijkaart te scoren, want weekend entree prijzen zijn niet goedkoop, 80 Euro inkom ( één persoon) en 19 Euro voor de parking. We danken de schenker hartelijk.

Op de TEFAF worden 's werelds mooiste en duurste schilderijen, beelden en juwelen tentoongesteld aan potentiële kopers. De beurs is onderverdeeld in negen secties: Paintings, Antiques, Modern, Design, Paper, Classical Antiquities, Manuscripts, Showcase en Business Pavilion.

 

Het is nog rustig in de wandelgangen van TEFAF ( +/- 30.000 m² )

Het voor de ornamentsnijder - houtsnijder belangrijk  veel documentatie,  voorbeelden en foto's te verwerven , deze bron van inspiratie kan later geraadpleegd worden bij een eventuele restauratie of reconstructie van ornamenten.

Hier volgen enkele mooie ornamenten, gesneden spiegels ,kaders, boiserie die ik de laatste jaren op de TEFAF gefotografeerd heb.

Misschien ook voor u wel een bron van inspiratie.


TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Gaetano Ferrari, laat 18de-eeuws, Marmer
Galleria Carlo Virgilio & C. 

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

_____________________________________

Grappig detail, deze lijst ( hieronder) 
is gemaakt door één van mijn oud cursisten.


TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Nico Wilhelm Jungmann, Woman from Volendam
Stephen Ongpin Fine Art, London

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Stephen Ongpin Fine Art, London

Galerie Léage, Paris

Galerie Léage, Paris TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Galerie Léage, Paris

Galerie Léage, Paris   TEFAF 2025 Maastricht

Galerie Léage, Paris   Tefaf 2025
Galerie Léage, Paris




Heraldisch Beeldhouwwerk op TEFAF 2025
Heraldisch beeldhouwwerk |  Heraldic supporters
Vroeg 17de-eeuw, Engeland

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Tudor periode, eikenhout  ca. 1530.
Galerie Thomas Coulborn & Sons 

Heraldisch snijwerk
Achtersteven van een schip, 17de-eeuw

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
De Wit Fine Tapestries, Mechelen


TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

Galerie Steinitz, ParisTEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Galerie Steinitz, Paris

Galerie Steinitz, Paris TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Galerie Steinitz, Paris

Galerie Steinitz, Paris TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Galerie Steinitz, Paris


TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Galerie Senger, Bamberg (D)

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

Kollenburg Antiques TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Kollenburg Antiques

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Kollenburg Antiques

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
Kollenburg Antiques

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design

TEFAF 2025 in Maastricht | Bezoek aan The European Fine Art Fair | Werelds belangrijkste beurs voor beeldende kunst, antiek en design
https://www.patrickdamiaens.info